ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: آماده مذاکره با عربستان هستیم

ظریف گفته است مذاکرات با عربستان می‌تواند مستقیم یا با میانجی‌گری صورت بگیرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از آمادگی تهران برای مذاکره با ریاض خبر داد. او گفت که این مذاکرات ممکن است مستقیم یا با میانجی‌گری صورت بگیرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی گفت که ایران از تلاش میانجی‌گران، از جمله عمران خان، نخست وزیر پاکستان، برای آغاز مذاکرات با عربستان سعودی استقبال می‌کند. عمران خان بنا بر برنامه شنبه ۱۲ اکتبر/ ۲۰ شهریور برای گفت‌‌وگو با مقامات ایران وارد تهران می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:

«ما همیشه برای مذاکره درباره هر چیزی با عربستان سعودی آمادگی داشته‌ایم. عربستان همسایه ماست. ما قرار است همیشه با هم اینجا باشیم.»

ظریف افزود که مذاکرات میان عربستان سعودی می‌تواند «مستقیم یا از طریق میانجی‌گری» صورت بگیرد.

وزیر خارجه ایران گفت که کشورش هیچ وقت میانجی‌گری را رد نکرده‌ و همیشه برای گفت‌وگوی مستقیم با همسایه خود، عربستان، آماده بوده است.

عمران خان در تلاش برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان، به تهران و ریاض سفر می‌کند. تنش‌های میان دو کشور در ماه‌های اخیر و در پی حمله به تاسیسات شرکت نفتی آرامکوی عربستان بالا گرفته است.

نخست وزیر پاکستان روز یک‌شنبه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار خواهد کرد و پس از این دیدار برای ملاقات با مقامات سعودی عازم ریاض خواهد شد.

نیویورک تایمز چندی پیش به نقل از مقامات عراق و پاکستان گزارش داد که ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، از رهبران این دو کشور خواسته است با مقامات ایران درباره تنش‌زدایی در منطقه صحبت کنند.

به گزارش عرب‌نیوز، وزارت خارجه پاکستان امروز در بیانیه‌ای گزارش‌های «برخی رسانه‌های خارجی» مبنی بر اینکه مقامات سعودی نامه‌ یا پیامی را به وزیر خارجه پاکستان تحویل داده‌اند تا به رهبری ایران ارائه دهد رد کرده و اعلام کرده است:

«این گزارشات بی‌اساس هستند و هیچ پیام یا نامه‌ای منتقل نشده و به‌علاوه ولیعهد سعودی از پاکستان نخواسته است نقش میانجی میان ایران و عربستان ایفا کند»

تهدید به هدف مذاکره؟

ظریف اما در ادامه مصاحبه با شبکه خبری بین‌المللی ترکیه گفت عربستان سعودی نیز برای حفظ امنیت خود باید رابطه خوبی با همسایگانش برقرار کند.

او خطاب به رهبران سعودی گفت:

«خرید اسلحه برای شما امنیت نمی‌آورد. اگر عربستان سعودی می‌خواهد امن باشد، بهترین راه پایان دادن به جنگ در یمن و آغاز رابطه خوب با همسایگان است، نه اعتماد به ایالات متحده.»

ظریف به برنامه صلح پیشنهادی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نیز اشاره کرد و گفت:

«این طرح از هشت کشور خاورمیانه می‌خواهد با پیوستن به ائتلاف امید، برای ایجاد صلح از طریق گفت‌وگو اقدام کنند.»

    وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه گذشته نیز گفته بود در صورت تغییر رویه عربستان و متوقف کردن «کشتار مردم»، ایران می‌تواند با این کشور همراه شود.

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اما روز گذشته دستور اعزام نیروهای تازه نفس به عربستان برای مقابله با تهدیدات ایران را صادر کرد.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • شیوا پیشوایان

      یعنی سعودیها اینقدر خام هستند که نمیدانند درآن دست ظریف که پشتش گرفته یک خنجر است؟