ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات در عراق از بغداد به نجف و کربلا سرایت کرد

 مهم‌ترین خواسته معترضان که اغلب از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند، ایجاد اشتغال است. شورای امنیت ملی عراق جلسه اضطراری تشکیل داد. سفارت آمریکا خواهان مدارا با معترضان شد.

دامنه اعتراضات معیشتی در عراق گسترش یافت و از بغداد به نجف و کربلا سرایت کرد. مهم‌ترین خواسته معترضان که اغلب از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند، ایجاد اشتغال است. شورای امنیت ملی عراق تشکیل جلسه اضطراری داد. در دومین روز اعتراضات در درگیری با مأموران امنیتی دست‌کم ۱۱۵ نفر مجروح و سه نفر کشته شدند. سفارت آمریکا در عراق خواهان مدارای دولت عبدالمهدی با معترضان شد.

چهارشنبه ۱۰ مهر: اعتراضات در بصره

صبح چهارشنبه ۱۰ مهر/ ۲ اکتبر حدود معترضان مجدداً به خیابان‌‌ها آمدند. آن‌ها در شمال بغداد در محله الشعب، بزرگراهی را که مرکز بغداد را به شمال شهر مرتبط می‌کند مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز مأموران امنیتی با معترضان درگیر شدند. در این درگیری‌ها دست‌کم یک نفر کشته و هشت نفر مجروح شدند. به زودی دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر عراق هم رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، در شهرهای نصیریه، نجف، کربلا، بصره، تکریت، الدیوانیه، الکوت و الحله نیز هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند. جهت شعارها هم به تدریج از مطالبات صنفی و معیشتی تغییر کرد و به خواست برکناری عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری عراق تبدیل شد. در همه این شهرها مأموران امنیتی با معترضان درگیر شدند. وزارت کشور عراق اعلام کرد که در بغداد یک کودک در حمله معترضان با کوکتل‌مولوتوف به یک خودور کشته شد.

با بالا گرفتن اعتراضات و گسترش دامنه آن‌ها از بغداد به سایر شهرهای عراق، شورای امنیت ملی عراق به درخواست نخست‌وزیر تشکیل جلسه اضطراری داد. پس از پایان این جلسه اعلام شد که برگزاری تجمعات، تظاهرات آزاد است، اما شورای امنیت ملی اقدامات تخریبی را محکوم می‌کند و اقدامات لازم برای حفاظت از شهروندان و املاک عمومی را انجام می‌دهد.  شورای امنیت ملی عراق از رسانه‌ها نیز خواست که بر اساس منافع ملی عمل کنند.

بزرگ‌ترین اعتراضات در زمان دولت عبدالمهدی از روز گذشته در بغداد آغاز شد. حدود سه هزار نفر از معترضان قصد داشتند خود را به منطقه سبز بغداد برسانند که نیروهای امنیتی به طرف معترضان شلیک کردند. در این درگیری‌ها دست‌کم دو نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

بخش عمده‌ای از معترضان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌‌دهند که موفق نشده‌اند در بازار کار به فراخور تحصیلاتشان کار پیدا کنند. عبدالمهدی روز گذشته در سخنانی وعده داد که برای ایجاد اشتغال تلاش بیشتری می‌کند و بلافاصله با صدور بخشنامه‌ای از وزارت نفت و از سایر وزارتخانه‌ها خواست که در انعقاد قرارداد با شرکت‌های نفتی خارجی سهمیه پنجاه درصدی برای نیروی کار داخلی تعیین کنند.

سفارت آمریکا در بغداد غروب چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولت عبدالمهدی خواسته است که با معترضان مدارا پیشه کند. سازمان ملل متحد چند ساعت قبل از آن، با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از بالا گرفتن خشونت‌ها در بغداد و سرکوب معترضان اعلام کرد و از دولت عراق خواست آرامش را به کشور بازگرداند. جنین هنیس پلاسچارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق در این بیانیه نوشت:

«از دولت عراق می‌خواهیم در برخورد با معترضان مدارا پیشه کند و جان و امنیت معترضان را که برای دستیابی به حقوق قانونی خود به خیابان‌ها می‌آیند و از اعمال خشونت خودداری می‌کنند به خطر نیندازد و همچنین از جان سایر شهروندان و از اموال آن‌ها حفاظت کند.»

