ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس: همکاری ایران با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل بهتر شده

کرنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در مقایسه با گذشته با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همکاری بیشتری می‌کند.

کرنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در مقایسه با گذشته با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همکاری بیشتری می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۱۷ شهریور از قول دیپلمات‌ها گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار اتمی مورد ادعای اسرائیل در نزدیکی تهران، آثار اورانیوم کشف کرده‌ است. فروتا جمعه ۱۲ مهر در پاسخ به اینکه نتیجه تحقیقات آژانس در این مورد به کجا رسیده است، به خبرنگاران گفت:

«روند تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران به پایان نرسیده و این روند همچنان ادامه دارد و این تعامل جدید در جهت درخواست آژانس از ایران در شهریور است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مهر سال گذشته در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن تصویری از یک ساختمان در «تورقوزآباد» (شهرک فاطمیه در جنوب تهران) ادعا کرد که این محل انبار مخفی هسته‌ای ایران است و اسرائیل هم این موضوع را به آژانس اطلاع داده اما آژانس بازرسانش را به محل اعزام نکرده است.هرگاه موعد کاهش تعهدات ایران در برجام فرامی‌رسد، مجدداً انبار هسته‌ای مخفی در جنوب تهران هم مطرح می‌شود.

کرنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت بهبود همکاری ایران با آژانس حاصل دیدار با مقامات بلندپایه در ایران در طی چند هفته گذشته بوده است:

«این یک همکاری و تعامل ادامه‌دار است. من نمی‌دانم به کجا منتهی می‌شود. اما همکاری و تعامل به آن معنا نیست که همه مشکلات برطرف شوند. با این همه، گامی است در جهت درست.»

 رهبر جمهوری اسلامی خواهان کاهش تعهدات ایران در برجام شده است. خامنه‌ای چهارشنبه گذشته در جمع فرماندهان سپاه پاسداران گفت:

«در مسئله‌ هسته‌ای، ما کاهش تعهدات را ادامه خواهیم داد و باید با جدیت کامل ادامه دهیم. مسئولیت هم بر عهده‌ سازمان انرژی هسته‌ای است و باید این کاهش تعهداتی را که دولت جمهوری اسلامی بیان کرده، به‌طور دقیق و به‌طور کامل و جامع انجام بدهند و ادامه پیدا بکند تا وقتی که ما به نتیجه‌ مطلوب برسیم.»

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی مرحله چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام با از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا از اواسط آبان آغاز می‌شود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که این بار ایران قصد دارد در گام چهارم آمریکا را غافلگیر کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته (پنجشنبه) در نطقی که در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه ایراد کرد، یادآوری کرد که با توجه به گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام که قرار است از اواسط آبان اجرا شود آمریکا و ایران فقط یک ماه برای بازگشت به میز مذاکره فرصت دارند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته با قدردانی از تلاش‌های رئیس جمهوری فرانسه برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن از شکست مذاکرات در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داده و گفته بود که با این حال مسیر مذاکره مسدود نیست و تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.