ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض مردم لردگان به انتقال «ویروس ایدز» با سرنگ‌های آلوده

بین ۱۰ تا ۲۰۰ نفر در روستای چنارمحمودی در شهرستان لردگان به یک ویروس مبتلا شده اند. دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اطلاعیه وزارت بهداشت را نقض می کند.

در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی منتشر شده است مبنی بر اینکه در روستای «چنار محمودی» از روستا‌های شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، عده‌ای هنگام آزمایش قند خون با سرنگ آلوده به ویروس «اچ آی وی» مبتلا شده‌اند. بیشتر مبتلایان کودک هستند. مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ابتلای گروهی از مردم این روستا به اچ آی وی را تأیید کرد. در همان حال محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد ابتلا به اچ آی وی صحت ندارد و اهالی روستا به نوعی از عفونت مبتلا شده‌اند.

چهارشنبه ۱۰ مهر: اعتراض مردم لردگان به انتقال ویروس ایدز با سرنگ‌های آلوده

صبح چهارشنبه ۱۰ مهر گروهی از اهالی روستای «چنار محمودی» از روستا‌های شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری مقابل فرمانداری لردگان تجمع کردند. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تعداد پرشماری از معترضان در صدد بودند که از پشت میله‌های فرمانداری با مسئولان صحبت کنند. برخی از زنان معترض پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «انتقال ویروس از سمت بهداشت روستا به مردم بی‌گناه.»

سید راشد جزایری، رییس مرکز بهداشت و درمان استان در گفت‌وگویی کوتاه با ایلنا گفت:

«موضوع در دست بررسی است.»

این مقام مسئول حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در این باره نشد.

صبح چهارشنبه ۱۰ مهر، همزمان با بالا گرفتن اعتراضات، جلسه‌ای برای بررسی انتقال ویروس به عده‌ای از ساکنان روستای «چنارمحمودی» در فرمانداری لردگان برگزار شد. در این جلسه، فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی و شهری استان حضور داشتند. منابع رسمی تعداد مبتلایان به ویروس در روستای چنار محمودی را ۱۰ نفر و منابع غیر رسمی این تعداد را ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دو ماه قبل، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که به یک ویروس مبتلا شده‌اند. آن‌ها برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نتیجه اچ آی وی مثبت بود. مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اما ابتلای چندین نفر از اهالی روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به ویروس اچ ‌آی ‌وی را تائید کرد. ساعتی بعد محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«ابتلای جمع کثیری از اهالی یک روستا در چهارمحال و بختیاری به ویروس اچ آی وی کذب و به دور از حقیقت است و معدودی از اهالی این روستا مبتلا به نوعی از عفونت هستند که راه‌های ابتلای آنها کاملاً مشخص است و راه انتقال مبتلایان نیز به اطلاع آنها رسیده است.»

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اشخاص مبتلا تحت درمان قرار گرفته‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ابتلای گروهی از اهالی روستای «چنار محمودی» در شهرستان لردگان را تأیید کرده است. دکتر مجید شیرانی چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت:

«از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.»

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های داخلی منتشر شده، ظاهراً رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح چهارشنبه علاوه بر تجمع مقابل فرمانداری لردگان، مقابل ساختمان مرکز بهداشت این روستا تجمع کرده و دست به اعتراض زدند و شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند.

برخی از اهالی روستا احتمال آلوده بودن وسایل خون‌گیری و اندازه‌گیری دیابت را دلیل ابتلا به اچ آی وی می‌دانند. یک مقام مسئول در وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا ادعا کرد که وزارت بهداشت از نحوه انتقال ویروس به اهالی روستای چنار محمود آگاه است و گزارش لازم در این زمینه را در اختیار دارد اما «از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکی است» نمی‌تواند با رسانه‌ها در میان بگذارد. این مقام مسئول که حتی نام او هم اعلام نشده گفت:

 «این ادعا [ابتلا به اچ آی وی] تا حدی واهی است، فعلا نیاز به بررسی دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت در این زمینه موضع‌گیری خواهد کرد.»

