ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز گشت‌زنی مشترک ترکیه و آمریکا در شمال سوریه

این سومین گشت‌ مشترک نیروهای ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه است. ترکیه تهدید کرده بود اگر آمریکا در ایجاد منطقه امن تعلل کند گشت‌زنی‌های مشترک را متوقف خواهد کرد.

نیروهای ترکیه و آمریکا سومین گشت مشترک زمینی خود را در شرق فرات در سوریه آغاز کردند. این اقدام در چارچوب کاهش تنش‌های دو کشور صورت می‌گیرد، در حالی‌که رسانه‌های ترکیه از ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به کردهای سوریه خبر داده‌اند.

نیروهای آمریکا در نخستین‌ روز گشت‌زنی مشترک با ترکیه در منطقه امن سوریه ـ عکس از آرشیو

وزارت دفاع ملی ترکیه جمعه ۱۲ مهر / ۴ اکتبر اعلام کرد که گشت مشترک زمینی نیروهای ارتش این کشور و آمریکا در شرق تل ابیض آغاز شد.

تل ابیض از توابع استان رقه در سوریه است. این شهر در کنار مرز ترکیه قرار دارد و در سپتامبر ۲۰۱۲ به دست نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) افتاد اما سه سال بعد نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ داعش را از تل ابیض بیرون راندند.

وزارت دفاع ملی ترکیه می‌گوید به غیر از پرسنل نظامی هر دو کشور، وسایل نقلیه زمینی و پهپادها در این منطقه مستقر هستند.

این گشت‌زنی مشترک در پی گفت‌وگوی تلفنی خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و مارک اسپر، همتای آمریکایی او در شامگاه پنج‌شنبه، برگزار می‌شود.

در این گفت‌وگوی تلفنی، خلوصی آکار تأکید کرد که ترکیه در ایجاد «منطقه امن» تعلل نمی‌کند و در صورت لزوم برای راه‌اندازی آن  به‌تنهایی عمل خواهد کرد.

او همچنین به وزیر دفاع آمریکا گفت که اگر در این زمینه تأخیری صورت گیرد ترکیه به گشت‌زنی مشترک دو کشور پایان می‌دهد. اما بعد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که گشت‌زنی مشترک طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.

مهلتی که آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تعیین کرده بود در پایان ماه سپتامبر خاتمه یافت. واشنگتن با پایان گرفتن این مهلت نگران حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه است. این حمله ممکن است سبب شود باقی‌مانده نیروهای آمریکایی، که حدود یک‌هزار نفر می‌شوند، از سوریه عقب‌نشینی کنند و به این ترتیب یگان‌های مدافع خلق کرد به‌عنوان متحدان آمریکا در برابر ارتش ترکیه تنها بمانند.

مقامات ترکیه و وزارت دفاع آمریکا ۱۶ مرداد / ۷ اوت سال جاری توافق کردند که در شمال سوریه یک منطقه امن ایجاد شود با این هدف که آوارگان سوری که به ترکیه پناه آورده‌اند بتوانند به کشور خود بازگردند. ترکیه قصد دارد دو میلیون نفر از آوارگان سوری را که در حال حاضر در این کشور زندگی می‌کنند در شمال سوریه اسکان دهد. اما ابتدا یگان‌های مدافع خلق کرد می‌بایست از این مناطق به عقب رانده شوند. دولت ترکیه یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ترکیه را یکسان می‌پندارد و هر دو را گروه‌های تروریستی می‌داند.

وزارت دفاع ترکیه گفته است که خلوصی آکار در تماس تلفنی خود با مارک اسپر ضمن بیان این‌که ترکیه اجازه نمی‌دهد به سمت جنوب «کریدورِ ترور» ایجاد شود، خواهان توقف پشتیبانی آمریکا از کردهای سوریه شد.

این در حالی است که خبرگزاری آناتولی جمعه ۱۲ مهر / ۴ اکتبر به‌نقل از منابع محلی در سوریه، نوشته است آمریکا هفته گذشته حدود ۳۰۰ تریلی حامل مصالح ساختمانی، تجهیزات نظامی و ماشین‌آلات را به مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق در این کشور منتقل کرده است.

این گزارش می‌افزاید کاروانی که هفته گذشته وارد این منطقه شد محموله‌ها را در پایگاه‌های مختلف آمریکایی در سوریه تقسیم کرد.

خبرگزاری آناتولی گفته است که آمریکا در روز ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر نیز ۲۰۰ کامیون کمک لجستیکی برای یگان‌های مدافع خلق ارسال کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه از آمریکا انتقاد کرده و گفته بود این کشور به یگان‌های مدافع خلق «ده‌ها هزار تریلی حامل سلاح، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به‌طور رایگان ارسال می‌کند».

تاکنون نیروهای یگان‌های مدافع خلق از پست‌های مرزی با ترکیه دور نگه داشته شده‌اند.

در شمال غربی سوریه جنگجویان سوری تحت حمایت ترکیه اعلام کردند که زیر نام «ارتش ملی» متحد شده‌اند. در این بازسازی، گروه‌هایی از استان‌های ادلب و حما و روستاهای حلب که قبلاً تحت نام جبهه آزادیبخش ملی فعالیت می‌کردند، گرد آمده‌اند.

یکی از فرماندهان این گروه به نام مصطفی سجاری گفته است شمار افراد «ارتش ملی» در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر است.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ جنگجویان سوری را که در شمال غربی سوریه می‌جنگند آموزش می‌دهد.

یکی شدن گروه‌های مورد حمایت ترکیه می‌تواند شرایطی را برای رویارویی احتمالی با گروه‌های جهادی در ادلب مانند حیات تحریر الشام ایجاد کند. گروه‌های تندروی اسلامگرا قدرت را در ادلب در دست دارند و این شهر آخرین سنگر آن‌ها محسوب می‌شود.

نیروهای دولتی سوریه پیش از این حملاتی را برای بازپس‌گیری ادلب آغاز کردند اما توافق بر سر آتش‌بس منطقه را آرام کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.