ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت به کاهش سهمیه کارت سوخت پمپ‌بنزین‌ها متوسل شد

کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران ادامه تلاش‌های دولت برای افرایش درآمد از قیمت فرآورده‌های نفتی را مطرح می‌کند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سهمیه بنزین جایگاه‌داران را ۱۰ لیتر کاهش داد. همزمان وزیر نفت اعلام کرد ممکن است این سهمیه بازهم کاهش یابد. بیژن زنگنه درباره احتمال سهمیه‌بندی بیشتر و افزایش قیمت بنزین گفت: «در این حوزه هرچیزی ممکن است».

سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۲۰ لیتر کاهش پیدا کرد.

همزمان با کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌ها، بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۶ مهر در حاشیه پنجمین کنگره نفت و نیرو به خبرنگاران گفت در حوزه سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال جاری «هر چیزی ممکن است».

در همین حال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز سه‌شنبه اعلام کرد که از ساعت صفر بامداد ۱۶ مهر میزان سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران در پمپ‌بنزین‌ها از ۳۰ لیتر به ۲۰ لیتر کاهش پیدا کرده است.

زنگنه پبشتر (یکشنبه ۳۱ شهریور) افزایش احتمالی قیمت بنزین را تکذیب کرده و گفته بود: هیچ قراری برای افزایش قیمت بنزین گذاشته نشده است. وزیر نفت مصوبه شورای اقتصاد ایران مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی رد کرده و تاکید کرده بود قانون اجازه افزایش قیمت بنزین را به وزارت نفت نمی‌دهد.

با این‌وجود هوشنگ عطاپور، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت ۲۰ شهریور اعلام کرد که هر لیتر بنزین ۱۰۰ تومان تحت عنوان «حق‌الزحمه جایگاه‌دار» گران خواهد شد. اکنون کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران دوباره تلاش دولت برای افرایش درآمد از قیمت فرآورده‌های نفتی را مطرح می‌کند.

بیژن زنگنه در این‌باره گفت کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران برای وادار کردن مردم به استفاده از کارت سوخت خودشان انجام شده و احتمال دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد.

از ۲۲ مرداد سال جاری در شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین‌ها ضروری اعلام شد. میزان سوخت‌گیری خودروها با کارت سوخت شخصی در هر نوبت ۶۰ لیتر است.

مجلس و دولت ماه‌هاست بر سر افزایش قیمت بنزین چانه‌زنی می‌کنند. پس از دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران مبنی بر ارائه برنامه اصلاح ساختاری بودجه، کاهش فشار تحریم‌ها و اصلاح ساختار اقتصادی کشور با هدف کاهش وابستگی به نفت در دستور کار قرار گرفت. برنامه اصلاح ساختار بودجه، شامل بخش‌های مهم و حساسی از جمله برنامه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، اصلاح یارانه کالاهای اساسی و یارانه تولید می‌شود. دولت می‌خواهد با گران کردن بنزین، کمبود بودجه خود را جبران کند اما مجلس به‌دلیل «آماده نبودن مردم» گران شدن بنزین در سال ۹۸ را منع کرده است.

در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا در گزارشی پیشنهاد داد با توجه به این‌که حذف یارانه پنهان و در پی آن افزایش قیمت بنزین ممکن است با واکنش‌های اجتماعی روبه‌رو شود، افزایش قیمت انرژی از حامل‌هایی که کم‌ترین واکنش اجتماعی را به‌دنبال خواهند داشت آغاز شود. «یارانه پنهان» اصطلاحاً به یارانه‌ای گفته می‌شود که دولت برای کاهش قیمت کالاها و خدمات، اعم از سوخت، آب، برق، مواد خوراکی، سیستم حمل و نقل، دارو و غیره متقبل می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، از مجموع ۸۷,۶ میلیون لیتر بنزین مصرفی در روز در سال ۱۳۹۶، سهم خودروهای شخصی و وانت‌ها به ترتیب ۵۳,۴ و ۱۸,۴ میلیون لیتر و سهم موتورسیکلت‌ها نیز ۵ میلیون لیتر در روز است. بدین ترتیب، خودروهای سواری شامل خودروهای شخصی، دولتی و تاکسی‌های اینترنتی، فقط ۶۰ درصد مصرف بنزین را به خود اختصاص داده‌اند و سیاست‌گذاری درست درباره بنزین مستلزم توجه به این موضوع است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.