ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعدام صحرایی چند اسیر غیرنظامی کرد به دست نیروهای ترکیه

شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا دست‌کم ۹ غیرنظامی، از جمله هورین خلف، یک رهبر سیاسی زن کردها و راننده او را در جنوب شهر تل ابیض بدون محاکمه اعدام کردند.

درگیری‌های نظامی بین نیروهای ترکیه و کردهای شمال سوریه در شهرهای مرزی ادامه دارد. همزمان چندین غیرنظامی اسیر کرد که یک رهبر سیاسی زن در میان آنها است، به دست نیروهای تحت حمایت ترکیه در اعدام‌های بدون محاکمه کشته شدند. بر اثر حمله ترکیه به شمال سوریه، جمعیت بسیاری نیز در حال گریختن از خانه‌هایشان هستند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سرباز کرد اسیر در این تصویر کمی بعد اعدام می‌شود ــ‌  عکس از ویدئویی از توئیتر شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا (احرار الشرقیه)

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، درگیری بین نیروهای تحت حمایت ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک ( ق س د) به رهبری کردها یکشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر در حوالی رأس العین (سری‌کانی) و تل ابیض ادامه یافت.

ارتش ترکیه گلوله‌باران مواضع نیروهای کرد در این شهرها را یکشنبه ادامه داد. آنکارا ادعا کرده که شهر رأس العین را به کنترل خود درآورده است.

رأس‌العین یکی از دو شهر مرزی سوریه است که ترکیه در اولین گام عملیات زمینی «چشمه صلح»، قصد تصرف آنها را دارد.

آنکارا که از چهارشنبه ۹ اکتبر حمله به شمال سوریه را با همکاری شبه‌نظامیان سوری تحت حمایتش ــ موسوم به «ارتش ملی سوریه» ــ آغاز کرده است، می‌خواهد با پیشروی در عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه یک «منطقه امن» بسازد و با ایجاد این منطقه حائل یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ ی د) را از مرزهای خود دور نگه دارد.

تا کنون بیش از یکصد هزار تن بر اثر حمله ترکیه آواره شده اند. اغلب آوارگان ساکنان دو شهر رأس العین و تل ابیض هستند که نخستین هدف‌های ترکیه در حمله به شمال سوریه‌اند.

گزارش‌هایی از جنایت جنگی

حمله ترکیه به شمال سوریه علی‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی صورت گرفت. هراس از پاکسازی قومی منطقه‌های کردنشین یکی از نگرانی‌ها بود.

دو غیرنظامی کرد در اسارت شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه ــ‌ عکس: توئیتر احرار الشرقیه

یکشنبه ۱۳ اکتبر گزارش‌هایی از جنایت جنگی بالقوه به دست نیروهای وابسته به ارتش ترکیه منتشر شد که بر این نگرانی‌ها افزوده است.

به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه، شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا دست‌کم ۹ غیرنظامی، از جمله هورین خلف، یک رهبر سیاسی زن کردها و راننده او را در جنوب شهر تل ابیض بدون محاکمه اعدام کرده اند.

به گفته نیروهای سوریه دموکراتیک، خلف ۳۵ ساله «به دست گروه‌های مزدور تحت حمایت ترکیه از خودرو بیرون کشیده شد و اعدام شد. این گواه روشنی است که دولت ترکیه به سیاست جنایت‌کارانه‌اش علیه غیرنظامیان غیرمسلح ادامه می‌دهد».

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، خلف دبیرکل حزب «سوریه آینده» بود و در دیدارهای دیپلماتیک با هیأت‌های نمایندگی خارجی نقش فعالی برعهده داشت.

این اعدام‌ها می‌توانند «جنایت جنگی» محسوب شوند.

شنبه دو ویدئو از اعدام غیرنظامیان به دست نیروهای تحت حمایت ترکیه منتشر شد. در یکی از این ویدئوها، شبه‌نظامیان تحت حمایت آنکارا به یک مرد اسیر با دستان ازپشت‌بسته از فاصله نزدیک و «الله‌اکبر»گویان شلیک می‌کنند.

