ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران آذرآب اراک اعتراض را از سر گرفتند

کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک بار دیگر در اعتراض به فقدان امنیت شغلی، پرداخت‌نشدن حقوق‌ها و بی‌کفایتی مدیریت کارخانه دست به اعتراض زدند و راه‌­آهن سراسری در مسیر جنوب را مسدود کردند.

کارگران شرکت آذرآب در ادامه اعتراض‌شان به بلاتکلیفی سرنوشت مالکیت این کارخانه و پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه­‌شان، اعتصاب خود را از سر گرفتند. دولت به این مسئله ورود کرده و قصد دارد واگذاری این شرکت به دولت و خروج آن از بخش خصوصی را بررسی کند.

تجمع کارگران آذر آب اراک، ۲۲ مهر ۹۸

کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک دوشنبه ۲۲ مهر بار دیگر در اعتراض به فقدان امنیت شغلی، پرداخت‌نشدن حقوق‌ها و بی‌کفایتی مدیریت خصوصی کارخانه دست به اعتراض زدند و راه‌­آهن سراسری در مسیر جنوب را مسدود کردند.

علی آقازاده، استاندار استان مرکزی، امروز در جمع کارگران معترض حضور پیدا کرد و آنها را در جریان جزئیات پیگیری­‌هایش برای مشخص شدن وضعیت این شرکت قرار داد.

کارگران آذرآب پس از حضور استاندار ریل‌­ها را آزاد کردند و اعتراضشان را به کنار خطوط ریل­‌های راه آهن بردند.

    آذرآب: وعده‌ها و اعتراض‌ها

    محمدتقی آبایی هزاوه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، ۱۷ مهرماه در گفت­‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، خبر از پرداخت بخشی از حقوق عقب افتاده کارگران داده بود: «مبلغ ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بابت حقوق مرداد ماه به حساب هر یک از کارگران شرکت آذرآب واریز شد. مابقی حقوق مرداد نیز طی روزهای آینده پرداخت می‌شود.»

    دو روز پیش از آن، ۱۵ مهر، هنگامی که کارگران شرکت آذرآب در دومین روز اعتصاب به سر می­‌بردند و قصد داشتند تا اعتراضشان را به خیابان‌­ها و میان مردم بیاورند، یگان­‌های ویژه ضدشورش با شلیک گاز اشک‌­آور به آنها یورش بردند و  اعتراضات آنها به خشونت کشیده شد.

    همزمان با چهارمین روز اعتصاب کارگران آذرآب، ۱۸ مهر، کریم یاوری، نماینده وزارت کار طی سفری چندساعته و با حضور در جمع کارگران از پیگیری‌ها برای سر و سامان دادن به وضعیت شرکت آذرآب گفت:

    «آذرآب تنها یک واحد تولیدی نیست بلکه بنگاهی اقتصادی با تجهیزات مناسب و ظرفیت‌های ارزشمند اقتصادی است که از نیروی انسانی مولد و متخصصان خبره که عالی­ترین رکن این شرکت است، بهره‌ می­برد؛ بر همین اساس در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور مقرر شده است که این واحد صنعتی بدون کسب نظر شورای تامین استان مرکزی واگذار نشود.»

    یاوری همچنین تأکید کرد که تعیین تکلیف مدیریت و سهامدار با «اهلیّت لازم» به لحاظ فنی، مالی و کاری صورت خواهد گرفت و اظهار داشت که مدیران و مسئولان به دنبال کسی هستند که صلاحیت لازم را داشته باشد.

    اما بانک کشاورزی به عنوان عمده سهامدار آذرآب ۷ مهر ماه سال جاری اعلام کرد که حاضر به واگذاری سهام خود نیست. از این‌رو کارگران که دستمزدشان را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند، خواستار خلع ید بخش خصوصی و بازگشت مالکیت کارخانه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع (بخش دولتی) هستند.

    صنایع آذرآب اراک یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی و ساخت پالایشگاه‌ها و کارخانجات است. مشکلات این شرکت بزرگ همراه با شرکت هپکو، دیگر شرکت بزرگ پیمانکاری اراک از میانه دهه ۱۳۸۰ و با خصوصی‌سازی آن آغاز شد. به طور خاص، کارخانه آذرآب از دو سال پیش همانند هپکو با بحران حاد نقدینگی و تولید روبرو شده است.

    سهامداران عمده شرکت آذرآب علی‌الخصوص بانک کشاورزی هنوز تکلیف وضعیت هیات مدیره را علی رغم برگزاری مجمع سالیانه شرکت در ۳۰ تیر ۹۸ مشخص نکرده اند و اعضای اصلی این ترکیب، همچون مدیرعامل و مدیر کارخانه، کماکان منصوب نشده اند. برخی معاونت‌­های کلیدی از جمله معاونت منابع انسانی نیز هنوز خالی است.

    بلاتکلیفی شرکت باعث ناممکن شدن تصمیم­‌گیری در پروژه‌های مهم، تاخیر در پرداخت حقوق معوقه پرسنل، از دست‌دادن فرصت‌های جذب پروژه و غیره شده. این مشکلات بر نگرانی‌های کارگران و کارمندان این شرکت بزرگ افزوده است.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.