ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در شهرک صدر بغداد پلیس جایگزین ارتش شد

اعتراضات از بغداد به شهرک صدر، پایگاه مقتدی صدر در حومه منتقل شده است. دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۶۲ نفر مجروح شدند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به نیروهای پلیس دستور داد، جایگزین نیروهای ارتش در شهرک صدر در حومه بغداد شوند.  در درگیری‌های روز دوشنبه در شهرک صدر دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۶۲ نفر مجروح شدند.

درگیری‌ها در شهرک صدر در حومه بغداد. گرایش به خشونت در اینجا بیشتر از سایر نقاط بغداد است. ارتش عقب‌نشینی کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک هفته بعد از بالا گرفتن ناآرامی‌های اجتماعی در بغداد و سایر شهرهای عراق در اعتراض به بیکاری، فساد اقتصادی و فقر، دوشنبه ۷ اکتبر/۱۵ مهر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با هدف کاهش تنش‌ها در شهرک صدر دستور عقب‌نشینی ارتش از این محل را صادر کرد. نیروهای پلیس حفظ امنیت شهرک صدر را به عهده گرفتند.

شهرک صدر در حومه بغداد به طور سنتی پایگاه مقتدی صدر و نیروهای مسلح جیش‌المهدی است که تحت امر او قرار دارند.

همزمان ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خشونت‌ها در شهرک صدر بالا گرفته و شورشیان نیروهای ارتش را تهدید کرده‌اند که چنانچه «مرتکب اشتباهی شوند» از آن‌ها انتقام سختی گرفته می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد دوشنبه صدها نفر در شهرک صدر، در چهار کیلومتری میدان التحریر بغداد، دست به تظاهرات زدند. معترضان قصد داشتند خود را به میدان التحریر برسانند اما مأموران امنیتی مانع آن‌ها شدند. مقامات امنیتی عراق اعلام کردند که در درگیری‌های روز دوشنبه در شهرک صدر دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۶۲ نفر مجروح شدند.

سایر نقاط بغداد در روز دوشنبه آرام بود. به گزارش  آسوشیتدپرس میدان التحریر بغداد از نظر تعداد مأموران امنیتی، پلیس و سربازان عراقی بیش و کم به یک پادگان شباهت دارد.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در نماز جمعه کربلا از دولت عبدالمهدی خواست به وظایف خود در کاهش آلام شهروندان عراقی عمل کند. سیستانی یک بار دیگر پیشنهاد خود برای تشکیل کمیته‌ای از افراد سرشناس و متخصص برای مقابله با فساد اقتصادی را تکرار کرد و گفت این تنها راه برای برون‌شد از بحران کنونی است.

فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی و مشاور امنیت ملی دولت عبدالمهدی روز دوشنبه اعلام کرد حشد شعبی با هر تلاشی برای سقوط دولت عبدالمهدی مقابله می‌کند. الفیاض گفت:

«می‌دانیم چه کسی پشت این اعتراضات است. طرحشان این است که حکومت را ساقط کنند اما شکست خورده‌اند.»

در همان حال به گزارش رسانه‌های عراقی برخی از اعضای سابق یا کنونی حشد شعبی که از فساد اقتصادی و به ویژه از فقر رنج می‌برند به معترضان پیوسته‌اند. یکی از این اشخاص که نام او مصطفی اعلام شده به شبکه رودا گفته است این آخرین فرصت برای رهایی از فقر و تبعیض است.

نخست‌وزیر عراق شنبه گذشته طرحی ۱۷ ماده‌ای را برای حل بحران سیاسی کنونی ارائه کرد: افزایش تخصیص مسکن یارانه‌ای به اقشار کم‌درآمد، کمک هزینه برای افراد بیکار و آموزش و تخصیص وام‌های خرد برای جوانان جویای کار، توزیع زمین و ثبت نام در ارتش. براساس طرح یادشده خانواده کشته‌شدگان اعتراضات اخیر نیز غرامت مالی و حمایت‌هایی که تاکنون به نیروهای امنیتی کشته‌شده در جنگ اختصاص داشته را دریافت خواهند کرد.

ناآرامی‌های عراق مصادف شده است با راهپیمایی سالانه اربعین. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شامگاه گذشته با انتشار پیامی در توییتر نوشت «دشمنان سعی بر تفرقه دارند.» علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی نیز  دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت:

«در روزهایی که دولت ایران و عراق خود را برای بزرگ‌ترین رویداد مذهبی دنیا آماده می‌کردند، شاهد حوادث تلخی بودیم. دولت عراق اطمینان داده است که دخالتی نداشته در این امر و حضور بدخواهان در این میان بوده است.  جمهوری اسلامی همکاری خود را برای همراهی برادران عراقی اعلام می‌کند.»

همزمان با این تحولات، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز برای گفت‌وگو درباره تحولات خاورمیانه، از جمله تنش ایران و آمریکا وارد عراق شده است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.