اکثر مردم بعد از ابتلا به «اچ آی وی» علائمی بروز نمی‌دهند. اما بعد از دو تا شش هفته، چنانچه سیستم ایمنی بدن واکنش نشان دهد، در فرد علائمی مانند ابتلا به سایر بیماری‌های ویروسی که بیش و کم به آنفولانزا شباهت دارد بروز می‌کند و سپس به طور کامل از بین می‌رود. جوش یا بثورات قرمز رنگ بر روی بدن که خارش ندارد، همچنین گلودرد و تورم غدد لنفاوی ممکن است جزو این علائم باشد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • مردم دفتر امام جمعه لردگان را به آتش کشیدند

      مردم دفتر امام جمعه لردگان را به آتش کشیدند ماموران سرکوبگر نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم اقدام به تیراندازی کردند. مردم و جوانان معترض شعار در مقابل حمله ماموران سرکوبگر انتظامی شعار میدادند: «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم». مردم خشمگین با حمله به دفتر امام‌جمعه این شهر آن را به‌آتش کشیدند.

    • غیرت بختیاری حرف و حدیث ندارد

      "غیرت بختیاری حرف و حدیث ندارد" در راهپیمایی مردم معترض در لردگان با وجود سرکوب و اعزام نیروهای نظامی اعتراضات مردم با شرف لردگان ادامه دارد.

    • شهر در دست شورشیان است

      لردگان: مردم خشمگین تابلوی فرمانداری رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی را پایین می آورند. شهر در دست شورشیان است. ۹۸.۷.۱۳

    • گارد ضد شورش، اشک‌آور و باتوم در کنار سرنگ‌های آلوده

      گارد ضد شورش، اشک‌آور و باتوم در کنار سرنگ‌های آلوده حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، امام جمعه‌ی شهر کرد در خطبه‌ی نماز دیروز، ضمن رد اعتراضات برحق مردم لردگان گفت: «ماجرای لردگان، فتنه‌ی دشمن است که با درایت مردم و لطف خداوند، خنثی شد». بنا بر آخرین آمار، ۲۸۰ نفر از مردم روستای چنار محمودی لردگان در پی استفاده از سرنگ‌های آلوده، عدم نظارت سازمان بهداشت و درمان و سیاست‌های ضد انسانی نظام پزشکی به ویروس HIV مبتلا شدند. جمعیت تحت ستم این روستا، اعتراضات خود را مقابل شبکه بهداشت و فرمانداری لردگان پیش بردند. امری که تا بدین لحظه با تکیه بر انکار فاجعه، فتنه نامیدن اعتراضات، تبعیت از الگوی دشمن‌سازی بیرونی و سرکوب خونین معترضان همراه بوده است. سهم جمعیت محروم و حاشبیه‌رانده‌ی این روستا که ذیل سیاست‌های پولی‌سازی بهداشت و‌ درمان، واریز نقدی یک ویزیت اولیه و جابه‌جایی در مسیر دستیابی به مراکز درمانی بزرگتر را نیز به جان خریدند، آلودگی خود و فرزندان‌شان به ویروسی لاعلاج است. جایی که اعتراض علیه مرگ تدریجی‌شان نیز با یورش وحوش سرکوبگر نهادهای امنیتی و ضرب و شتم معترضین به پیش می‌رود. متن از #سرخط @Sarkhatism

    • حقیقتگو

      بله با دریافت کلان مقدار ازشرکت های تحقیقاتی تولید کننده دارو سرم های تحقیقاتی را دهات ها به مردم می زنند..این مورد درکشورهای بی صاحب افریقائی به کررات دیده شده است که مردمان افریقائی درحقیقت جزئی ازتحقیات تولید دارو بوده اند..و بیماری های لاعلاج ناشی ازتزریق سرم های تحقیقاتی دچارشده اند..متاسفانه بجای آب وگازوبرق و تحصیل و خانه مجانی وپول نفت سرسفره شان ویروس ایدس نصیبشان میشود...اسلام را ببنید چه کرده...