ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیست‌و‌یکمین روز اعتصاب در هفت‌تپه ــ اعتراض ادامه دارد

کارگران نیشکر هفت‌تپه اعتصاب خود را در این مجتمع با سه مطالبه اصلی برگزار کردند: آزادی زندانیان،‌ بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده، و لغو خصوصی‌سازی هفت‌تپه.

کارگران محتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه وارد بیست‌و‌یکمین روز از اعتصاب خود شده‌اند. آنها خواهان پایان‌دادن به برخوردهای امنیتی با کارگران معترض و بهبود وضعیت کاری هستند و مذاکره با کارفرما را رد کرده اند. مسئولان محلی و استانی در جمع کارگران حاضر شدند و آنها را برای شکاندن اعتصاب تهدید کردند. کارگران اما بر ادامه اعتراض تأکید کردند.

هفت‌تپه، ۲۱ مهر، جمع‌شدن کارگران اعتصابی در مسجد نیشکر هفت‌تپه ــ عکس: کانال تلگرامی «هفت‌تپه، کانال مستقل کارگران»

کارگران نیشکر هفت‌تپه یکشنبه ۲۱ مهر اعتصاب خود را در این مجتمع با سه مطالبه اصلی برگزار کردند: آزادی زندانیان پرونده هفت‌تپه،‌ بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده، و لغو خصوصی‌سازی هفت‌تپه و واگذاری آن به شرکت دولتی تحت نظارت کارگران.

آنها به پرداخت نشدن دستمزدها، مزایای و حق بیمه معوقه نیز معترضند.

اعتصاب کارگران با اخراج شماری از کارگران کلید خورد. پس از ۹ روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه که در اعتراض به اخراج ۲۰ تن از کارگران انجام شد، ۱۷ تن از کارگران اخراجی به سر کار بازگشتند.

پرونده سه تن از کارگران به نام‌های ایمان اخضری، عظیم سرخه و محمد خنیفر که دادگاه انقلاب تهران آن‌ها را به شش سال زندان محکوم کرده، هنوز «در دست بررسی است.» حکم اخراج ۱۵۰ کارگر دیگر در دست اجراست.

یک کارگر هفت‌تپه: طعم شیرین عدالت این است؟

ابراهیم عباسی، یکی از کارگران در سخنانی در اعتصاب امروز «اتحاد هفت‌تپه» را «مثال‌زدنی» خواند اما از مسئولان محلی به دلیل «خفه‌کردن صدای کارگر» و از حضور نیروی انتظامی در محوطه مجتمع انتقاد کرد و پرسید: «مگر حکومت نظامی است؟»‌

عباسی به پرونده‌سازی علیه کارگران، از جمله برای خودش اشاره کرد و گفت: «آیا طعم شیرین عدالت که می‌گویند این است، که من کارگر را زندانی کنی تا صدایم را خفه کرده باشی؟»

این کارگر معترض گفت که تمام تلاش‌های قانونی آنها، از جمله سفر به تهران برای دیدار با نمایندگان مجلس جهت انتقال خواسته‌هایشان، با سد نیروهای امنیتی مواجه شده است.

این کارگر معترض با انتقاد شدید از یک گزارش وب‌سایت محافظه‌کار «مشرق» که رفتن نمایندگان کارگران هفت‌تپه به تهران را «کذب محض» خوانده بود، پرسید: «قلم‌ات را چه قدر فروختی که این را نوشتی؟ ... اسناد موجود است ... نیروی انتظامی نوشته که ما را از آخرین عوارضی خرم‌آباد بازگردانده‌اند».

یکشنبه گذشته ۱۱ نفر از کارگران معترض هفت‌تپه در مسیر حرکت از خرم‌آباد به تهران بازداشت شدند. سه کارگر معترض دیگر نیر در شوش بازداشت شدند.

