ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی اعتراضات ۹۶ را مسبب ناکارآمدی دولت جلوه داد

رئیس جمهوری اسلامی ادعا کرد که اعتراضات سراسری زمینه خروج آمریکا از برجام را فراهم کرد. روحانی از شورای نگهبان خواست از دخالت در انتخابات مجلس خودداری کند.

رئیس جمهوری اسلامی در فرازهایی از سخنانش در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران ادعا کرد که اعترضات سراسری در دی ۹۶ زمینه‌ساز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شد. روحانی از بخش‌های دیگری از سخنانش از شورای نگهبان خواست  از دخالت در انتخابات مجلس شورای اسلامی خودداری کند. رئیس جمهوری خواهان توجه قوه قضائیه به گزارش وزارت اطلاعات از پرونده فعالان محیط زیست شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۲۲ مهر

اعتراضات سراسری

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۲۲ مهر اعتراضات سراسری در دی ۹۶ را زمینه‌ساز خروج آمریکا از برجام و تحریم نفتی و بانکی ایران که به گفته او در چهل سال گذشته بی‌سابقه است جلوه داد. روحانی گفت:

«وعده‌های من در دوران انتخابات در شرایط عادی بود اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش‌بینی نمی‌کردیم عده‌ای کم‌خرد در سال ۹۶ حادثه بزرگی در کشور به وجود بیاورند و در نهایت باعث شود ترامپ از برجام خارج شده و شدیدترین تحریم‌ها را وضع کند.»

بر اساس گزارشی که وزارت کشور در بهمن ۹۶ به روحانی ارائه داد، در اعتراضات دی آن سال ۲۳۸ تجمع اعتراضی در ۸۰ شهر برگزار شد که از جمله ۳۱ مورد در استان تهران، ۲۸ مورد در استان اصفهان و ۲۸ مورد در استان خوزستان بود.  بر اساس گزارش وزارت کشور به روحانی، اعتماد عمومی [به نظام] در ایران کاهش یافته، سازمان‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی کارآمدی خود را از دست داده‌اند و علاوه بر این رقابت‌های سیاسی و وعده‌های انتخاباتی بدون توجه به امکانات کشور، انتظاراتی را در مردم به وجود آورده که نمی‌توان آن را برآورده کرد و در اثر «انباشت» این انتظارات، مردم ناراضی شده‌ بودند.

شورای نگهبان نهاد ناظر یا دخالت‌کننده؟

روحانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری گفت:

«آنچه در انتخابات مجلس مهم است، شکست آمریکا است. شورای نگهبان فقط ناظر انتخابات است نه قضاوت‌کننده و دخالت‌کننده در آن.»

 روحانی چهارشنبه هفته گذشته نیز در جلسه هیئت دولت از شورای نگهبان خواسته بود به همه جناح‌های سیاسی اجازه شرکت در انتخابات مجلس را بدهد:

«نباید این‌قدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت. مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود روحانی به دعوت به قانون‌شکنی متهم کرده و گفته بود:

«ورود افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی به مجلس خلاف حق‌الناس بوده و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد. مقامات کشور بهتر است بر الگوی رعایت قانون تأکید کنند نه بر طبل فرار از قانون بدمند.»

فعالان محیط زیست

روحانی در بخش دیگری از سخنانش خواهان توجه قوه قضائیه به گزارش وزارت اطلاعات از بازداشتی‌های محیط زیست شد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه دوشنبه ۲۲ مهر در یک نشست خبری گفت: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار، سه فعال محیط زیست که به آن‌ها اتهام جاسوسی بسته‌اند، برای بیان آخرین دفاعیات خود به دادگاه احضار شدند. به گفته اسماعیلی اتهام فساد فی‌الارض این فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی برای سازمان‌های سیا و موساد تغییر یافته است. وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی فعالان بازداشتی محیط زیست را تأیید نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.