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق پس از رویدادهای خونین روز گذشته در بغداد در بیانیه‌ای که بامداد چهارشنبه منتشر شد، به شهروندان عراقی اطمینان داد که در نظر دولت او بین تظاهرات‌کنندگانی که در چارچوب حقوق قانونی خودشان در حال اعتراض هستند و نیروهای امنیتی عراق که به وظایف خود برای حفظ امنیت تظاهرات‌کنندگان و تأمین امنیت و ثبات کشور فعالیت می‌کنند، تفاوتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذین

    احسان جان شما اگر عرضه دارید اول بیایید و اجازه ندهید که ناموس خود شیعیان از طریق مراسم صیغه (در قم, مشهد, تهران و اخیر بغداد و نجف) به حراج گذاشته شود. البته ناگفته نماند که پاکشی و *** (یا به زمان عامه "سیم کشی") همواره یکی از منابع درآمد کاست روحانی بوده است. فاحشه خانه های مذهبی در قم از قدمت تاریخی خاصی برخوردار هستند و اخیرا نیز جنجالهایی بابت توریستهای فاحشه باز در مشهد همراه با عکس و ...براه افتاده بود. از ساحت ادبیات مدرن ایران می توان به سوژهء یکی از داستان های کوتاه ابراهیم گلستان اشاره داشت؛ یک کارگر جنسی (یا به زبان عوام "فاحشه") که در کریدور قم-تهران مشغول به کار می باشد. و دیروز گزارشی از *** در باره بازار صیغه در عراق و روحانیون (جاکش های) شیعه در آن دیار منتشر گشت. تسلسلی در سیم کشیِ کاست روحانیت. آذین

  • محمود

    مسعود خان اگر زیر خط فقر زندگی کردن پنجاه درصد جامعه, تورم ۴۰,۵۰ درصدی, نزول نجومی ارز ملی, انواع و اقسام فاجعه های محیط زیستی و گستره ای از آسیب شناسی های اجتماعی (اعتیاد, بزه کاری, فحشا,...) برای شما پیشرفت روزمره است, باید اول ببینید که در چه جهانی و در چه کره ای زندگی می کنید؟ در کرهء زمین و کشور ایران موارد ذکر شدهء بالا "پیشرفت روزمره" حساب نمی شود, و بیش از هر چیز انباشتی است از بحرانهای لاعلاج نظام. آن "سید الشهدا" نیز که بدان اشاره دارید چیزی نیست جز دروغ و اسطوره سازی شیعیان؛ هم امام حسن و هم امام حسین در حملات لشکر اسلام به ایران شرکت داشتند و دستی مستقیم در خونریزهایی که منجر به فتح ایران شد (تاریخ طبری). احمق نیز آن ابله ای است که فکر میکند تا ابدالدهر با تفرقه انداختن بین سنی و شیعه سلطه ای خود را می تواند ادامه دهد. اخیرا گزارشاتی آمده بود که برخی روحانیون شیعه در عراق صیغه براه می اندازند و حرفهء دیرینهء پاکشی (به زبان عامیانه "جاکش" یا "سیم کش") را که از قم به ارث برده اند به عراق وارد کرده اند. نظر شما در مورد این روحانیون (جاکش) در عراق چیست؟ آیا اینان نیز جزو کاتاگوری "شیعهء علویِ" که مورد نظر شماست هستند یا خیر؟

  • محمد

    هر جا و هر دولتی و کشوری در هر زمان منافع مردم خودش را در نظر نداشته باشه مطمعن باش سقوط می کنه ولی در مورد اختلاف مذاهب باید بگویم که تفرقه بینداز حکومت کن من فکر می کنم نفر سومی از این مساله سود می کنه که مردم از این اگاه شدن اعتراض می کنند پس هر کشوری به پشتوانه ملتش یک کشور است و اگر نارضایتی را دولت ترویج بده فاتحه کشور خوانده است و به کشور های همسایه هم کشیده می شود