این ویدئو که به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» صحنه کشتن اسیری کرد به دست شبه‌نظامیان عرب را ثبت کرده، نشانه‌ای از خطر بالقوه تنش‌های قومیتی است که حمله آنکارا به سوریه بر شدت آنها افزوده است.

نیویورک‌تایمز همچنین به سرباز کرد اسیری (نخستین تصویر در این گزارش) اشاره می‌کند که همراه با دو غیرنظامی کرد اسیر، اما پس از دستگیری بلافاصله اعدام شد.

ستاد فرماندهی نیروهای موسوم به ارتش ملی سوریه شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که به فرماندهان دستور داده تا «دائماً بر سربازان در خط مقدم نظارت کنند تا جلوی هرگونه سوء استفاده را بگیرند».

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تا کنون دست‌کم ۳۸ غیرنظامی و ۸۱ نیروی کرد کشته شده اند. حدود ۵۰ شبه‌نظامی تحت حمایت آنکارا هم در میان کشته‌شدگان هستند.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش ترکیه اکنون در اطراف تل ابیض، دومین هدف بزرگ ترکیه در مرحله نخست عملیاتش گرد آمده‌اند.

تا کنون اعتراض‌های فراوانی علیه حمله ترکیه به شمال سوریه در کشورهای مختلف جهان، از جمله ایران صورت گرفته است.

ترکیه مارس گذشته نیز با کمک اسلام‌گرایان سوری در «ارتش آزاد»، کانتون عفرین را علی‌رغم اعتراضات جهانی اشغال کرد.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • آلما

      عرض ادب و احترام اجازه بدید در رابطه با پاسخ شما به این پیام :سلام نوشته اید کامنتهای توهین آمیز منتشر نمیشه حتما توهین به اردوغان وترکیه رو شامل نمیشه مطلبی را بنویسم من قبول دارم که گاهی چهره های عمومی در معرض سرزنش ،نقد و توهین و ... هستند بنابر آن عملکردشان اما حقیقتا خود من تحمل نمیکنم یک کشور را نفرین و لعن کنم . یک کشور شامل ملت و فرهنگ و قومیتهای مختلف هست. وقتی کلمه مرگ را برای یک کشور به کار میبریم برای تمام اینها مرگ میخواهیم . درست نیست به خاطر عمکرد یک سیاستمدار به یک کشور تعرض لفظی کرد. پس امیدوارم کاربران گرامی پیامهایی حاوی مرگ بر ترکیه مرگ بر آمریکا و... نفرستند.

    • Nasim

      - شماری از هنرمندان، فعالان فرهنگی و روزنامه‌نگاران ایرانی با امضای نامه‌ای سرگشاده و راه‌اندازی کارزاری علیه تحریم‌های آمریکا، راه انداختند! - چرا وقتی دویست تن دارو برای مراسم اربعین هزینه شد صداتون در نیومد یا برای سوریه و یمن؟ مگه یادتون رفته وزیر بهداشت گفت نمی صرفه دارو برای سرطانی ها وارد کنیم وقتی دارن می میرن؟ الان اقایون مریض میشن دارد از کجا میاد چطوری بهترین دارو مصرف میکنند و با هواپیمای اختصاصی و اسکورت به بیمارستان خصوصی آلمان اعزام میشوند؟ حالا سکوت شما دربرابر قتل ستار بهشتی و جوانانی در زندان ها کشته شدن و سرکوب های وحشیانه بماند. -حسن نصرالله رهبر شبه نظامیان حزب الله لبنان گفت: حزب‌الله لبنان درامد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود و تا زمانیکه ایران پول داشته باشد،‌ این گروه پول و امکانات دریافت خواهد کرد.