عباسی گفت که اتهام‌های واردشده علیه کارگرانی همچون او،‌ «تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی»، به جز حمایت از امید اسدبیگی، کارفرمای هفت‌تپه معنایی ندارد. او از صداوسیما نیز به خاطر بدل شدن به «بلندگوی دروغ‌پردازی» در قبال هفت‌تپه انتقاد کرد.

کارگران هفت‌تپه: مذاکره با کارفرما ممنوع!

به گزارش کانال تلگرامی «هفت‌تپه ــ‌ کانال مستقل کارگران»، ساعاتی پس از آغاز اعتصاب کارگران به مسجد فراخوانده شدند تا با مسئولان محلی سخن بگویند. اما بر اساس اخبار منتشرشده در این کانال تلگرامی، مسئولان بر خلاف وعده قبلی به جمع آنها نیامدند بلکه یوسف بهمنی، یکی از سخنگویان کارگران را برای مذاکره با کارفرما به دفتر مدیریت بردند.

در این میان، کارگران در یک رأی‌گیری در مسجد اعلام کردند که به یک نظر متحد دست یافته‌اند: «نه به مذاکره با کارفرما». آنها گفتند که «هیچ کس حق ندارد به نمایندگی از آنها با کارفرما مذاکره کند.»

    برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

    کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

    بالاخره پس از مدتی مسئولان محلی استان خوزستان و شهرستان شوش، از جمله دادستان و فرمانده پلیس در جمع کارگران حاضر شدند. آنها کارگران را تهدید کردند که برای دریافت حقوق باید اعتصاب خود را بشکنند.

    به نوشته کانال تلگرامی کارگران هفت‌تپه، معترضان با خواسته مسئولان مخالفت کرده اند و گفته‌اند که اعتراض ادامه دارد.

    علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی شنبه ۲۰ مهر به خبرگزاری دولتی کار ایران گفته بود که «با کارگران هفت‌تپه در ارتباط هستم؛ با کارگرانی که قرار بود مشکلات صنفی خود را در کمیسیون اجتماعی مجلس طرح کنند، در تهران و اهواز نشست‌هایی خواهم داشت و  موضوعات و دغدغه‌های آنها  را تا جایی که میسر باشد، از دولت و وزرای مربوطه دنبال خواهم کرد.»

    کانال تلگرامی کارگران هفت‌تپه اما در پستی این سخنان را «دروغ‌ها و وعده‌های توخالی» خواند و نوشت: «باید ازاین آقای نماینده مجلس پرسید تو درمقابل اقدام کارفرما و اخراج بیست کارگر چه‏کار کردی؟ آیا باز گشت به کار این کارگران دغدغه آن ها نبود؟ تو درمورد بازداشت شش کارگر هفت تپه و تعیین وثیقه های سنگین توسط رئیس دادگستری شوش چه اقدامی انجام دادی؟ آیا این موضوع و موضوعات مشابه که هر روز درهفت تپه اتفاق می افتد، دغدغه کارگران نیست؟»

    در طی اعتصاب و اعتراض‌های این مجتمع ده‌ها کارگر دستگیر و زندانی شده و برای بسیاری دیگر از کارگران و حامیان آنها پرونده‌سازی شده است.

    دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه شنبه ۱۶ شهریور عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی فرد، اعضای تحریریه نشریه گام را هر کدام به مجموعاً ۱۸ سال حبس محکوم کرد که هفت سال آن قابل اجرا است.

    اسماعیل بخشی، کارگر و نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه به مجموعاً ۱۴ سال حبس (هفت سال قابل اجرا) و ۷۴ ضربه شلاق و محمد خنیفر، کارگر دیگر هفت‌تپه به مجموعاً ۶ سال حبس (پنج سال قابل اجرا) محکوم شده‌اند.

    علی نجاتی، کارگر بازنشسته نیشکر هفت‌تپه که به جرم حمایت از مبارزات کارگران این شرکت سال گذشته بازداشت شده بود، منتظر تشکیل دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌اش است.

    بیش از ۱۰ تن از کارگران نیز توسط دادگاه شوش به احکام حبس تعلیقی و حکم شلاق محکوم شده‌اند.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.