  • احسان

    اینها پس زمان صدام و بعد ازآن زمان داعش کجا بودند آن موقع فساد نبود اعتراض کنند؟ این ها وجود کشورشان را مدیون ایران هستند نهجوانان بزدلی که به خیابان /امده اند دشمن آن آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است که میخواهد مراسم میلیونی اربعین را تحت تاثیر این اخبار قرار دهد همانها که هر ساله چشم کورشان را برروی اخبار میلیونی اربعین می بندند اگر تفکرات استراتژیک قاسم سلیمانی نبود داعش بغداد را بلعیده بود و ناموس همین ها را در بازار بغداد بع حراج گذاشته بود درود خدا برآیت الله سید علی خامنه ای که با زمامداری شجاعانه و مجدانه خود دشمن را از پای درآورده دشمنی که پس از ناکارآمدی در تحریم های علمی اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اکنون میخواهد از طریق کم رنگ کردن مراسم میلیونی اربعین اباعبدالله رخ نمایی کند ولی زهی خیال باطل هیهات من الذله

  • مسعود

    ایران هر روز قوی تر از دیروز! پرچم شیعه به برکت خون سید الشهدا و زیارت اربعین همچنان بالاست. به کوری چشم شما دشمنان احمق و ساده لوح، خداروشکر هر سال هم این زیارت پرشور تر میشه. درود بر ایران اسلامی درود بر شیعه علوی در هر کشور و زبان و نژادی که هست

  • محسن

    حامد جان تنها "رد پایی" که این حقیر در کامنت شما مشاهده می کنم, رد پای فاطمه کوماندوهای سایبر بسیج است. آخه مومن این چه نوع "روی پای خود ایستادن" است که جنایتکاری مانند سلیمانی برای مردم عراق تصمیم میگیره که چه کار بکنند یا نه؟ این خشونت مردم عراق هم فقط و فقط عکس العمل و برخوردی است با خشونتِ جوخه های مرگ شیعیان و جنایتها و کثافت کاری های "حشد الشعبی" و امثالهم. به هر حال, خواب دیدی خیر باشه. این مردم عراق هستند که پرچم ج.ا. را در خیابانهای بغداد به آتش میکشند. مانند مردم در کابل و دمشق و بیروت که پرچم ج.ا. را بارها و بارها به آتش کشیده اند. "بـاش تــا صـبـح دولـتـت بـدمـد کـایـن هـنـوز از نـتــایـج سـحر است"

  • در عراق هم "...دیگه تمومه ماجرا!"

    جناب حامد هیچ چیزی نخ نماتر, مبتذل تر و مسخره تر از انتساب اعتراضات مردمی در عراق (و ایران) به آمریکا و اسرائیل نیست. در عراق هم مانند کشور خودمان ایران, تمامی فساد, دزدی, آدمکشی و فضاحت بی حد و حثر فقط و فقط برمیگردد به حکومت مذهبی, فاشیستی حاکم. بیخود نیست که کشاورزان اصفهانی میگویند: "الکی میگن آمریکاست, دشمن ما همینجاست." مردم عراق هم دقیقا بدین نتیجه گیری رسیده اند و خوب میدانند که دشمن اصلی آنان نه در آمریکا و دیگر جاها, بلکه در بغداد است. توجه کنید به اخبار سومین روز درگیری های مردم عراق با اوباش و ارازل جمهوری اسلامی موسوم به "حشدالشعبی." به نظر می رسد که در عراق هم "...دیگه تمومه ماجرا!" نوش جان. گوارای وجود.

