ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: دیدار سازنده‌ای با نتانیاهو درباره نفوذ شرورانه ایران داشتیم

اسرائیل تصمیمات ترامپ در مورد سوریه را از نزدیک دنبال می‌کند و نگران نفوذ بیشتر ایران در سوریه، پس از خروج نیروهای آمریکایی است. پمپئو به اسرائیل رفته است تا نگرانی‌های اسرائیل را رفع کند.

خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و حملات ترکیه به کردها تل‌ آویو را نسبت به گسترش نفوذ ایران در سوریه و پشت کردن ترامپ به اسرائیل نگران کرده است. وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل رفته‌اند تا این نگرانی‌های تل آویو را برطرف کنند. پمپئو از «دیدار سازنده» خود با نتانیاهو سخن گفته است.

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (راست) و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری این کشور جمعه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر پس از خروج سربازان آمریکایی از سوریه و حمله نظامی ترکیه علیه کردها در شمال سوریه برای گفت‌وگو با  مقام‌های اسرائیلی به این کشور سفر کردند.

این دو پس از مذاکره با مقام‌های ترکیه، از جمله با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به اسرائیل سفر کرده‌اند.

مایک پنس شامگاه پنج‌شنبه پس از چندین ساعت گفت‌وگو با اردوغان اعلام کرد که آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه را به مدت ۱۲۰ ساعت متوقف می‌کند تا به نیروهای سوریه دموکراتیک اجازه دهد ۲۰ مایل از مرزهای ترکیه دور شوند. به گفته پنس بعد از پنج روز در مناطق کردنشین شمال سوریه آتش‌بس دائم برقرار می‌شود. در ازای این توافق، آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه را رفع می‌کند. نیروهای سوریه دموکراتیک گفته‌اند که به آتش‌بس عمل می‌کنند، اما فقط در ۱۰۰ کیلومتر در امتداد مرز با ترکیه.

مایک پمپئو روز جمعه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو در صفحه توئیتر خود نوشت: «نتانیاهو و من دیدار سازنده‌ای درباره تلاش‌ها برای مقابله با نفوذ شرورانه رژیم ایران و تحولات منطقه‌ای مربوطه و دیگر مسائل مربوط با امنیت اسرائیل داشتیم.»

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) 18. Oktober 2019

پمپئو پس از این دیدار به خبرنگاران گفت روابط آمریكا و اسرائیل «هرگز چنین قوی نبوده است».

نتانیاهو نیز اعلام کرد که آن‌ها درباره «چالش‌های مختلفی» که در منطقه با آن روبه‌رو هستند و تلاش‌ها برای تقویت روابط آمریکا و اسرائیل بحث و گفتگو کردند. نتانیاهو از پمپئو و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خاطر «حمایت مستمر خود از اسرائیل» قدردانی کرد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفته است که در این دیدار، یوسی کوهن رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد)، میر بن شباط، رئیس شورای امنیت ملی، دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل و همچنین جیم جفری نماینده آمریکا در خاورمیانه، حضور داشتند.

روز چهارشنبه وزارت خارجه اسرائیل از سفر پمپئو و پنس به اسرائیل خبر داده و گفته بود پمپئو «برای بحث پیرامون تحولات سوریه و تداوم نیاز به مقابله با رفتار رژیم ایران که برهم‌زننده‌ ثبات منطقه است»، با نتانیاهو ملاقات خواهد کرد.

ناظران سیاسی در اورشلیم گفته بودند که یکی از خواسته‌های اصلی اسرائیل از آمریکا پس از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه آن است که آمریکایی‌ها در یک نقطه استراتژیک در بخش شمال غربی سوریه همچنان باقی بمانند و نگذارند که از آن طریق، تسلیحات بیشتری به دست حزب‌الله لبنان برسد.

اسرائیل همچنین از آن بیم دارد که آمریکا همان‌طور که ناگهان از پشتیبانی کردها در شمال سوریه دست برداشت، پشت اسرائیل را هم در سیاست‌های منطقه‌ای خالی کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های اسرائیل نقش ایران و روسیه در رویدادهای سوریه است. رسانه‌های اسرائیل قدرت‌یابی بیشتر روسیه، بخشی از آرزوهای این کشور برای دسترسی به آب‌های گرم دانسته‌اند.

نتانیاهو در این مدت مراقب بود كه از ترامپ، حامی كلیدی خود علناً انتقاد نکند، اما هفته گذشته بیانیه‌ای صادر كرد و گفت اسرائیل «حمله ترکیه به مناطق كرد در سوریه را به‌شدت محكوم كرده است». او همچنین نسبت به «پاکسازی قومی کردها توسط ترکیه و متحدان آن» هشدار داد.

آموس هارل فرستاده نظامی روزنامه هاآرتص اسرائیل روز پنج‌شنبه در مقاله‌ای نوشت «واکنش حیرت‌انگیز ایالات متحده به حمله ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و قطع ناگهانی حمایت از کردهای سوریه اسرائیل را مجبور می‌کند که در استراتژی خود در خاورمیانه تجدید نظر کنند.»

بیشتر بخوایند:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.