ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: افزایش کم‌سابقه تلفات غیرنظامیان در افغانستان

سازمان ملل در گزارشی گفته که در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند و این در پنج سال اخیر بی‌سابقه است. ۴۱ درصد آن‌ها زن و کودک هستند.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که میزان تلفات غیرنظامیان در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بالاترین سطح در پنج سال اخیر بوده است. در این ۹ ماه بیش از ۸۰۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

عکس از آرشیو

یوناما گزارش تازه خود از میزان تلفات در خشونت‌های افغانستان را امروز پنج‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹، دو هزار و ۵۶۳ غیرنظامی از جمله ۲۶۱ زن و ۶۳۱ کودک کشته، و پنج هزار و ۶۷۶ غیرنظامی دیگر از جمله ۶۶۲ زن و یک هزار و ۸۳۰ کودک زخمی شدند. ۴۱ درصد مجموع این تلفات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و عامل ۶۲ درصد تلفات غیرنظامیان، گروهای مسلح مخالف دولت بوده‌اند.

این آمار، بالاترین شمار تلفاتی است که در محدوده ۹ ماه از سال ۲۰۱۴ تاکنون ثبت شده‌ است.

به‌گفته یوناما تلفات غیرنظامیان از اول ماه ژوئیه تا آخر ماه سپتامبر امسال در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته میلادی، ۴۲ درصد افزایش یافته است. افزون بر این، از سال ۲۰۰۹ تاکنون در ماه ژوئیه امسال تلفات غیرنظامیان به بالاترین سطح خود رسیده است.

در سه ماهه ژوئیه، اوت و سپتامبرِ امسال تلفات غیرنظامیان نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۴۲درصد افزایش داشته‌ است. مخالفان مسلح دولت عاملان اصلی افزایش تلفات غیرنظامیان در این سه ماه بوده‌اند.

در نتیجه عملیات گروه‌های مسلح مخالف دولت، یک هزار و ۲۰۷ غیرنظامی کشته و سه هزار و ۹۱۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

همچنین تلفات غیرنظامیان در عملیات نیروهای دولتی یک هزار و ۱۴۹ کشته و یک‌هزار و ۱۹۹ زخمی بوده است که ۲۶ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

در این ۹ ماه، انفجارهای انتحاری، بمب‌های کارگذاری‌شده و اقدامات مشابه عامل ۴۲ درصد؛ درگیری‌های زمینی عامل ۲۹ درصد؛ و حمله‌های هوایی عامل ۱۱ درصد تلفات غیرنظامیان بوده‌اند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفته است که افزایش شمار تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد که طرف‌های درگیری‌ باید به حفاظت از جان غیرنظامیان توجه بیشتری نشان دهند و در عملیات جنگی خود بازنگری کنند.

یاماموتو گفت: «تلفات غیرنظامیان به هیچ وجه قابل قبول نیست، به‌ویژه در شرایطی که باور رایج این است که برای جنگ در افغانستان، هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

فیونا فریزر، رئیس بخش حقوق بشر یوناما تأثیر جنگ افغانستان بر غیرنظامیان را «وحشتناک» خواند و تأکید کرد که سازمان ملل به فعالیت دادخواهانه خود با تمام گروه‌های درگیر در جنگ تا زمانی که شمار کشته و زخمی‌شدگان غیرنظامی به صفر برسد، ادامه خواهد داد.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان مذاکرات صلح را برای کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان مؤثر دانسته و از تمامی طرف‌ها درخواست کرده است که خواسته‌هایشان را از راه مسالمت‌آمیز به پیش ببرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.