ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه اعلام کرد به کوبانی و منبج حمله می‌کند

در حالی‌که وزیران خارجه اروپا در لوکزامبورگ قصد دارند درباره حمله نظامی ترکیه به سوریه تصمیم‌گیری کنند و پیشنهادهای تحریم مطرح شده، اردوغان از احتمال حمله به شهر منبج خبر داد.

رجب طیب اردوغان از احتمال حمله نظامی به شهر کوبانی و منبج خبر داد و رویکرد روسیه در قبال حملات ترکیه به شمال سوریه را مثبت خواند. همزمان، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گرد هم خواهند آمد تا درباره حمله نظامی ترکیه به سوریه تصمیم‌گیری کنند. پیشنهادهای تحریم مطرح شده است. نیروهای دولتی سوریه پس از توافق با کردها به سمت شمال در حال حرکت هستند. ولادیمیر پوتین نیز به عربستان سعودی می‌رود تا درباره تحولات خاورمیانه با مسئولان ریاض گفت‌وگو کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر پیش از سفر به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برای شرکت در هفتمین نشست شورای کشورهای ترک‌زبان، در یک نشست خبری گفت: «در مرحله اجرای تصمیمات اتخاذشده در مورد منبج هستیم. هدف ترکیه بازگرداندن این شهر به مردم عرب است که صاحبان مشروع آن هستند.»

پیش از این گزارش‌های تلویزیونی ترکیه نشان می‌دادند که نیروهای مسلح این کشور در حال آماده سازی عملیاتی در منبج و حومه آن هستند.

اردوغان افزود: «هم‌اکنون با توجه به رویکرد مثبت روسیه، مشکلی در کوبانی به‌وجود نخواهد آمد.»

با خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه، عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در این بخش از سوریه چهارشنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر آغاز شد. ترکیه قصد دارد با این حمله نظامی منطقه امنی در طول مرز خود با سوریه در عمق ۳۲ کیلومتری این کشور ایجاد کند و مانع از نفوذ کردها شود. دولت ترکیه نیروهای نظامی کرد را «تروریست» می‌خواند.

به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، در پنج روزی که از آغاز حمله نظامی ترکیه می‌گذرد، دست‌کم ۶۴ غیرنظامی کشته شده‌اند. اردوغان می‌گوید: «تاکنون ۵۵۰ تروریست در چارچوب این عملیات از پای درآمده‌اند.»

رئیس جمهوری ترکیه درباره انتقادها رسانه‌های خارجی درباره حمله نظامی این کشور به سوریه گفت: «تاکتیک آن‌ها همواره همین بوده است و اکنون نیز آن را اجرا می‌کنند.»

اردوغان در مورد موضع پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد عملیات «چشمه صلح» گفت: «از آن‌ها می‌پرسیم شما کنار متحد خود در ناتو خواهید بود یا کنار تروریست‌ها؟ البته که نمی‌توانند پاسخ دهند. ما یک کشور هستیم و در مقابل‌مان یک گروه تروریستی قرار دارد. با گروه تروریستی نمی‌شود جنگید، باید با آن مبارزه کرد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در روز آغاز حمله ارتش ترکیه در شمال سوریه گفت آنکارا قبل از آغاز این عملیات ناتو را در جریان قرار داده بود. استولتنبرگ از ترکیه خواست در عملیات نظامی به شمال سوریه خویشتنداری پیشه کند و هر اقدام نظامی را در تناسب با اهداف عملیات انجام دهد و منطقه را بیش از این بی‌ثبات نکند.

روز گذشته، یکشنبه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) و دولت بشار اسد توافق کردند که نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان طرفدار دولت برای جلوگیری از پیشروی ارتش ترکیه در راستای مرز شمالی شوریه مستقر شوند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز (دوشنبه) اعلام کرد که یگان‌هایی از ارتش سوریه برای مقابله با حمله نظامی ترکیه وارد شهر تل تمر در شمال غربی استان حسکه شدند. این خبرگزاری پیش از این از ورود یگان‌های ارتش این کشور به شهر طبقه دراستان رقه خبر داده بود که درکنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد.

از سوی دیگر، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، پیش از نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با بیان این‌که این اتحادیه باید عملیات ترکیه در شمال سوریه را محکوم کند، از کشورهای عضواتحادیه اروپا خواست تا تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا را مورد بررسی قرار دهد. او گفت: «این عملیات در حال منجر شدن به یک فاجعه انسانی است.»

استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند نیز روز دوشنبه در این‌باره گفت: «اقدام ترکیه در حمله به یک کشور همسایه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و ترکیه باید مانند هر کشور دیگری از قوانین بین‌المللی پیروی کند.»

آلمان ، فرانسه و هلند پیش از این فروش سلاح به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

لودریان همچنین خواهان «موضع محکم [اروپا] در مورد صادراتتسلیحات به ترکیه» شد.

امروز دوشنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در مورد چگونگی واکنش نسبت به حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

سوئد پیش از این مذاکرات، از تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ترکیه صحبت کرده و گفته بود در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع، همچنین مجازات‌های اقتصادی یا مجازات‌هایی علیه افراد پیشنهاد می‌کند.

شب گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از اردوغان خواستند که به حمله نظامی ترکیه پایان دهد.

در همین حال رویترز گزارش داده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه برای نخستین بار طی بیش از یک دهه به عربستان سعودی سفر کرد. او در این سفر درباره پیشرفت‌های نظامی در سوریه، روابط مستحکم با رقبای منطقه‌ای و همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری انرژی با مقامات سعودی گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که برای جلوگیری از بی‌ثبات‌سازی بیشتر اوضاع در شمال شرقی سوریه و جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان، روسیه از همه طرف‌ها درگیری می‌خواهد با خویشتن‌داری و دقت بسیار عمل کنند و تمامی کشورها باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام بگذارند.

با این حال روسیه از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملکرد ترکیه در سوریه حمایت نکرد. شورای امنیت جمعه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر اقدامات آنکارا در کشور همسایه خود مورد بررسی قرار داد، اما سند نهایی تصویب نشد. در پیش‌نویس سند اعضای شورای امنیت از ترکیه خواسته بودند که خصومت‌ها در کشور همسایه را متوقف کند. روسیه پیش‌نویس این بیانیه را تأیید نکرد، زیرا آن را مطابق با موضع مسکو ندانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خان اوغلان خدایی دکترای فلسفه تاریخ

    شهرستان منبچ در تاریخ 1000ساله بر اساس تمام منابع تاریخی اعم از ایران .ترکیه.اروپا و آسیای میانه منبچ در آخرین جنگ پر افتخار ایران و روم خاطره دارد. بدین معنی که رومانوس پادشاه روم از سلجوقیان حاکم ایران و ترکیه فعلی درخواست تسلیم منبچ.ملازگرد و اخلاط را نمود که این درخواست به جنگ ایران و روم تبدیل شد و علاوه بر عدم تصرف این مناطق با استقرار 1005 نظامی توسط روم به اسارت پادشاه روم و پرداخت خسارت به آلب ارسلان ترک ختم شد.