ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلند تدابیر امنیتی بیشتری را برای مخالفان ایرانی در نظر می­‌گیرد

بعد از ترور علی معتمد (محمدرضا کلاهی) در ۲۰۱۵ و احمد مولا أبوناهض در ۲۰۱۷، دولت هلند تصمیم گرفته جهت محافظت از مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی تدابیر امنیتی بیشتری در نظر بگیرد.

بعد از ترور علی معتمد (محمدرضا کلاهی) متهم بمب­‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ و احمد مولا أبوناهض معروف به احمد نیسی از اعضا و بنیان­گذاران «جنبش آزادی‌­بخش الأحواز» در سال ۲۰۱۷ در هلند، دولت این کشور تصمیم گرفته که برای محافظت از جان مخالفان سیاسی حکومت جمهوری اسلامی ساکن در هلند، تدابیر امنیتی بیشتری را در نظر بگیرد. همزمان جزئیات جدیدی از ابعاد اقدامات امنیتی جمهوری اسلامی در هلند منتشر شده است.

احمد نیسی (چپ) و محمدرضا کلاهی صمدی (راست) در هلند ترور شده‌اند ــ عکس از آرشیو

این اقدامات شدید امنیتی که تاکنون توسط پلیس هلند تأیید نشده است، به گفته وزارت امور خارجه این کشور، به دلیل «دست دراز تهران» در خاک اروپا برای انجام عملیات تروریستی است.

بر طبق گزارش رادیو «آرخوس»، این تدابیر شدید امنیتی در حال حاضر شامل محافطت از سه تن از فعالان عرب اهوازی شده که خواهان جدایی از ایران هستند.

مقامات ایران تاکنون دست داشتن در ترور علی معتمد (محمدرضا کلاهی) و احمد نیسی در خاک هلند را تکذیب کرده‌­اند، اما سازمان اطلاعات و امنیت هلند موسوم به آیفد (AIVD) چندین مرتبه تأکید کرده که آنها مدارک و شواهدی در دست دارند که جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌­هایش پشت این ترورها هستند.

پیش­تر نیز دادگستری هلند اعلام کرده بود که هنوز نتوانسته‌­اند رابطه­‌ای بین قاتلان علی معتمد (محمدرضا کلاهی) و جمهوری اسلامی پیدا کنند، اما در ژانویه ۲۰۱۹ بار دیگر سازمان اطلاعات و امنیت هلند تأکید کرد شواهدی در دست دارند که ایران پشت این قتل­‌ها بود، اما تاکنون از ارائه این شواهد و مدارک خودداری کرده­ است.

بر اساس این گزارش سازمان اطلاعات و امنیت هلند، استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند و کایسا اولونخرن، وزیر کشور و معاون نخست‌­وزیر سه‌شنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی در نامه‌ای به مجلس نمایندگان هلند از دست‌داشتن ایران در این قتل‌ها خبر دادند. پس از آن هلند نماینده خود در اتحادیه اروپا را برای شفاف­‌سازی در این باره به پارلمان اروپا فرستادند و از اتحادیه اروپا خواستند تا تحریم­‌هایی را علیه وزارت اطلاعات ایران و تعدادی از مدیران این سازمان وضع کنند. استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند در این باره گفته بود که: «این (تحریم‌­ها) یک پیام سخت برای ایران بود.»

اقدامات دولت هلند در قبال ترورهای انجام شده، به تنش میان این کشور و ایران انجامید. ایران در اعتراض به این اقدامات و درخواست تحریم سازمان اطلاعات و مدیران، دو تن از دیپلمات­‌های هلند در تهران را اخراج کرد و هلند نیز جهت مشورت در این باره سفیر خود از ایران را به هلند فراخواند.

هلند پیش­تر در سال ۲۰۱۸ دو نفر از کارمندان سفارت ایران در لاهه را اخراج کرد و بعد از گذشت دو ماه، در اقدامی کم سابقه، یک سخنگوی سازمان اطلاعات و امنیت این کشور خبر اخراج این دو دیپلمات ایرانی را برای اولین بار اعلام کرد. سازمان امنیت هلند اعلام کرد این دو دیپلمات ایرانی به دلیل اتهامات امنیتی اخراج شده­‌اند.

