ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: «سه شهروند ایرانی که به‌ درخواست آمریکا زندانی شده بودند، طی هفته‌های گذشته آزاد شدند»

به گفته ظریف؛ بخش عمده سرمایه‌گذارانی که «برای دور زدن تحریم‌ها شناسایی و به داخل معرفی می‌شوند به دلیل مشکلات تحریم‌ها، با ملاحظات حقوقی به نتیجه نمی‌رسند».

وزیر امورخارجه ایران یکشنبه ۱۴ مهر برای پاسخ به پرسش‌هایی در باره اقدامات اقتصادی وزارت امورخارجه، روابط ایران با همسایگان شرقی و وضعیت ایرانیان در خارج از کشور به نمایندگان مجلس توضیح داد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در مجلس شورای اسلامی

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی در باره حمایت‌های حقوقی وزارت امورخارجه از «شهروندان ایرانی در خارج از کشور»، بدون ذکر نام گفت: «در چند هفته گذشته سه ایرانی که به صورت غیرقانونی به درخواست آمریکا زندانی شده بودند آزاد شده‌اند».

به گفته ظریف دو تن از زندانیان آزاد شده «به ایران بازگشتند» و یک تن دیگر «هنوز به دلیل طی مراحل دادگاه اجازه خروج و بازگشت به کشور را ندارد».

او این توضیحات را در پاسخ به پرسش محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد.

طی روزهای گذشته رسانه‌های دولتی ایران از آزاد شدن رضا دهباشی، که به اتهام کمک به خرید تجهیزات نظامی برای ایران در استرالیا زندانی شده بود، خبر دادند.

در مقابل آزادی دهباشی، ایران نیز جولی کینگ و مارک فیرکین دو شهروند استرالیایی را آزاد کرد.

پیش از این نیز نگار قدسی کنی که به اتهام « سرقت فناوری از شرکت‌های آمریکایی و انتقال آن به ایران» دستگیر شده بود، آزاد شد و به ایران بازگشت.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اقدامات وزارت امور خارجه برای توسعه روابط اقتصادی و ارتقاء جایگاه منطقه‌ای ایران، تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی را از اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد اما گفت: «پیش‌بینی‌هایی که در دو سال گذشته برای بهبود و توسعه اقتصاد انجام شده تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است».

به گفته وزیر امورخارجه، بخش عمده سرمایه‌گذارانی که  برای دور زدن تحریم‌ها شناسایی و به داخل معرفی می‌شوند به دلیل مشکلات تحریم‌ها، با ملاحظات حقوقی به نتیجه نمی‌رسند.

او در پاسخ به علی کٌرد، نماینده خاش هم در باره دیپلماسی جمهوری اسلامی با همسایگان شرق و جنوب شرق، مدعی شد که روابط با پاکستان و افغانستان از مهمترین روابط ایران به شمار می‌رود.

ظریف با این حال به «وجود مشکلاتی در روابط ایران و پاکستان» اذعان کرد، اما آن را ناشی از «حضور و دخالت بیگانگان» دانست.

او درباره روابط ایران و افغانستان هم به صورت ویژه از «به نتیجه رسیدن کمیته آب» که برای انتقال آب هیرمند به ایران تشکیل شده، خبر داد اما گفت: به دلیل به تاخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تا به حال اجرایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ‌های ظریف را «قانع کننده» دانستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.