ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین روز اعتصاب کارگران حمل ونقل خلیج فارس در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی

کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس علی‌رغم داشتن سابقه کاری چندین ساله، مجبور شده اند به قراردادهای سه‌ماهه تا یک‌ساله رضایت دهند. آنها ماه‌ها حقوق معوقه نیز طلبکارند.

خصوصی‌سازی یک شرکت دولتی بار دیگر وضعیت معیشتی کارگران آن را دشوار کرده و اعتراض آنها را برانگیخته است. این بار کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس، یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی نسبت به بی‌ثباتی وضعیت شغلی، قراردادهای متزلزل، ماه‌ها حقوق عقب‌افتاده و عدم امنیت کاری دست به اعتصاب زده اند.

تجمع کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس مقابل سازمان خصوص‌سازی، ۲۷ تیر ۹۶ ــ عکس: آرشیو

کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس چهارشنبه ۱۰ مهر برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند و مقابل ساختمان مدیریت شرکت در اسلامشهر دست به تجمع زدند. آنها سه‌شنبه مقابل فرمانداری اسلامشهر اعتصاب خود را با تجمعی اعتراضی آغاز کردند.

مالک جدید شرکت حمل و نقل خلیج فارس در اولین اقدام، در مرداد ماه سال جاری قراردادهای حدود ۱۰۰ کارگر این شرکت را لغو و از ورورد آن‌ها به شرکت جلوگیری کرده است. این کارگران که پنج تا ۲۳ سال سابقه کار دارند، می‌بایست از این پس تحت پوشش پیمانکاران با قراردادهای سه ماهه تا یک ساله برای شرکت کار کنند. این در حالی است که از زمان مالک قبلی ماه‌ها مزد معوقه دارند.

در پی تجمع اعتراضی کارگران، شورای تامین فرمانداری اسلامشهر تصویب کرد که کارگرانی که قرار بود از ابتدای شهریور «تبدیل وضعیت» شوند به کار سابق خود بازگردند.

کارگران به شغل‌های سابق خود بازگشتند اما علی‌رغم داشتن سابقه کاری چندین ساله، مجبور شده اند با قراردادهای سه‌ماهه تا یک‌ساله کار کنند.

کارگران گفته‌اند مطابق این تصمیم، کارگرانی که پیش از این در بخش‌های خدماتی، فضای سبز، اداری، ناوگان و سایر بخش‌ها با عناوین شغلی راننده، آبدارچی، نظافتچی، برنامه‌ریز و غیره به کار اشتغال داشته‌اند می‌بایست از این پس تحت مسئولیت یک یا چند پیمانکار کار کنند.

کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس گفته‌اند: «جدا از بی‌ثباتی شغلی که هم‌اکنون با حضور شرکت‌های واسطه‌ای نیروی انسانی با آن مواجهیم، دست‌کم بابت چندین ماه معوقات مزدی از شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس طلبکاریم که از زمان مالک قبلی به تاخیر افتاده است.»

شرکت خلیج فارس یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی است. این شرکت در تیر سال ۹۵زمانی که یک هزار و ۲۸۶ نیروی کار داشت، به شرکت «احیا گستر هرمز» واگذار شد. کارفرمای جدید بر خلاف توافقات قبلی، دستمزد کارکنان را به‎موقع نپرداخت و بیمه تکمیلی آنان را لغو کرد. ار پرداخت حق بهره‌وری و حق اضافه‌کاری خودداری کرد و در سیستم پرداخت حقوق ماهانه تعییراتی ایجاد کرده که سبب تاخیر در پرداخت شده است.

خصوصی‌سازی این شرکت، اعتراض و اعتصاب متناوب کارکنان آن را در اعتراض به تعویق مطالبات تعویق مطالبات و اخراج‌های دسته جمعی را به دنبال داشت. از جمله در ۲۷ تیر سال ۹۶ ده‌ها تن از کارکنان شرکت حمل و نقل خلیج فارس که از شهرهای مختلف به تهران سفر کرده بودند مقابل سازمان خصوص‌سازی اجتماع کردند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.