در سال ۲۰۱۸ ایران در ترورهای ناکام دیگری در خاک اروپا که در فرانسه و دانمارک رخ داد نقش داشت. اتحادیه اروپا این اقدامات ایران را به شدت محکوم کرد و در نتیجه آن وزیر اطلاعات و امنیت ایران و دو فردی که در این دو ترور دست داشتند را تحریم کرد. در راستای این تحریم حساب بانکی این دو نفر نیز مسدود شد.

    دکمه اضطراری

    عواقب اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی به همین­جا ختم نشده و دولت­ هلند به قول خودش در صدد کوتاه کردن «دست دراز تهران» در هلند و اروپا برای جلوگیری از اقدامات تهدیدآمیز مشابه و نقض امنیت کشورهای اروپایی است.

    در گزارش مفصل «آخروس» که درباره تدابیر بیشتر امنیتی برای مخالفان سیاسی رژیم ایران منتشر شده، برای اولین بار جزئیات تازه­‌ای از ابعاد اقدامات جمهوری اسلامی در هلند آشکار می‌­شود. در گزارش آخروس آمده سه نفری که تدابیر امنیتی بیشتری شامل حالشان شده از فعالان جدایی­‌طلب عرب اهوازی هستند.

    آخروس اشاره می‌­کند که تنها چند کیلومتر دورتر از محل ترور احمد نیسی خارج از شهر لاهه، در یک شهرک صنعتی، یک استودیوی مخفی تلویزیونی وجود دارد که برای عرب­‌های خوزستان برنامه تولید و پخش می‌­کند. به گزارش آخروس در یک ساختمان که از نمای بیرونی آن چندان مشخص نیست که در داخلش چه می­‌گذرد، استودیوی شبکه «الأحواز» قرار دارد. این شبکه چند مرتبه در هفته برای مخاطبانش در داخل ایران از طریق چندین استودیوی مختلف با امکانات حرفه­ای و پیشرفته برنامه پخش می­‌کند.

    عیسی سواری، یکی از گردانندگان این شبکه، در رابطه با فعالیت این شبکه به آخروس می­‌گوید:

    «این یک برنامه مهم در مورد وضعیت اهواز است و من همچنین درباره جنایات دولت ایران در اهواز، در مورد افرادی که دستگیر و به دار آویخته شده­‌اند می­‌گویم.»

    چند ماه پیش، هنگامی که عیسی سواری در حال اجرای زنده برنامه تلویزیونی بود، به طور اتفاقی دکمه­‌ای که تعبیه‌شده بر آویز گردنش بود را فشار می‌دهد و تنها در عرض چند دقیقه ساختمان شبکه پر از پلیس می‌شود.

    اما ماجرای این دکمه چیست؟ این دکمه اضطراری بخشی از بسته اقدامات امنیتی بیشتر پلیس هلند برای تأمین امنیت فعالان عرب است. با فشار دادن این دکمه در مواقعی که خطری تهدیدشان می‌­کند، پلیس سریعا باخبر می‌­شود و خودش را به آنان در محل مورد نظر می‌­رساند.

    بعد از انجام دو ترور در هلند، تهدیدات امنیتی همچنان برای فعالان عرب وجود دارد، از این جهت این تدابیر امنیتی بیشتر برای آنان در نظر گرفته شده است. عیسی سواری در گفت‌­وگو با آخروس می­‌گوید که بعد از دستگیری «رغدان ال­.ک» در ماه فوریه این بسته امنیتی برای آنها در نظر گرفته شد.

    رغدان ال­.ک، یک جاسوس عراقی-سوئدی است که در ماه فوریه در استکهلم دستگیر شد. رغدان ال.ک به عنوان روزنامه‌­نگار «یورو تایم» به عیسی سواری و شبکه الأحوازی نزدیک می‌­شود. او به عنوان روزنامه­‌نگار با عراقی­‌ها و جامعه عرب­‌های اهواز همکاری می­‌کرد. او حتی در مراسم افتتاحیه شبکه الأحواز در سال ۲۰۱۷ حضور داشت. اما بعدها در توییتر عکسی از رغدان در هنگام مصاحبه با «قیس خزعلی»، دبیرکل گروه «عصائب اهل حق» که رابطه نزدیکی با سپاه قدس ایران دارد، یافت شد.

    عیسی سواری و همکارانش بعد از پیدا کردن این عکس، نگرانی­‌های خود را به مقامات امنیتی دانمارک اطلاع می­‌دهد، زیرا دفتر مرکزی آنها در دانمارک مستقر است. چند ماه بعد از آن رغدان ال­.ک در سوئد دستگیر می‌­شود.

