ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه نوبل اقتصاد برای سه پژوهشگر فقر

این پژوهشگران تلاش کرده‌اند فقر را از زاویه دید انسان فقیر و اینکه فقر چه تأثیری بر روند تصمیم‌گیری او دارد درک کنند.     

هشتمین جایزه نوبل برای اقتصاد در سال ۲۰۱۹ به سه پژوهشگر فقر از جمله به یک زن تعلق گرفت. این پژوهشگران تلاش کرده‌اند فقر را از زاویه دید انسان فقیر و اینکه فقر چه تأثیری بر روند تصمیم‌گیری او دارد درک کنند.

دوشنبه ۱۴ اکتبر/ ۲۲ مهر: اعلام جایزه نوبل برای اقتصاد

آکادمی نوبل در سوئد دوشنبه ۱۴ اکتبر/ ۲۲ مهر در استکهلم اعلام کرد که جایزه نوبل اقتصاد در سال جاری به سه پژوهشگر که تحقیقاتشان در کاهش فقر موثر بوده است تعلق می‌گیرد. این برندگان مایکل کرمر، اِستِر دافلو و آبهیجیت بانِرجی نام دارند.

کمیته نوبل در بیانیه‌ای که در استکلهم منتشر شد اعلام کرد که مایکل کرمر، اِستِر دافلو و آبهیجیت بانِرجی با پژوهش‌های میدانی خود در کشورهای فقیر و در حال توسعه، تلاش کرده‌اند ارتباط بین فقر با آموزش، سلامت و کشاورزی را بهتر درک کنند.

بر اساس بیانیه آکادمی نوبل، این دانشمندان با به‌کارگیری روش‌های نوآورانه نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد پژوهش‌هایی در زمینه درک شکل‌گیری فقر ایفا کرده‌اند. در بیانیه آکادمی نوبل آمده است:

«تحقیقات برندگان نوبل اقتصاد در سال جاری توانایی ما برای مبارزه با فقر را ارتقاء داده است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان اِستِر دافلو، دومین زن و جوان‌ترین برنده نوبل اقتصاد در تاریخ این جوایز گفت:

«ما می‌خواهیم مطمئن شویم که مبارزه جهانی با فقر با داده‌های علمی منطبق است. تصوری که بسیاری از انسان‌ها از فقر دارند، معمولاً کاریکاتوری از واقعیت بیش نیست.»

اِستِر دافلو، دومین زن و جوان‌ترین برنده نوبل اقتصاد

دافلو در پژوهش‌هایش بر این مضووع تمرکز دارد که  یک فرد فقیر جهان را چگونه می‌بیند و چپونه می‌اندیشد و چگونه تصمیم می‌گیرد و تصمیمات او چه تأثیری بر حوزه‌های مختلف زندگی‌اش از جمله آموزش و سلامتی دارد.

دافلو در فرانسه، کرمر در آمریکا و بانِرجی در هند متولد شده‌اند. هر سه پژوهشگر در دانشگاه‌های آمریکایی تدریس می‌کنند: مایل کرمر در دانشگاه هاروارد و اِستِر دافلو و آبهیجیت بانِرجی در دانشگاه ام آی تی.

مجله اکونومیست از اِستِر دافلو به عنوان یکی از هشت اقتصاددان برتر جهان یاد کرده است.

نوبل اقتصاد تنها جایزه‌ای از مجموعه جوایز نوبل است که آلفرد نوبل آن را بنیان نگذاشته است. نخستین برنده نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ میلادی معرفی شد. ارزش نوبل اقتصاد هم مانند سایر جوایز نوبل حدود ۹ میلیون کرون سوئد است. تاکنون هشت پژوهشگر موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    تاکنون هشت پژوهشگر موفق به دریافت این جایزه شده‌اند؟؟؟