ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ژنرال کوبانی توافق آتش‌بس در شمال سوریه را به طور مشروط پذیرفت

فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد که به توافق واشنگتن با آنکارا در ۱۰۰ کیلومتر در امتداد مرز با ترکیه عمل می‌کند.

ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک به رسانه‌های کردی گفت نیروهای تحت امر او به آتش‌بس عمل می‌کنند، اما فقط در ۱۰۰ کیلومتر در امتداد مرز با ترکیه.

ژنرال مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه گذشته پس از چندین ساعت گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه را به مدت ۱۲۰ ساعت متوقف می‌کند تا به نیروهای سوریه دموکراتیک اجازه دهد ۲۰ مایل از مرزهای ترکیه دور شوند. به گفته پنس بعد از پنج روز در مناطق کردنشین شمال سوریه آتش‌بس دائم برقرار می‌شود. در ازای این توافق، آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه را رفع می‌کند. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اما اعلام کرد دولت ترکیه نه با آتش‌بس بلکه با «تعلیق عملیات نظامی» موافقت کرده است.

ژنرال مظلوم کوبانی چند ساعت بعد از اعلام این توافق، بامداد جمعه ۱۸ اکتبر/۲۶ مهر در گفت‌وگو با «روناهی تی وی» گفت:

«منطقه‌ای که در آن آتش‌بس اعلام شده از تل ابیض تا رأس‌العین به طول صد کیلومتر در امتداد مرز با ترکیه است، در حالی‌که ما درباره مناطق دیگر صحبت می‌کنیم که ترکیه قصد دارد در آنجا منطقه به اصطلاح حائل ایجاد کند.»

آنکارا قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن شبه‌نظامیان کرد، دو میلیون و ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه را در این مناطق اسکان دهد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز گذشته بعد از حصول توافق با واشنگتن ادعا کرد که نیروهای سوریه دموکراتیک می‌بایست از کل این مناطق عقب‌نشینی کنند. ژنرال کوبانی اما فقط عقب‌نشینی نیروهای تحت امر خود از صد کیلومتر در امتداد مرز ترکیه را پذیرفت.

ژنرال کوبانی در ادامه سخنانش گفت:

«ما هر آنچه را که از دستمان برآید برای موفقیت این آتش‌بس انجام می‌دهیم.»

فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک از توافق بین آنکارا با واشنگتن به عنوان «یک توافق موقتی» نام برد.

بر اساس توافق واشنگتن با آنکارا، ترکیه در هماهنگی با آمریکا مسئولیت زندان‌های شمال سوریه را به عهده می‌گیرد. در این زندان‌ها ۱۰ تا ۱۲ هزار داعشی که حدود دو هزار نفر آن‌ها از کشورهای اروپایی هستند حضور دارند. این زندانی‌ها فعلاً در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک‌اند. ژنرال کوبانی درباره این زندانیان سکوت کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از توافق واشنگتن با آنکارا استقبال کرد. سخنگوی گوترش گفت این توافق متضمن توقف درگیری‌ها و حفظ امنیت شهروندان ساکن در شمال و شرق سوریه است. گوترش در بیانیه کوتاهی اما یادآوری کرد که همچنان «راه درازی تا دستیابی به یک راهکار سیاسی پایدار» در بحران سوریه باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.