ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: آمریکا علیه ایران عملیات سایبری انجام داده است

دو مقام آمریکایی به رویترز گفته‌اند که عملیات مخفی سایبری ایران در اواخر ماه سپتامبر و پس از حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی رخ داده و هدف آن مقابله با توانایی تبلیغاتی ایران بوده است.

دو مقام رسمی آمریکا به رویترز گفته‌اند که ایالات متحده پس از حملات ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، یک عملیات مخفی سایبری علیه ایران انجام داده که هدف آن مقابله با توانایی تبلیغاتی ایران بوده است.

عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، این دو مقام رسمی آمریکا نخواستند نامشان فاش شود. یکی از آن‌ها گفته‌ است که عملیات سایبری آمریکا علیه ایران در اواخر ماه سپتامبر رخ داده و بر «سخت‌افزارهای فیزیکی» تأثیر گذاشته است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

آن‌ها می‌گویند هدف از این عملیات سایبری مقابله با «توانایی تبلیغاتی تهران» بوده است.

این رویداد نشان می‌دهد که چگونه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تلاش می‌کند بدون وارد شدن به یک درگیری گسترده، با ایران مقابله کند.

به نظر می‌رسد این حمله پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در ماه ژوئن و حمله احتمالی سپاه پاسداران به تانکرهای نفتی در خلیج فارس در ماه مه، محدودتر از سایر عملیات علیه ایران باشد.

آمریکا، عربستان سعودی، بریتانیا، فرانسه و آلمان رسماً ایران را در حملات به تأسیسات نفتی سعودی در ۱۴ سپتامبر گذشته مقصر دانستند، درحالی است که ایران بارها این مسئله را رد کرده است. حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند.

پنتاگون با اعزام هزاران سرباز و تجهیزات بیشتر به منطقه به‌منظور تقویت دفاعی عربستان سعودی نسبت به این حملات واکنش نشان داد.

وزارت دفاع آمریکا درباره عملیات سایبری علیه ایران اظهارنظری نکرده است. الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون، در این‌باره گفت: «از آن‌جا که عملیات سایبری،اطلاعاتی یا برنامه‌ریزی در این‌باره موضوع سیاست‌گذاری و امنیت عملیاتی است، در مورد آن صحبت نمی‌کنیم.»

ماه‌ها طول می‌کشد که تأثیرات حمله‌ سایبری مشخص شود ولی حملات سایبری در آستانه جنگ به‌عنوان اقدامی کمتر تحریک‌آمیز محسوب می‌شود.

جیمز لوئیس، کارشناس سایبری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن می‌گوید: «در حملات سایبری، بدون کشتن مردم و ایجاد انفجار می‌توان آسیب زد.»

لوئیس افزود احتمالاً این امکان وجود ندارد که بتوان ایران را حتی با حملات نظامی متعارف تهدید کرد.

تنش در منطقه خلیج فارس از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام در ماه مه ‌۲۰۱۸ افزایش یافته است.

روشن نیست که آیا آمریکا از ماه سپتامبر حملات سایبری دیگری نیز انجام داده است یا خیر.

ایران نیز از چنین تاکتیک‌هایی علیه آمریکا استفاده کرده است. در ماه جاری، یک گروه هکر وابسته به دولت ایران باشد، تلاش کرد که به حساب‌های ایمیل کارزار انتخاباتی ترامپ نفوذ کند.

در مدت ۳۰ روز در ماه اوت و سپتامبر این گروه که مایکروسافت به آن لقب «فسفر» داده، ۲۷۰۰ بار تلاش کرد حساب‌های کاربران را شناسایی و به ۲۴۱ نفر از آن‌ها حمله کند.

همچنین تصور می‌شود که تهران نقش مهمی در گسترش اطلاعات غلط دارد.

سال گذشته رویترز بیش از ۷۰ وب‌سایت را کشف کرد که در ۱۵ کشور تبلیغات ایران را به‌پیش می‌برند و کارشناسان امنیت سایبری، شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران در حال کشف آن‌ها هستند.

از زمان حمله ۱۴ سپتامبر تنش‌ها با ایران بیشتر شده است. تهران اعلام کرده که یک نفتکش ایرانی هفته گذشته در دریای سرخ هدف حملات موشکی قرار گرفته است. ایران روز دوشنبه هشدار داد که این حمله پیامدهایی به‌همراه خواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه سیاست کشور خود را در برابر دولت ترامپ اعلام کرد و گفت تنها زمانی بر سر میز مذاکره باز می‌گردد که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی را بردارد به قرارداد برجام متعهد بماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیمان

    این خبر رو در رویترز حتماً روزنامه‌نگاران صادراتی رژیم نوشتن. اسم خبرنگار یادم نمیاد الان ولی دو روز پیش هم رویترز نوشته بود میرحسین موسوی رهبر اپوزیسیون ایران!!!