    • احمد

      سلام نوشته اید کامنتهای توهین آمیز منتشر نمیشه حتما توهین به اردوغان وترکیه رو شامل نمیشه. ------ زمانه: سلام کاربر گرامی و ممنون از نظر شما. در این مطلب محتسب زمانه به همه پرسش‌های کاربران در مورد اینکه قوانین نظردهی چگونه است پاسخ داده است: https://www.radiozamaneh.com/255400 در «زمانه» ما مشکلی نداریم اگر کاربران مایل باشند به کسانی که چهره عمومی محسوب می‌شوند و در مقام قدرت هستند – به‌طور ویژه سیاست‌مداران – ناسزا بگویند. اما اینکه کاربران دقیقاً چه کلمه یا ناسزایی را انتخاب می‌کنند برای ما مهم است. آیت‌الله خامنه‌ای، بنیامین نتانیاهو یا هر سیاست‌مدار دیگری را «احمق» یا «کوته‌فکر» بخوانید، نظر شما منتشر می‌شود. اما اگر چنانچه ناسزایی که انتخاب می‌کنید سویه‌ای داشته باشد که نژادپرستانه، ضد ناتوانان یا کم‌توانان، ضد زن، ضد دگرباشان جنسی، ضد اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی محسوب شود، کامنت را منتشر نخواهیم کرد. این به این دلیل است که «رادیو زمانه» رسانه اقلیت‌هاست و ما به خشونت‌های زبانی به اقلیت‌ها حساس هستیم. به همین دلیل اگر کسی دین و مذهب بنیامین نتانیاهو را تحقیر کند یا فحشی جنسیتی به خامنه‌ای بدهد، کامنت او منتشر نخواهد شد؛ چرا که در اینجا توهین تنها به یک سیاست‌مدار نیست، بلکه به واسطه تحقیر اقلیت‌هاست.

    • آزاد

      بازیکن تراکتور ***. پست گذاشته در رابطه به حمایت از تجاوز و وحشی گری ترکیه واقعا جای تاسف. انسان باش. فاشیست نباش. اردوغان یزید زمان. متجاوز. حامی داعش. از چی و کی حمایت میکنی.

    • حمید

      واقعاً جای تأسفه که دنیا در مقابل جنایات و تجاوز علنی دولت ترکیه به کشوری دیگر سکوت کرده است. شرم بر سران کشورهای به ظاهر مترقی و حامی دمکراسی و حقوق بشری و اسلامی که سرهای خود را در برف فرو کرده اند و سکوت مرگبار خود را ادامه می دهند. این نشان می دهد که پول و منافع اولویت اول تمامی این کشورهاست، انسانیت و به مسلخ کشیدن انسانها هرگز دغدغه هیچ یک از اینها نبوده و نیست.

    • هیوا

      مرگ بر دیکتاتور ، مرگ بر ترکیه ، مرگ بر آمریکا ، مرگ بر روسیه ، مرگ بر اردوغان ، مرگ بر بشار اسد ، مرک بر فاشیست ، درود بر دلاور مردان و زنان کورد ، درود بر انسانیت ، زنده باد آزادی

    • رضا

      مرگبر دولت فاشیست اردوغان.

    • طاهر

      اين ارتش ملي سوريه همون داعشه! چه فرقي با اون داره؟ ارتش ملي سوريه زير پرچم تركيه مبارزه ميكنه؟هم وطنهاي خودش را تيرباران ميكنه كه امنيت مرزهاي تركيه حفظ بشه؟ اگرچه كردها با ارتش اسد زياد در گير نشدن وبا مبارزين سوري براي سقوط اسد همكاري نكردن ولي حكمراني اسد را هم به هيچ وجه نپذيرفتند و لي تنها نيرويي بودند كه مستقيماً با داعش در گير شدن و جلوي پيشروي وپيوستن داعش به تركيه را سد كردند چه از لحاظ زميني و تامين ارتباط لجستيك وچه از نظر بستن راه فروش نفت مفت به تركيه و دستيابي داعش به پول نفت،روشن است كه تركيه حمله كرده تا داعشيها را از زندان خلاص كنه و دومرتبه از اين برگ پر ارزش تو بازيهاي باج گيريش از دنيا استفاده كنه، اين ارتش ملي سوريه شكل ديگري از پيروان داعش هستند كه اتفاقاً سوري هم هستند و دقيقاً حامل همون باورها ورفتارها وعملكردهاي خشونتي هستند،تلاش ميكنند تا همراهان داعشي خودشون را آزاد كنند وگرنه هيچ كسي هموطن خودش را به دليل اينكه كرد هست وكنترل بخشي از خاك كشورش را حفظ ودارهكرده نميكشه، تا در عوض اون امنيت مرزي يك كشور بيگانه را تامين كنه.