ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدرضا تاجیک به اصلاح‌طلبان: پیروزی در قبضه کردن قدرت نیست

یک نظریه‌پرداز اصلاحات می‌گوید که این جریان سیاسی باید از «بازی قدرت» فاصله بگیرد و به جای معرفی انبوهی نامزد نامسنجم منتسب به اصلاح‌طلبی برای انتخابات، به استراتژی «اقلیت موثر» روی آورد.

کمتر از پنج ماه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران باقی مانده و طیف‌­های مختلف سیاسی در تلاشند تا آراء مردمی را از هم اکنون به سوی خود جذب کنند. محمدرضا تاجیک، فعال سیاسی که یکی از نظریه‌پردازان اصلاحات دانسته می‌شود، در پیشنهادی به اصلاح­‌طلبان از آنها خواست به جای انبوهی از کاندیداهای غیرمنسجم، دو کاندیدای خوب معرفی کنند. او همچنین با اشاره‌ای تلویحی به انقلاب فرانسه از جنبش سیاسی در برابر کسب قدرت دولتی دفاع کرد و گفت که پیروزی در قبضه قدرت نیست و گاه باید به جای «تسخیر دژ باستیل» بیرون دژ را تسخیر کرد.

محمدرضا تاجیک، تحلیل‌گر سیاسی

محمدرضا تاجیک، جمعه ۱۲ مهر در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «خبرآنلاین» به اصلاح‌طلبان پیشنهاد داد که از «استراتژی اقلیت موثر» بهره ببرند:

«من معتقد به استراتژی اقلیت موثر هستم. دو نفر داشته باش، دو نفر یَل داشته باش، نه انبوهی که بالاخره ۷۲ ملت هستند و فردا باید کج راه رفتنشان، کج تصمیم‌گیری‌شان را تدبیر کنید.»

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم فهرست «امید» را متشکل از نامزدهای به گفته آنها «سفید» برای گذشتن از سد نظارت شورای نگهبان ارائه کردند.

اصلاح‌طلبان پس از پایان انتخابات اعلام کردند که این فراکسیون با ۱۶۷ نماینده در اکثریت است. پس از آن اما بسیاری از طرح‌های اصلاح‌طلبان، از جمله تلاش آنها برای رساندن محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید به ریاست مجلس ناکام ماند. چهره‌های اصلاح‌طلب این ناکامی‌ها را به «خیانت» شماری از نماینده‌های فهرست امید به برنامه‌های اصلاحات مرتبط دانستند.

گفته‌­های محمدرضا تاجیک در حالی منتشر می‌شود که شکاف‌­های عمیقی در میان اصلاح­‌طلبان وجود دارد و انتقادها از عملکرد آنها شدت گرفته است.‌‌ از سوی دیگر، حاکمیت در پی برگزاری انتخاباتی پر شور با حضور حداکثری مردم است. از این‌رو دو جناج سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، با دغدغه‌هایی متفاوت، در پی حضور در انتخابات و کشاندن مردم به پای صندوق‌های رأی هستند.

محمدرضا تاجیک گفته است که جریان اصلی اصلاح­‌طلبی نه تنها در انتخابات مجلس یازدهم حضور خواهد داشت، بلکه برای کسب اکثریت و پیروزی در انتخابات شرکت خواهد کرد. او با تأکید بر اینکه با لیستی رأی دادن مخالف است، درباره نگاه­‌های مختلف در این جریان و نیز چگونگی نحوه حضور در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ گفت:

«پیروزی را در اینکه قدرت را قبضه کنی و اکثریت را در قدرت داشته باشی، نمی‌بینم. گاهی باید بیرون دژ باستیل را تسخیر کنی، نه دژ باستیل را. وقتی بیرون دژ باستیل را تسخیر می‌کنی، خود دژ باستیل فرو می‌ریزد، ولی اگر هدف را تسخیر دژ باستیل قرار دادی، آن مناسبت خاص خودش را دارد. حتی من به همین علت با لیست و لیستی رأی دادن مخالف هستم. لیستی رأی دادن یعنی این‌که من می‌خواهم حداکثر را داشته باشم و هر کسی را در لیست بگنجانم که لیست پر شود.»

محمدرضا تاجیک اظهار داشت که گاهی پیروزی را در شکست می­‌بیند و خطاب به اصلاح­‌طلبان گفت: «باید برای آماده شکست باشید».

تاجیک در قالب پیشنهاداتی به اصلاح­‌طلبان به فاصله گرفتن این جناح سیاسی از مردم و جذب در لایه­‌های مختلف قدرت اشاره کرد. تاجیک با تأکید بر اینکه «باید آگاهانه در بازی قدرت شرکت کرد»، از اصلاح­‌طلبان خواست برای پیروزی در «بازی قدرت» شرکت نکنند، بلکه باید به بیرون قدرت بروند تا قدرت دوباره بگیرند.

به باور او، اصلاح­‌طلبان در صورتی شانس موفقیت در انتخابات را خواهند داشت که بتوانند بار دیگر اعتماد مردمی را به دست بیاورند. او در این باره گفت:

«تحلیلم این است که اصلاح‌طلبان به یک دوران دور از خانه قدرت احتیاج دارند، یعنی این فضا مجال دیدن، محاسبه نفس و نقد خود را از آن‌ها گرفته و احتیاج دارند که یک مدتی از این فضا خارج باشند و خودشان را ریکاوری کنند تا آن منزلت و شأنیت اجتماعی از دست رفته را با آن مقبولیت و مشروعیتی که خدشه‌دار شده را به شکلی باز بگردانند.»

دیروز نیز محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در جلسه همایش احزاب حضور داشت، با اشاره بر نقش و جایگاه مهم همه احزاب در سیاست و انتخابات طی ۴۰ سال گذشته، تأکید کرد که مسئولان باید مسئله احزاب را جدی‌­تر از گذشته بدانند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که انتخابات مجلس یازدهم پرشورتر از دوره‌های پیشین خواهد شد و به ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت که انتخابات مجلس، پاسخ محکمی به تحریم‌­کنندگان جمهوری اسلامی است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    لعنت به همشون