ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: در حملات هوایی آمریکا در افغانستان ۳۰ غیرنظامی کشته شده‌اند

این حملات هوایی پنج ماه پیش در ولسوالی بکواه ولایت فراه و بخش‌هایی از ولسوالی دلارام ولایت نیمروز انجام شده بود.

پنج ماه پیش نیروهای آمریکایی به ولسوالی بکواه ولایت فراه و بخش‌هایی از ولسوالی دلارام ولایت نیمروز حمله هوایی کردند. شمار زیادی غیرنظامی در این حملات کشته شدند. نهادهای سازمان ملل پس از تحقیقات تأیید کردند که دست‌کم ۳۰ غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند.

سربازان ارتش آمریکا در افغانستان ـ عکس از آرشیو

بخش حقوق بشر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک پژوهش مشترک، چهارشنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر تأیید کردند که در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه سال جاری به کارخانه‌های تولید موادمخدر در ولسوالی بکواه ولایت فراه و نیز ولسوالی دلارام ولایت نیمروز، دست‌کم ۳۰ غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک و یک زن کشته شده‌اند.

به‌گفته یوناما تلفات بالای غیرنظامیان بر اثر حمله به بیش از ۶۰ هدف در ولسوالی‌های بکواه و دلارام بوده است. یوناما گفته است که سازمان ملل در مورد ادعای ۳۷ مورد تلفات غیرنظامی نیز تحقیق می‌کند.

در بخشی از یافته‌های این پژوهش مشترک آمده ‌است: «در حالی که حملات هوایی به مراکزی که ادعا شده‌ است مراکز تولید و پردازش مواد مخدر بودند، این نخستین بار است که یوناما گزارش‌هایی درباره آمار بالای تلفات غیرنظامیان دریافت کرده ‌است.»

نهادهای سازمان ملل تأکید کرده‌اند که پاسخ مناسب و قانونی در برابر فعالیت‌های غیرقانونی در زمینه مواد مخدر، تطبیق قانون است، نه عملیات نظامی که غیرنظامیان را در معرض خطر قرار ‌دهد.

نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان، این گزارش را رد کرده و گفته‌اند در این عملیات به طالبان و مراکز تولید مواد مخدر آن‌ها آسیب رسانده‌اند.

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفته ‌است: «عملیات در برابر منابع درآمد طالبان با در نظر گرفتن داده‌های سازمان‌های دولتی و با اتکا بر اطلاعات فشرده در مدت یک سال، برنامه‌ریزی و اجرا شد.»

نیروهای آمریکایی همچنین گفته‌اند که یافته‌های این گزارش بر منابعی با معلومات محدود و انگیزه‌های جانبدارانه استوار است.

پیش از این، وزارت دفاع افغانستان گفته بود که در این حملات ۶۸ کارخانه تولید موادمخدر طالبان بمباران شدند که در جریان آن ۱۵۰نفر از نیروهای طالبان کشته و ۴۰ نفر از آن‌ها زخمی شدند.

حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان در ماه‌های گذشته به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته‌ است. براساس آمار فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا، در ماه گذشته میلادی، نیروهای آمریکایی ۹۴۸ بمب و موشک را در افغانستان منفجر کرده‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به‌تازگی گفته بود که پس از لغو مذاکرات با طالبان به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور حملات هوایی در افغانستان تشدید شده است.

در سال گذشته میلادی نیز نیروهای آمریکایی در مجموع ۷ هزار و ۳۶۲ بمب و موشک در افغانستان پرتاب کردند.

سازمان ملل از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که در هنگام انجام عملیات به جان غیرنظامیان توجه جدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.