ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان برخلاف ادعایش با پنس دیدار کرد

رئیس جمهوری ترکیه گفته بود معاون رئیس جمهوری آمریکا در سطحی نیست که با او دیدار کند. کاخ سفید از احتمال اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه آنکارا خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرده بود که معاون رئیس جمهوری آمریکا در سطحی نیست که با او دیدار کند. این ملاقات اما پشت درهای بسته انجام شد. مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد اگر آنکارا تهاجم نظامی به شمال سوریه را متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری در راه است.

پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در آنکارا

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا همراه با مایک پمپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره تهاجم نظامی این کشور به مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه وارد آنکارا شد. اردوغان گفته بود معاون رئیس جمهوری آمریکا در سطحی نیست که با او دیدار کند، اما این ملاقات پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر پشت درهای بسته انجام شد.

ویدیو: دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در آنکارا

روز گذشته، در آستانه سفر هیأت بلندپایه دولت آمریکا به آنکارا برای رایزنی و گفت وگو درباره تهاجم نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه، کاخ سفید نامه‌‌‌ای را منتشر کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۹ اکتبر /۱۷ مهر برای اردوغان ارسال کرده بود. ترامپ در این نامه از اردوغان خواسته بود با نیروهای دموکراتیک سوریه به توافق برسد و عملیات نظامی علیه آن‌ها را لغو کند.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه صبح پنجشنبه اعلام کرد آنکارا در واکنش به نامه ترامپ عملیات نظامی با رمز «چشمه صلح» را در مناطق کردنشین شمال سوریه آغاز کرده است. آنکارا قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن نیروهای مسلح کردهای شمال سوریه، دو میلیون و ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه را در این مناطق اسکان دهد. اردوغان روز گذشته در سخنانی که در پارلمان ترکیه ایراد کرد  احتمال هرگونه میانجیگری بین آنکارا و کردهای شمال سوریه را رد کرد:

«برخی سران [کشورها] می‌خواهند بین ما و تروریست‌ها میانجی‌گری کنند. جمهوری ترکیه، دولتی نیست که با سازمان‌های تروریستی پشت میز مذاکره بنشیند. ما هیچ نیازی به میانجی نداریم. آنها که برای گفت‌وگو به ترکیه می‌آیند باید خواسته‌های ترکیه را مد نظر داشته باشند، در غیر این صورت بهتر است به خود زحمت ندهند.»

آمادگی آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ترکیه

 همزمان با سفر هیأت بلندپایه آمریکایی به ریاست مایک پنس به آنکارا، لری کودلوف، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» از آمادگی ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه آنکارا خبر داد. کودلوف گفت:

«ما تحریم‌هایی را [علیه آنکارا] اعمال می‌کنیم و اگر ترکیه در مسیری که در پیش گرفته تجدید نظر نکند باز هم تحریم‌های شدیدتری اعمال خواهیم کرد.»

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، دوشنبه ۱۴ اکتبر/ ۲۲ مهر از تماس تلفنی ترامپ با اردوغان خبر داده و گفته بود:

«ایالات متحده آمریکا تهاجم نظامی ترکیه به سوریه را تحمل نمی‌کند. ما از ترکیه می‌خواهیم [از شمال سوریه] عقب‌نشینی کند و به خشونت‌ها پایان دهد و سر میز مذاکره بیاید.»

معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد در سفر به ترکیه این موضوعات را با اردوغان به بحث بگذارد.

دولت ترامپ در تلاش است با استفاده از تعرفه‌های گمرکی بر آنکارا اعمال فشار کند. دو روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا سلیمان سویلو، وزیر کشور، حلوسی آکار، وزیر دفاع و فاتح دونماز، وزیر انرژی ترکیه و دو وزارتخانه دفاع و انرژی این کشور را تحت تحریم قرار داد.

پیش از آن هم ترامپ اعلام کرده بود که گفت‌وگوها با ترکیه درباره یک قرارداد تجاری به ارزش یکصد میلیون دلار را متوقف کرده و تعرفه‌های گمرکی بر فولاد ترکیه را ۵۰ درصد افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.