ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان با زلمی خلیل‌زاد در پاکستان دیدار کردند

این نخستین دیدار طالبان با فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از توقف مذاکرات دو طرف است. نقش پاکستان در ازسرگیری مذاکرات آمریکا و طالبان برجسته می‌شود.

منابع آگاه از برگزاری دیدار طالبان و فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در اسلام‌آباد خبر داده‌اند. این نخستین دیدار دو طرف پس از توقف مذاکراتشان است. پاکستان در روزهای اخیر نقش میانجی را ایفا کرده است. دولت افغانستان از دیدار طالبان و مقام‌های پاکستانی خشنود نیست.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان

دو منبع آگاه به‌ رویترز گفته‌اند که هیئتی از طالبان روز پنج‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر اعلام کرد که به دلیل کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در یک حمله‌ طالبان به کابل مذاکرات صلح با این گروه را متوقف می‌کند. این در حالی است که هم خلیل‌زاد و هم طالبان از دستیابی به توافق میان دو طرف خبر داده بودند.

دیدار خلیل‌زاد و هیئت طالبان در اسلام‌آباد نخستین دیدار آن‌ها پس از اعلام توقف مذاکرات از سوی ترامپ است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «مسئولان طالبان با زلمی خلیل‌زاد جلسه ای برگزار کردند... تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که پاکستان نقش بزرگی ایفا کرد تا آن‌ها را به اهمیت روند صلح متقاعد کند.»

یک منبع خبری دیگر نیز دیدار دو طرف را تأیید کرد.

هر دو منبع گفتند که این نشست بیش از یک ساعت به طول انجامید و مذاکرات رسمی نبود، بلکه جلسه‌ای بود برای ایجاد اعتماد متقابل.

در پاکستان رویدادهایی جریان دارد که حاکی از تلاش‌های جدید برای از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان است. هیئت ۱۲نفری طالبان به رهبری ملا برادر، معاون سیاسی طالبان در قطر، چهارشنبه ۱۰ مهر / ۲ اکتبر به دعوت مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد رفت و زلمی خلیل‌زاد شب قبل از آن وارد اسلام‌آباد شد.

وزارت خارجه پاکستان پنج‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر اعلام کرد که هیئت طالبان در اسلام‌آباد با شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

وزارت خارجه پاکستان این دیدار را فرصتی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح بین آمریکا و طالبان دانست و اعلام کرد که هیئت طالبان موافقت کرده که روند مذاکرات صلح افغانستان هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود.

پیش از این، در طول این چند روز نیز خبرهایی از دیدار خلیل‌زاد و هیئت طالبان منتشر شده بود اما هیچ کدام از طرف‌ها به‌طور رسمی آن را تأیید نکرده بودند.

دیدار زلمی خلیل‌زاد با هیئت طالبان در پاکستان تنها چند روز پس از سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد که در حاشیه آن عمران خان با دونالد ترامپ دیدار کرده و تأکید کرده بود که مذاکرات صلح آمریکا و طالبان از سر گرفته شود. عمران خان در سفرش به آمریکا با خلیل‌زاد نیز ملاقات کرده بود اما جزئیات این گفت‌وگوها منتشر نشد.

روز گذشته (پنج‌شنبه) صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به سفر هیئتی از طالبان به پاکستان واکنش نشان داد و گفت: «میزبانی از گروهی که هنوز هم دستش به خون مردم افغانستان آغشته است، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها است.»

صدیقی افزود سفر نمایندگان طالبان و نشست رهبران این گروه با مقام‌های پاکستانی، هیچ کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند.

سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان مقام‌های پاکستانی را به پشتیبانی از طالبان متهم کرد و گفت طالبان همچنان در پاکستان آموزش می‌بینند و از سوی دولت این کشور حمایت می‌شوند: «ما تا کنون شاهد برداشتن گام‌های عملی از سوی دولت پاکستان برای همکاری در روند صلح افغانستان نبوده‌ایم. پاکستان زمانی می‌تواند به روند صلح کمک کند که مخفیگاه‌ها، مدارس و مراکز تعلیمی طالبان در خاک خود را از بین ببرد.»

این در حالی است که زاهد نصرالله‌خان، سفیر پاکستان در کابل روز گذشته در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان گفت: «مقام‌های پاکستان از هیئت طالبان خواهند خواست تا از روند صلح در افغانستان حمایت و هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.