ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه: بعد از دستگیری زم کسی از مقامات بازداشت نشده

سخنگوی قوه قضائیه به مقامات جمهوری اسلامی توصیه کرد که با بازداشت روح‌الله زم انگشت اتهام به سوی یکدیگر روانه نکنند و بی‌جهت درباره بازداشت مقامات کشوری گمانه‌زنی نکنند.

بازداشت اخیر روح‌الله زم به تنش تازه‌ای میان جناح‌های حکومتی ایران تبدیل شده است. مخالفان دولت از بازداشت چند مسئول دولتی و قضائی سخن گفته‌اند اما سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید در پی دستگیری زم کسی از مسئولان بازداشت نشده است. او به مقامات توصیه کرده که با بازداشت زم انگشت اتهام به سوی یکدیگر روانه نکنند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۳۰ مهر در نشست خبری خود خبرهای منتشرشده مبنی بر بازداشت چند نفر از مقامات کشوری در ارتباط با پرونده روح‌الله زم را تکذیب کرد و گفت: «تا امروز غیر از خود روح‌الله زم فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت و چه در قوه و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است و بی‌جهت گمانه‌زنی نشود. توصیه‌ام این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید.»

روابط عمومی کل سپاه پاسداران ۲۲ مهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب دادند» و روح‌الله زم، مسئول کانال تلگرامی آمدنیوز را «به داخل کشور هدایت» و بازداشت کردند. چند ساعت بعد تصاویری از روح‌الله زم با چشم‌بند منتشر شد و سپس او مقابل دوربین قرار گرفت و در شبکه خبر به‌خاطر فعالیت‌هایش عذرخواهی کرد.

جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد در مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۸ مهرماه از بازداشت چند نفر در «حوزه نهاد ریاست ‌جمهوری» به اتهام ارتباط با پرونده سایت آمدنیوز خبر داد. او همچنین از حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به‌عنوان «مسئول اتاق عملیات روانی دولت» در پرونده آمدنیوز نام برد. حسام‌الدین آشنا در پاسخ به کریمی قدوسی او را «مسئول اتاق عملیات روانی ضد دولت» خواند.

علی‌رضا خان‌کرمی، مسئول حراست نهاد ریاست‌ جمهوری‌ نیز روز یکشنبه اعلام کرد که تاکنون هیچ بازداشتی در نهاد ریاست‌جمهوری در پیوند با پرونده آمدنیوز روی نداده است.

در پی این رویدادها، علی ربیعی، سخنگوی دولت دوشنبه ۲۹ مهر در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری‌ها در نهاد ریاست جمهوری در پیوند با پرونده آمدنیوز، گفت: «برخی آدم‌ها رکوردداران نشر تهمت‌زنی هستند و انتشار این مطالب باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید.»

او افزود: «ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و صحت ندارد.»

با این حال کریمی قدوسی بار دیگر دوشنبه ۲۹ مهر با انتشار پیامی در توییتر ادعا کرد که در سال ۹۶ چهار رابط روح‌الله زم دستگیر شدند. به‌گفته او، از این چهار رابط یکی در دفتر حسام‌الدین آشنا، یکی در مجموعه ارتباطات دفتر رئیس جمهوری، یکی در دفتر بانک و چهارمی در قوه قضائیه بوده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با درخواستِ این‌که مسئولان اجازه بدهند دستگاه‌های امنیتی و قضائی بررسی دقیق خود را انجام دهند، افزود: «قبلاً در بخش‌هایی که اطلاع‌رسانی شد و مستند "ایستگاه پایانی دروغ" پخش شد، افرادی در آن فرایند دستگیر شده بودند و قبل از این قصه رسیدگی و محکوم شدند، اما در برهه اخیر دستگیری جدید نداشتیم.»

«ایستگاه پایانی دروغ» مستند دو قسمتی ساخته صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که در اسفند ۱۳۹۷ علیه روح‌الله زم و کانال آمدنیوز پخش شد.

با نزدیکتر شدن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌نظر می‌رسد که مخالفان دولت قصد دارند از پرونده روح‌الله زم به‌نفع جریان خود استفاده کنند. آن‌ها با مرتبط دانستن مسئولان دولتی و کشوری به پرونده آمدنیوز می‌خواهند جریان مقابل خود را از دور رقابت‌ها خارج کنند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۲ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.