ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناکامی نتانیاهو در تشکیل دولت جدید اسرائیل

روون ریولین مأموریت تشکیل کابینه را به بنی گانتس واگذار کرد. این ژنرال سابق ۶۰ ساله، طبق قانون ۲۸ روز برای تشکیل دولت جدید فرصت دارد.

بنیامین نتانیاهو به رئیس‌جمهوری اسرائیل اطلاع داد که توان تشکیل دولت جدید را ندارد. بدین‌ترتیب روون ریولین مأموریت تشکیل کابینه را به بنی گانتس، رقیب نتانیاهو در انتخابات ماه گذشته میلادی واگذار کرد.

نتانیاهو (چپ) در تشکیل دولت شکست خورد؛ نوبت به بنی گانتس (راست) رسیده ــ‌ عکس: Oded Balilty and JACK GUEZ / AFP

بنیامین نتانیاهو که از ۲۰۰۹ نخست‌وزیر اسرائیل بوده، دوشنبه ۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر اعلام کرد که در رسیدن به اکثریت در کنست، پارلمان اسرائیل شکست خورده است. تشکیل دولت در اسرائیل نیازمند اکثریتی با حداقل ۶۱ کرسی است.

پس از اعلام ناکامی نتانیاهو، روون ریولین مأموریت تشکیل کابینه را به بنی گانتس واگذار کرد. این ژنرال سابق ۶۰ ساله، طبق قانون ۲۸ روز برای تشکیل دولت جدید فرصت دارد.

با این وجود، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که بنی گانتس از بخت بالاتری برای تشکیل دولت برخوردار نیست و بن‌بست سیاسی سال جاری در اسرائیل شاید به دست او نیز باز نشود.

انتخابات اسرائیل ۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور برگزار شد. این انتخابات در واقع تکرار انتخابات ۹ آوریل (۲۰ فروردین) بود. بنیامین نتانیاهو که پیروز انتخابات پیشین بود، موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشد و مطابق قانون انتخابات جدیدی باید برگزار می‌شد.

در انتخابات ۱۷ سپتامبر اما نتانیاهو ــ که به تازگی ۷۰ ساله شده است ــ پیروز نبود. بنی گانتس، رهبر حزب «آبی و سفید» ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را از آن خود کرد و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با تصاحب ۳۱ کرسی در جایگاه دوم ایستاد.

تلاش‌های نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت پس از آن آغاز شد اما تا کنون به شکست انجامیده است.

از یک سو، لیست مشترک حزب‌های عرب که ۱۳ کرسی در انتخابات کسب کرده بودند، از بنی گانتس برای نخست‌وزیری حمایت کرد تا نتانیاهو، طولانی‌مدت‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل، شانس کمتری برای باقی‌ماندن در قدرت داشته باشد.

از سوی دیگر، طرح نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف بزرگ با حزب آبی و سفید شکست خورد. نتانیاهو که تا تشکیل دولت جدید نخست‌وزیر باقی خواهد ماند، دوشنبه در ویدئویی که در توئیترش منتشر کرد، حزب آبی و سفید را به کارشکنی در ایجاد دولت ائتلاف بزرگ متهم کرد و گفت: «به سختی، چه جلوی پرده و چه پشت پرده، برای تشکیل یک دولت وحدت ملی فراگیر کار کردم. این چیزی است که مردم می‌خواهند. این چیزی است که اسرائیل در مواجهه با چالش‌های امنیتی نیازمند آن است.»

یک مسأله اصلی در تشکیل دولت وحدت ملی اتهام‌های سه‌گانه فساد علیه نخست‌وزیر اسرائیل است. نتانیاهو مشخص نکرده که اگر بار دیگر نخست‌وزیر شود و سپس رسماً به فساد متهم شود، آیا کنار خواهد کشید یا خیر.

نتانیاهو همزمان ادعا کرده که بنی گانتس به دنبال تشکیل یک دولت اقلیت همراه با حزب‌های عرب است. اما تشکیل چنین دولتی به موافقت آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق و رهبر حزب اولتراـ‌ناسیونالیست «اسرائیل، خانه ما» و همکاری این حزب در قانون‌گذاری وابسته است. لیبرمن هرگونه همکاری با گروه‌های عرب اسرائیل را منتفی دانسته است.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.