ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیت‌الله سیستانی: در سرکوب معترضان عراقی قساوت از حد گذشت

مرجع تقلید شیعیان عراق با انتقاد از خشونت‌ها در سرکوب معترضان گفت دولت و سرویس‌های امنیتی عراق مسئول خون‌های زیادی هستند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در نماز جمعه کربلا با انتقاد از خشونت نهادهای امنیتی در سرکوب معترضان عراقی اعلام کرد دولت عراق و سرویس‌های امنیتی آن، مسئول خون‌های زیادی هستند. آن‌ها نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند.

درگیری‌ها در شهرک صدر در حومه بغداد. گرایش به خشونت در اینجا بیشتر از سایر نقاط بغداد بود. ارتش عقب‌نشینی کرد

در جریان اعتراضات که هفته گذشته در بغداد آغاز شد و به تدریج به شهرک صدر در حومه پایتخت سرایت کرد، ۱۱۰ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر مجروح شدند. هفته گذشته مرجع شیعیان عراق با دعوت از مسئولان عراقی برای مبارزه با فساد، خواستار اصلاحات واقعی در این کشور شد. دولت عادل عبدالمهدی هم در دو نوبت بسته‌هایی برای انجام اصلاحات اجتماعی را معرفی کرد. عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه این هفته که در حرم امام حسین در کربلا برگزار شد، پیام مرجع تقلید شیعیان عراق را قرائت کرد:

«در حالی که مقامات رسمی اعلام کردند دستورات سختگیرانه‌ای را درباره منع نیروهای امنیتی از شلیک مستقیم به سمت تظاهرات‌کنندگان صادر کرده‌اند، هزاران نفر از آنها از طریق هدف قرار دادن مستقیم با سلاح گرم در حضور عده زیادی در بغداد و ناصریه و دیوانیه و دیگر شهرها در صحنه‌هایی هولناک که قساوت فراتر از حد و تصور را نشان می‌دهد، شهید و مجروح شدند.»

مرجع تقلید شیعیان عراق در ادامه این پیام اعلام کرد:

«دولت و سرویس‌های امنیتی آن، مسئول خون‌های زیادی هستند که در تظاهرات روزهای گذشته چه بین شهروندان بی‌گناه و چه عناصر امنیتی مکلف به برخورد با آنها ریخته شد و نمی‌توانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند.»

سیستانی همچنین از حمله به رسانه‌ها برای جلوگیری از انتشار خبر سرکوب اعتراضات خبر داد.

درگیری‌های دوشنبه هفته گذشته در شهرک صدر در حومه بغداد نقطه عطفی در روند اعتراضات بود. ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خشونت‌‌ها در تناسب با ابعاد اعتراضات نبود. سپس عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دستور داد که نیروهای پلیس جایگزین ارتش شوند و با نمایندگان معترضان وارد گفت‌وگو شد. برهم صالح شامگاه دوشنبه گذشته در یک نطق تلویزیونی خاطرنشان کرد که دولت در کشتارها دست ندارد. ساعتی قبل از نطق تلویزیونی برهم صالح، فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی و مشاور امنیت ملی دولت عبدالمهدی اعلام کرد حشد شعبی با هر تلاشی برای سقوط دولت عبدالمهدی مقابله می‌کند. الفیاض گفت:

«می‌دانیم چه کسی پشت این اعتراضات است. طرحشان این است که حکومت را ساقط کنند اما شکست خورده‌اند.»

شبکه «عرب ۲۴» روز گذشته گزارش داد که ۷۵۰۰ تن از نفرات یگان ویژه به فرماندهی سردار پاسدار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا به بهانه تأمین امنیت زائران ایرانی اما برای سرکوب اعتراضات مردمی در عراق وارد خاک این کشور می‌شوند. سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی ستاد عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق اما این خبر را تکذیب کرد. روز گذشته رمضان شریف، سخنگوی سپاه اعلام کرد که نیروهای سپاه قدس در کنار نیروی انتظامی عراق، مسئول تأمین امنیت زائران اربعین‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سولماز

    به جالب: خیلی دقیق و نکته سنج اشاره کردی. من شخصا دقت نکردم به "قساوت بیش از حد"!! و اما اگر "قساوت از حد گذشت" ، احتمالا کار ِ مزدوران رژیم اسلامی ه که (حیفم میاد نام ایران رو بهش اضافه کنم، کثیف نشه) حالا نون قرض میدن بهم دو کشور فعلا برادر، دیروز دشمن خونی و فردا خدا میدونه. بعد هم مزدوران عراقی بیان اینطرف "قساوت بیش از حد" بکنن. آقا ما به مزدور عراقی و حشدالشعبی برای از حد گذراندن قساوت در ایران احتیاج نداریم به اندازه کافی مزدور قاتل و دهن گشاد داریم تو مملکت خودمون

  • جالب

    دقت کردید گفته قساوت از خد گذرانده! یعنی با خود قساوت خیلی مشکلی نداره این آخوند که ظاهرا بهتر از بقیه هست! دو سوم عراقی هم در بند دین خرافاتی شیعه هستند. اینها هم مثل ایرانی بدبختند