  • درگیری های شدید میان مردم معترض و اوباش مزدور رژیم جمهوری اسلامی

    بغداد، میدان «طیران»: درگیری های شدید میان مردم معترض و اوباش مزدور رژیم جمهوری اسلامی، موسوم به «حشدالشعبی»، در پایتخت عراق در جریان است. ۹۸.۷.۱۲

  • علائم یک موقعیت انقلابی چیست؟

    آیا انقلاب بدون موقعیت انقلابی امکان پذیر است؟ علائم یک موقعیت انقلابی چیست؟ … یک مارکسیست نمی تواند در این موضوع شکی داشته باشد که انقلاب بدون موقعیت انقلابی غیرممکن است. در ضمن هر موقعیت انقلابی به انقلاب ختم نمی شود. عموماً علایم یک موقعیت انقلابی چیست؟ مطمئناً اشتباه نخواهیم کرد اگر به سه علامت عمده زیر اشاره کنیم : 1) طبقات فرمانروا امکان نداشته باشند فرمانروائی خود را به شکل تغییر نیافته حفظ کنند؛ بحران در میان « بالایی ها » یعنی بحران سیاست طبقه فرمانروا موجب پیدایش شکافی می شود که ناخرسندی و برآشفتگی طبقات ستمدیده در آن راه می یابد. برای شروع انقلاب معمولا کافی نیست که « پایینی ها نخواهند » بر روال سابق زندگی کنند، بلکه علاوه بر آن لازم است که « بالایی ها هم نتوانند » بر روال سابق زندگی کنند. 2) تشدید بیش از حد عادی فقر و بدبختی طبقات ستم زده. 3) ترفیع قابل ملاحظه ناشی از علل پیش گفته فعالیت توده ها که در دوران « آرام » به آرامی می گذارند غارتشان کنند ولی در ادوار طوفانی چه تحت تأثیر مجموع بحران و چه به وسیله خود «بالایی ها» به میدان عمل تاریخی مستقل کشانده می شود. بدون این تغییرات عینی، که نه تنها از اختیار گروهها و احزاب جداگانه بلکه از اختیار طبقات جداگانه هم مستقل می باشند – به عنوان یک قانون عمومی – انقلاب غیرممکن است. چنین موقعیتی در سال 1905 در روسیه و در تمام دوران انقلاب در غرب وجود داشت. اما آن موقعیت همچنین در سالهای شصت در قرن اخیر در آلمان و در سالهای 61-1859 و 80-1879 در روسیه وجود داشت اگر چه در این حالات، انقلابی به وقوع نپیوست. چرا؟ بخاطر اینکه هر موقعیت انقلابی باعث انقلاب نمی گردد. در چنین شرایطی فقط وقتی انقلاب به وقوع می پیوندد که علاوه بر تغییراتی که در بالا ذکر شد، تغییری ذهنی هم اضافه گردد. یعنی قدرت طبقه انقلابی برای به انجام رساندن عملیات توده ای انقلابی به قدر کافی قوی باشد تا بتواند دولت قدیم را – که حتی در دوره بحران هم اگر سرنگون نشود به خودی خود سقوط نمی کند – خرد (و یا جابجا) کند. اینها نظرات مارکسیستی درباره انقلاب می باشند، نظراتی که بارها تکامل یافته اند، به وسیله تمام مارکسیستها بدون بحث قبول شده اند و برای ما روسی ها در تجربه 1905 به طریق تکان دهنده ای اثبات شده اند. سقوط انترناسیونال دوم – و . ای . لنین

  • خیابان‌های بغداد زیر پای جوانان می لرزد

    بغداد میدان تحریر حکومت با اعلام حکومت نظامی و با سپاهیان سرکوبگر بناداشت که قیام مردم را مهار و شعله های خشم مردم را فرو نشاند، اما جوانان میدان را خالی نکردند و امشب میدان تحریر و خیابان‌های اطراف را به تصرف خود در آوردند. خیابان‌های بغداد زیر پای جوانان می لرزد. @SocialistL

  • ⭕️قیام مردم عراق وارد سومین روز خود شد

    ⭕️قیام مردم عراق وارد سومین روز خود شد برپایه خبرهای منتشره، با وجود اعلام حکومت نظامی در برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد و قطع خطوط ارتباطی بغداد با سایر شهرهای عراق و با وجود قطع اینترنت در این کشور تظاهرات مردم بغداد و بیش از 9 استان از استانهای عراق همچنان ادامه دارد. خبرها حاکی از آن است که شمار کشته ها به 18 تن رسیده و شمار مجروحین در حال افزایش است. خبری خبرگزاریها از 650 مجروح خبر می دهند. بسیاری از مراکز دولتی و احزاب وابسته به سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی در بسیاری از شهرهای عراق در آتش خشم مردم می سوزند. جمهوری اسلامی مرز خسروی و چذابه را بسته و راهیان مراسم چله حسین بن علی پشت مرزها باقی مانده اند. شبکه های اجتماعی از خشونت نیروهای حشدالشعبی علیه مردم عراق گزارشها و تصاویری منتشر کرده اند.

