ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هپکو: پیمودن دوباره مسیر بی‌سرانجام «واگذاری به بخش خصوصی»

دولت قصد دارد ابر شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو اراک را بعد از فراهم شدن شرایط، مجددا به بخش خصوصی واگذار کند.

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، بر سر دو راهی واگذاری مجدد به بخش خصوصی و یا ماندن در اختیار دولت قرار دارد. بعد از اعتراضات گسترده کارگران برای لغو خصوصی­‌سازی، فرابورس، یک­شنبه ۲۱ مهر طی اعلامیه‌ای رسما از انتقال سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو اراک از شرکت هیدرواطلس به دولت خبر داد. ظاهرا دولت قصد دارد مسیر «واگذاری به بخش خصوصی» را مجددا برای این ابر شرکت طی کند؛ مسیری که به گواه آمار، زیانش بر سود آن چربیده است.

محمدتقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، ۲۳ مهر در گفت­‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از موقتی بودن انتقال سهام شرکت تجهیزات سنگین هپکو از بخش خصوصی به دولت خبر داد: «سهامدار عمده هپکو، خلع ید شده و سهام فعلا در اختیار سازمان خصوصی‌­سازی است تا شرایط برای واگذاری مجدد فراهم شود. به محض فراهم شدن شرایط، سهام این شرکت دوباره به بخش خصوصی واگذار خواهد شد».

در تایید صحبت­‌های محمدتقی آبایی، استاندار استان مرکزی نیز در گفت‌­وگو با صدا و سیما تأیید کرد که هپکو به صورت موقت به دولت واگذار شده است.

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو اراک از سال ۱۳۵۴شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد. کارگران این شرکت بیش از سه سال است به روند خصوصی‌سازی این شرکت معترضند. در اعتراضات و اعتصابات ماه‌های اخیر، کارگران هپکو خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه،‌ تعیین تکلیف سهام‌داری و انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره جدید بودند.

کارگران معترض به خصوصی­‌سازی، پس از اعلام واگذاری این شرکت به دولت، اعلام کردند که به بخشی از مطالبات خود دست پیدا کردند. کانال­‌های تلگرامی متخلف نزدیک به کارگران نیز انتقال سهام شرکت هپکو به دولت را یک پیروزی برای کارگران معترض دانستند و آن را تبریک گفتند.

اکنون تنها بعد از گذشت چند روز از خبر واگذاری هپکو به دولت توسط فرابورس، با تاکید بر واگذاری مجدد این شرکت به بخش خصوصی امیدهای کارگران بار دیگر کم‌رنگ شده است.

«کمیته عمل سازمانده کارگری»، یک گروه حامی کارگران درون ایران به «زمانه» در این‌باره گفت که هرچند قبول مسئولیت دولت نشانه اثرگذاری اعتراض‌های کارگران و هراس از چشم‌انداز نابودی کارخانه است، «خصوصی‌سازی خوب و بد ندارد»، درنهایت به ضرر کارگران تمام می‌شود و واگذاری موقت سهام هپکو به دولت را نمی‌توان پیروزی کارگران به شمار آورد.

از شرکت هپکو بعد از واگذاری به بخش خصوصی چه می‌­دانیم؟

    برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • alireza

      باعرض سلام طبق اینفوگرافیک خودتون شرکت اگر ضرر هم داشته حال رو به بهبود و سود دهی ! چرا؟! چون طبق همون تصویر درسال 97 کلا 47 دستگاه تولید شده حال انکه در سال 98 که به تازگی نیمه رو رد کردیم 75 دستگاه سفارش گرفتن که همین هارو هم تموم کنند میشه دوبرابر سال گذشته اشون پس جوی پس بیهوده دارید ایجاد میکنید. باتشکر