ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در پاکستان خواهان از سرگیری مذاکرات صلح با آمریکا شدند

هیئت طالبان در دیدار با وزیر خارجه پاکستان گفته است مذاکرات هرچه سریع‌تر آغاز شود. سفیر پاکستان در کابل گفته که مقامات پاکستان از هیئت طالبان می‌خواهند تا مذاکرات بین‌ افغان‌ها را آغاز کنند.

در پی توقف مذاکرات آمریکا و طالبان، پاکستان نقش میانجی برای احیای مذاکرات صلح را ایفا می‌کند. هیئت طالبان در اسلام‌آباد در دیدار با وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که خواهان از سرگیری مذاکرات صلح با آمریکا است. گفته می‌شود زلمی خلیل‌زاد نیز با طالبان دیدار کرده است. سفیر پاکستان نیز در کابل گفته که مقامات پاکستانی از هیئت طالبان خواهند خواست تا هرچه زودتر مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان‌ را آغاز کنند.

دیدار هیئت ۱۲نفری طالبان در اسلام‌آباد با شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان

در پاکستان رویدادهایی جریان دارد که حاکی از تلاش‌های جدید برای از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان است. نمایندگان طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان سفر کردند. آن‌ها می‌خواهند زمینه را برای ادامه مذاکرات فراهم سازند.

وزارت خارجه پاکستان پنج‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر اعلام کرد که هیئت ۱۲نفری طالبان به رهبری ملا برادر، معاون سیاسی طالبان در قطر، در اسلام‌آباد با شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

وزارت خارجه پاکستان این دیدار را فرصتی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح بین آمریکا و طالبان دانست و اعلام کرد که هیئت طالبان موافقت کرده که روند مذاکرات صلح افغانستان هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «دو طرف در مورد لزوم آغاز سریع از سرگیری مذاکرات صلح توافق کردند.»

تلویزیون پاکستان به‌نقل از قریشی گفته است که اسلام‌آباد همچنان صادقانه نقش میانجی خود را در روند صلح ایفا خواهد کرد. احتمال می‌رود که هیئت طالبان دست‌کم چهار روز در اسلام‌آباد بماند.

هیئت طالبان چهارشنبه ۱۰ مهر / ۲ اکتبر به دعوت مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد رفت و زلمی خلیل‌زاد شب قبل از آن وارد اسلام‌آباد شد.

در یک روز گذشته همچنین گزارش‌های غیررسمی درباره دیدار خلیل‌زاد با طالبان منتشر شد. با این حال هنوز منابع رسمی درباره این دیدار و نیز دیدارهای خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی، جزئیاتی ارائه نداده‌اند.

پیش از این سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام توئیتری گفته بود که قرار است هیئت طالبان با مقام‌های پاکستانی در مورد «موضوعات مهم» گفت‌وگو کند.

طالبان پس از شکست مذاکرات صلح با آمریکا می‌خواهند از انزوا خارج شوند. آن‌ها در این مدت هئیت‌هایی به ایران، روسیه و چین اعزام کرده‌اند و سفر هیئت این گروه به پاکستان چهارمین سفر منطقه‌ای طالبان پس از توقف مذاکرات صلح است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر اعلام کرد که به دلیل کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در یک حمله‌ طالبان به کابل مذاکرات صلح با این گروه را متوقف می‌کند. این در حالی است که هم خلیل‌زاد و هم طالبان از دستیابی به توافق میان دو طرف خبر داده بودند.

پس از توقف این گفت‌وگوها، دولت افغانستان نیز اعلام کرد که تلاش‌‌هایش برای صلح را متوقف می‌کند.

امروز، پنج‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر همچنین زاهد نصرالله‌خان، سفیر پاکستان در کابل با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان دیدار کرد و از سفر هیئتی از طالبان به پاکستان برای ملاقات با وزیر خارجه و دیگر مقام‌ای این کشور خبر داد.

سفیر پاکستان در این دیدار گفت: «مقام‌هایپاکستان از هیئت طالبان خواهند خواست تا از روند صلح در افغانستان حمایت و هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند.»

عبدالله عبدالله نیز تاکید کرد که «مردم و دولت افغانستان از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنند و امیدوارند که پاکستان از نفوذ خود بر طالبان استفاده کند و آن‌ها را به مذاکرات بین‌الافغانی و تلاش برای دست‌یافتن به صلح تشویق کند».

دولت افغانستان همواره از مذاکرات صلح مستقیم بین دو طرف افغان استقبال کرده و از آن نگران بوده است که توافق آمریکا و طالبان منجر به نادیده گرفتن دولت افغانستان و گسترش حملات و نفوذ طالبان در کشور، و در نتیجه ناامنی بیشتر شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: تیتر و متن این خبر با اطلاعات تازه بروز شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.