ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بزرگ‌ترین تظاهرات در بیروت در اعتراض به وضع مالیات

 از سال ۲۰۱۵ تاکنون تظاهراتی به این وسعت در لبنان سابقه نداشته است. اعتراضات به طور خودجوش در حلقه‌ای از جوانان شکل گرفت و به زودی گسترده شد.

از شامگاه گذشته تا صبح جمعه در خیابان‌های بیروت یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های اعتراضی به طور خودجوش برگزار شد. تظاهرکنندگان به فساد اقتصادی و ناتوانی دولت در حل مشکلات معیشتی مردم و همچنین به وضع مالیات از پیام‌رسان‌ها و بنزین و تنباکو معترض‌اند.

بامداد جمعه اکتبر/ ۲۶ مهر عده‌ای از تظاهرکنندگان در میدان شهدای بیروت در حوالی کاخ دولت (عکس: توییتر)

دولت سعد حریری در نظر دارد برای جبران بخشی از کسری بودجه خود برای پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌آپ، بنزین و تنباکو مالیات وضع کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اعتراضات شامگاه گذشته در حلقه کوچکی از جوانان در مرکز شهر بیروت شکل گرفت و در مدت کوتاهی به بزرگ‌ترین اعتراضات از بحران زباله در سال ۲۰۱۵ تاکنون تبدیل شد.

اعتراضات در حوالی پارلمان و ساختمان‌های دولتی تا صبح جمعه ۱۸ اکتبر/ ۲۶ مهر ادامه یافت. پلیس در حوالی پارلمان با پرتاب گاز اشک‌آور با معترضان درگیر شد و سرانجام موفق شد آن‌ها را متفرق کند.

معترضان که فریاد می‌زدند «دزدها!» و «انقلاب!» با پرتاب سنگ و بطری‌های نوشابه و کفش با مأموران امنیتی درگیر شدند. پلیس بیروت می‌گوید در این درگیری‌ها ۶۰ نفر از ماموران انتظامی مجروح شدند. شماری از معترضان هم در تعقیب و گریز با پلیس مجروح شدند. تعداد دقیق آن‌ها هنوز اعلام نشده است.

دولت لبنان می‌خواهد هزینه‌ها را برای دستیابی به بسته کمک ۱۱ میلیارد دلاری که از سوی کشورهای اهداکننده بین‌المللی در همایش آوریل ۲۰۱۸ در پاریس وعده شد، کاهش دهد. سیاست ریاضت اقتصادی کاهش دستمزد عمومی، کاهش خدمات و مزایای اجتماعی کارمندان دولت و کاهش حقوق بازنشستگی زودهنگام را هدف قرار داده است. حقوق مقامات ارشد نیز ممکن است کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود که مالیات بر درآمد در بالاترین حد و مالیات بر سود سپرده‌های بانکی نیز افزایش پیدا کنند. اتخاذ سیاست ریاضتی در دولت حریری سبب نارضایتی اقشار مختلف از جمله کارمندان و کارکنان بازنشسته نیروهای مسلح این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس معترضان شامگاه گذشته با آتش زدن حلقه‌های لاستیک و سطل‌های زباله رفت و آمد در خیابان‌های مرکزی بیروت را مختل کردند. آموزش و پرورش لبنان اعلام کرد که مدارس و دانشگاه‌ها در روز جمعه در سراسر این کشور تعطیل‌اند.

معترضان همچنین صبح جمعه به خودرو اکرم شهیب، وزیر آموزش و پرورش و یکی از چهار وزیر زن در کابینه سعد حریری حمله کردند. یکی از محافظان شهیب از خودرو پیاده شد و به طرف معترضان شلیک کرد. شهیب اما مانع از ادامه تیراندازی محافظش به سمت معترضان شد.

معترضان همچنین برخی از خیابان‌هایی را که به سمت فرودگاه بیروت می‌رفت، مسدود کردند.

ساعتی بعد از وقوع اعتراضات، محمد شقیر وزیر ارتباطات لبنان در تلویزیون این کشور اعلام کرد بررسی طرح اخذ مالیات از کاربران نرم‌افزارهای ارتباطی از دستور کار دولت خارج شده است. او با اشاره به ناآرامی های لبنان ادعا کرد کرد: اتفاقاتی که اکنون در لبنان شاهد هستیم توسط دست‌های پشت پرده اداره می‌شود. شقیر خواستار توقف خشونت‌هایی شد که ممکن است اقتصاد ضعیف لبنان را بیش از پیش تضعیف کند.

اقتصاد لبنان با افزایش بدهی‌ها، افزایش بیکاری و رشد آهسته مواجه است. دولت ۸۵ میلیارد دلار بدهی دارد و نرخ بیکاری حدود ۳۶ درصد است. این مسائل موجب نگرانی از سقوط اقتصادی کشور شده است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.