  • hamed

    باز هم رد پای امریکا و اسراییل در این ناارامی ها به چشم می خورد. کشورهای سلطه طلب چشم دیدن آن را ندارند که کشوری روی پای خود بایستد. این تظاهرات خشونت بار هم با تدبیر دولت عراق به خوبی سپری خواهد شد.

  • مسعود

    اگر فکر می کنند که پروند حمله اسرائیل به عراق با این حرفا بسته شده صبور باشند، ضرب المثل خوبی رو اون جناب گفت، حواله جوجه ها به آخر پاییز...

  • نقش جمهوری اسلامی در اوضاع فلاکت بار عراق

    بخشی از "سخن روز": نفرت مردمی از رژیم مذهبی حاکم بر عراق زبانه می کشد- از حزب کمونیست ایران "نقش رژیم جمهوری اسلامی در اوضاع فلاکت باری که در عراق بوجود آمده است، برای اکثریت مردم این کشور روشن است. در تظاهرات سال گذشته در بصره کنسولگری جمهوری اسلامی به نشانه اعتراض بر علیه پشتیبانی رژیم ایران از دولت عراق، توسط تظاهر کنندگان تصرف و به آتش کشیده شد. چندین دفتر حزب الدعوه _طرفدار جمهوری اسلامی_ در نقاط مختلف مورد حمله تظاهرکنندگان قرار گرفته است. . . . دامن زدن به اختلافات مذهبی بین مردم شیعه مذهب و سنی مذهب و بر اساس اینگونه تفرقه اندازیهای ارتجاعی، حکومت کردن کارآئی خود را از دست داده است. این کشور با مردم زحمتکش و محرومی که امروز از زیر بار دوران پر ادبار چند دهه گذشته کمر راست کرده اند، می تواند به یکی از کانونهای انقلابی در خاورمیانه تبدیل شود."

  • نماد دخالت جمهوری اسلامی در #عراق به #آتش کشیده شد

    نماد دخالت جمهوری اسلامی در #عراق به #آتش کشیده شد ⭕️همانطوریکه در تصویر دیده می شود، پرچم جمهوری اسلامی بعنوان #نماد_دخالت_جمهوری_اسلامی در مسائل داخلی #عراق توسط معترضین در این کشور به آتش کشیده می شود. این اولین بار نیست که پرچم جمهوری اسلامی توسط معترضین در کشورهای #عراق، #سوریه، #لبنان و #افغانستان به آتش کشیده می شود. مردم این کشورها دخالت جمهوری اسلامی در مسائل داخلی کشورهایشان را بعنوان یکی از دلائل #ناامنی و #بحران در کشورهایشان می دانند. @kolbarnews

  • سرطانِ جمهوری جهنمی اسلامی

    هر زمان و هر کجا پای این سرطانِ جمهوری جهنمی اسلامی رسیده است, پس از کوتاه مدتی مسبب اعتراض و ناخوشایندی مردم گشته است. مطلبی که در تمامی گزارش های رادیو زمانه در این مورد از قلم افتاده, آتش زدن پرچم عنکبوتی و نحس جمهوری جهنمی اسلامی توسط مردم عراق است. نتیجهء اخلاقی داستان: این شعار "...دیگه تمومه ماجرا!" فقط در مورد آخوندها در ایران نیست و در عراق و لبنان و سوریه و بزودی یمن نیز صادق می باشد.

  • Terrorist Moghtada.Putin.Khamenhei.com

    تورم کره‌جنوبی منفی شد! **