ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را با قید یک فوریت به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کردند که بر اساس آن فراگیری زبان انگلیسی انحصاری می‌شود.

۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» به قید یک فوریت به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال کردند.

مجلس شورای اسلامی (عکس: آرشیو)

به گزارش روزنامه ایران بر اساس طرحی که پنجشنبه ۱۸ مهر گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تقدیم هیأت رئیسه کردند که بر اساس آن در آینده آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شود.

بر اساس طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» دانش‌آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی می‌‌بایست به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند. این گروه از نمایندگان معتقدند برخی دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی ممکن است سبب ضعف تحصیل آن‌ها شود.

به گزارش روزنامه ایران همچنین نمایندگان اعلام کردند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کار و دانش و فنی ‌و حرفه‌ای را انتخاب کردند، لازم نیست  با زبان انگلیسی آشنا باشند.

 نمایندگان در بندی از این طرح آورده‌اند:

 از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزش‌های زبان‌های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.

بر اساس این طرح در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد و ارائه آموزش در همه زبان‌های مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش‌آموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری اقدام کند.

گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس کشور را غیر کارشناسی دانسته‌اند. آنها استدلال می‌آورند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها موجب خصوصی‌سازی آموزش می‌شود و این خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است.

مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش به روزنامه ایران گفت:

«وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمی‌دانیم که دقیقاً نمایندگان می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند. در بسیاری از شهرها بخصوص استان‌های محروم ما آموزشگاه‌های زبان نداریم. باید در این باره شفاف‌سازی شود.»

 علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۳ اردیبهشت  ۹۵ در دیدار با گروهی از معلمان یک بار دیگر از ترویج زبان انگلیسی در ایران انتقاد کرد. خامنه‌ای در آن دیدار گفته بود:

«زبان علم فقط انگلیسی نیست. زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و [زبان] کشورهای شرقی هم زبان علم‌اند. نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اردیبهشت همان سال در جمع معلمان، در پاسخ به خامنه‌ای گفته بود:

«اینکه کدام زبان و چه تعداد زبان خارجی بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به تعداد معلمین آشنای ما به زبان‌های خارجی ارتباط دارد و البته هم به خواست مردم مرتبط است. مردم خودشان باید بخواهند و دانش‌آموز هم باید خودش بخواهد و باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مستعار

    با سلام.این همه مشکل و معضل تو کشور هست اونوقت یه مشت نماینده *** دنبال حذف درس زبان هستند در ضمن اگر قرار بر حذف درسی باشد درس عربی در اولویت حذف هستش.

  • atashak

    زبان زرگری و انگوری در مراکز اتمی و موشکی و هواپیمایی استفاده خواهند کرد .

  • مانی فرزانه

    هیچ استعمارگر و اشغال گر خارجی نمی توانست به اندازه ی این نادانان مانع پیشرفت کشور گردد.

  • سعید ـــ اس

    ظاهرا این نمایندگان دستچین شدهٔ حکومت،سطح اطلاعاتشان از زبان جهانی علم ، در حد معلومات رهبر موقتشان است! و یــــــا دستشان با مافیایی خاص، در یک کاسه است...!!!؟

  • شمس علی

    پیشنهاد میکنم همه مدرسه ها و دانشگاه ها تعطیل شوند. درس تنها در مکتب خانه ها و حوزه های علمیه باشد. ساختمانهای مدرسه ها و دانشگاه ها را بدهند به حوزه علمیه یا بدهند ستاد فرمان امام ره یا سپاه پاسداران و یا یکی از بنیادهای رهبری .

  • کارو

    در حال حاضر 99/8 درصد علم جهان به زبان انگلیسی تولید می شود. این بدین معنایست که اتفاقا فقط و تنها فقط انگلیسی است که زبان علم است. بقیۀ زبانهای جهان مجموعاً 0.2 درصد ار علم جهان راتولید می کنند! دومین زبان که به سرعت نیز در حال رشد است، زبان چینی است که بیشترین شتاب را داشته است. فرانسوی، المانی، روسی، اسپانیایی، ... در رتبه های بعدی هستند. هدف این راهیافتگان به مجلس این است که هر روز تحصیل و آموزش را سخت تر کنند. چرا که نظام سرمایه داری اسلامی سیاست های طبقاتی مشخصی دارد و از آنجا که تنها راه صعود طبقاتی در ایران تحصیل است، می خواهند جلوی صعود فرزندان کارگران را بگیرند. آرزویشان فقر و فلاکت بیشتر مردم است، چون فقر در این صورت است که سرمایه داری اسلامی توان جذب سرمایۀ خارجی را خواهد داشت، و این هم برای گرداندن اقتصاد بیمارشان و هم برای کسب مشروعیت از غرب و فراهم کردن زمینۀ سازش و پذیرش جمهوری اسلامی در سرمایه دار یجهانی واجب و ضروری است. بنابراین تمام تلاششان را می کنند تا کارگران هر روز فقیرتر و گرسته تر شوند، راه های صعود و پیشرفت به روی فرنزدان طبقۀ کارگر بسته شود و ترجیح میدهند که آمار ترک تحصیل بالاتر رفته و سن کار پایین بیاید، چرا که می توانند بدین روش کارگر اررزانتر و به لحاظ موقعیت شغلی متزلزلتری داشته باشند که در انباشت ثروت در داخل و جذب سرمایه از خارج از آن نفع می برند.