ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو شورای شهر: آسیب‌های اجتماعی بزرگ، منشا اختلالات روانی ۲۷ درصد مردم تهران

ناهید خداکرمی، شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جاری در پایتخت جمهوری اسلامی را از عوامل افزایش استرس در بین مردم تهران برشمرد.

یک عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه ۲۷ درصد از مردم پایتخت ایران دچار اختلالات روانی هستند گفت که آسیب‌های اجتماعی بزرگ منشأ مشکلات روحی و روانی پایتخت‌نشینان است.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری فارس، ناهید خداکرمی روز شنبه ۲۰ مهرماه با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی بیش از سایر شهرها در معرض اختلالات روانی هستند، استرس، آلودگی هوا، ‌ترافیک و معضلات محیط زیستی را مهمترین عوامل در ابتلای شهروندان تهرانی به اختلالات روانی دانست.

او همچنین شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جاری در تهران را از عوامل دیگر افزایش استرس در بین مردم تهران برشمرد.

خداکرمی با یادآوری آمارهای موجود در این زمینه گفت که تنها در سال گذشته بیش از ۲۴۰ هزار نزاع، منجر به مراجعه و معاینه در مراکز پزشکی قانونی شده است و این در حالی است که بسیاری از موارد مشابه به دلیل عدم مراجعه ثبت نمی‌شوند.

به گفته او خشونت‌های کلامی و خانوادگی می‌توانند در میان این آمارهای ثبت نشده قرار بگیرند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر آمارهای وزارت بهداشت گفت:

«بر اساس آمارهای وزارت بهداشت ذهن و روان حدود ۲۷ درصد مردم تهران درد می‌کند و به نوعی درگیر اختلالات خلقی، شخصیتی و روان‌شناختی هستند.»

او در ادامه گفت:

«این در حالی است که حتی اگر فرد اختلال شناخته شده روانی نداشته باشد، استرس و اضطراب محیط به نوعی روان او را درگیر می‌کند. لذا همه باید به این موضوع توجه کنیم.»

خداکرمی همچنین خبر از راه‌اندازی کمپین سلامت روان با همکاری شهرداری و شورای شهر تهران در سه فاز اجرایی داد و گفت این موضوع به مناسبت هفته سلامت روان مورد توجه قرار گرفته:

«یک‌سال است که تیمی از روان‌پزشکان، روان‌شناسان و متخصصان سلامت عمومی و ... گرد هم آمده تا برنامه‌های منسجمی در این زمینه در نظر گیرند تا مردم تهران در شهر بیشتر احساس آرامش داشته باشند.»

این عضو شورای شهر تهران کاهش خشونت خانگی و خشونت شهری، کاهش استرس و اضطراب و نشاط بیشتر افراد به ویژه کودکان را از اهداف راه‌اندازی کمپین سلامت برشمرد.

بر اساس آخرین پایش سلامت روان که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ انجام شد و جمعیت هفت هزار و ۸۸۹ نفری را مورد مطالعه قرار داد، اعلام شد که ۲۳,۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند.

در ایران میزان مرگ بر اثر بیماری‌های روانی بالا نیست اما ناتوانی و ازکارافتادگی ناشی از این بیماری‌ها رقم بالایی است به طوری که افراد از روال عادی زندگی خارج می‌شوند. این در حالی است که روند درمان بیماران روانی در ایران همواره به دلیل پوشش ضعیف و ناکافی بیمه‌های درمانی و تابوهای فرهنگی و اجتماعی، با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است.

در خرداد ماه سال جاری کورش فرزین، مدیر کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به لزوم تدوین بسته جدید خدمات بیمه برای بیماران روانی گفت:

«بیمه سلامت تعهد ارائه خدمت برای دو ماه بستری حاد و چهار ماه مزمن به بیماران روان را دارد، اما از آنجایی که این بیماران به نگهداری‌های طولانی مدت نیاز دارند، پس از شش ماه دریافت خدمت، از پوشش بیمه خارج می‌شوند.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.