    مقام­‌های سوئدی و هلندی هنوز نگفته‌­اند که علت اصلی دستگیری رغدان ال.ک چیست، اما اظهار داشته­‌اند که تحقیقات همچنان در جریان است. پس از دستگیری رغدان ال.ک، نهادهای امنیتی هلند و سوئد درباره خطرات امنیتی‌­ای که عیسی سواری را تهدید می­‌کند به او اطلاع می‌­دهند. عیسی سواری در گفت‌­وگو با آخروس می­‌گوید:

    «آنها (نهادهای امنیتی) عکس­‌هایی از خانه من و استودیوی شبکه الأحواز را نشانم دادند که توسط رغدان گرفته شده بود.»

    دو تن دیگر از فعالان عرب که شامل تدابیر امنیتی بیشتر از سوی هلند شده‌­اند، «عماد حلفی» و «قاسم عابد» هستند. هر دوی این افراد بارها پیام­‌های تهدیدآمیز مختلفی را دریافت کرده‌­اند. عماد حلفی اشاره می‌­کند که فوریه گذشته یک تماس تلفنی از شخصی ناشناس دریافت کرده که به او گفته: «ما شما را از بین می‌­بریم و می‌­دانیم که شما کجا هستند. باید فعالیت‌­هایتان را متوقف کنید.»

    قاسم عابد نیز در گفت‌­وگو با آخروس به اطلاعات به دست آمده در مورد یک «فهرست مرگ» اشاره می­‌کند که همراه با یکی از همکارانش در سوئد به آن دست پیدا کرده‌­اند. او بعد از ترور احمد نیسی در سال ۲۰۱۷، تهدیداتی را در خانه­‌اش مشاهده می­‌کند که توسط سرویس­‌های اطلاعاتی هلند نیز تأیید می­‌شود. قاسم عابد پس از آن ناچار می­‌شود که مدتی طولانی به همراه خانواده‌­اش به صورت مخفیانه زندگی کند.

    عیسی سواری، قاسم عابد و عماد حلفی از اعضای «جبهه عربی برای آزادی الأحواز» هستند که در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد. «جبهه عربی برای آزادی الأحواز» یک سازمان سیاسی است که برای جدایی مناطق عرب‌­نشین از ایران و احقاق حقوق عرب­‌های اهوازی فعالیت می­‌کند.

    اما آیا این تدابیر امنیتی اتخاذ شده از سوی هلند برای فعالان سیاسی عرب کافی است و واقعا می­‌تواند امنیت آنها را تأمین کند؟ یوسف السرخی، نویسنده و فعال عرب اهوازی ساکن هلند، در این باره زمانه می‌­گوید:

    «به نظرم این تدابیر امنیتی بیشتر از سمت پلیس نسبت به همان حادثه تناسبی ندارد. مثلا یکی بیاید در کشور شما عملیات تروریستی انجام بدهد و یک شهروند هلندی را بکشد و در مقابل تدابیر امنیتی بیشتر اتخاذ کنید. ما توقع داشتیم که دولت هلند به طور رسمی یک عکس­‌العملی از خودش در برابر ایران نشان بدهد. در حالی که بسیاری از شرکت­‌های هلندی در همان اهواز با استانداری در رابطه با پروژه­‌های آبی همکاری می­‌کنند.»

    یوسف السرخی همچنین این تدابیر را تنها برای سه نفر ناکافی می‌­داند:

    «نکته دیگر این است که این بسته تدابیر امنیتی فقط بر روی سه نفر تمرکز کرده است در حالی که فعالین عرب زیادی هستند که روزانه به صورت مستقیم و غیرمسقتیم تهدید می‌­شوند. چه از داخل هلند و چه از خارج هلند. این تدابیر اگر تمرکزش فقط بر روی این افراد باشد، فضا را برای مورد هدف قرار دادن دیگر فعالین باز می‌­گذارد. من افرادی زیادی را می‌­شناسم در هلند که همچنان تهدید می‌­شوند، از جمله اعضای خانواده احمد نیسی.»

    با اینکه تهدید و ترور مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی در طی چهل سال گذشته در خارج از کشور متوقف نشده، باید دید این تدابیر جدید امنیتی تا چه اندازه در تأمین امنیت جان مخالفان سیاسی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.