ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات لبنان: معترضان در مرکز بیروت سنگربندی کرده‌اند

معترضان لبنانی برای ششمین روز به خیابان‌ها آمدند. آنها اصلاحات پیشنهادی دولت تحت عنوان «سند نجات» را کافی نمی‌دانند.

اعتراضات لبنان با وجود وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات ادامه دارد. معترضان درخیابان‌های اطراف میدان مرکزی بیروت سنگربندی کرده اند. نیروهای ارتش نیز برای بازگشایی راه‌ها بسیج شده اند.

تصاویری از تظاهرات امروز (۲۲ اکتبر/۳۰ مهر) در سرتاسر لبنان ــ منبع: AFP

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، معترضان لبنانی سه‌شنبه ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر برای ششمین روز در تظاهرات سرتاسری ضد دولتی حاضر شدند. آنها اصلاحات اقتصادی پیشنهادی دولت تحت عنوان «سند نجات» را کافی نمی‌دانند.

ولید جنبلاط، سیاستمدار دروزی و قدرتمند لبنان که در دولت نیز نفوذ دارد، از این اصلاحات انتقاد کرد و آن را «داروی بی‌رمقی» برای خریدن زمان دانست.

سعد حریری، نخست‌وزیر عراق دوشنبه شب مجموعه‌ای از اصلاحات را پیشنهاد داد، اما تظاهرات خیابانی در شهرهای مختلف سرتاسر لبنان همچنان ادامه یافت. این بزرگترین تظاهرات مردمی در لبنان در ۱۵ سال گذشته محسوب می‌شود و مردم از قشرهای مختلف و گروههای متفاوت اجتماعی را علیه دولت این کشور با یکدیگر متحد کرده است.

لبنان دچار بحران عمیق اقتصادی است. بسته اصلاحی پیشنهادی حریری شامل کاهش حقوق مقامات ارشد دولت به نصف، خصوصی‌سازی شبکه برق و تلفن بابت ارتقای کیفیت خدمات، و انقباض فعالیت‌های نهادهای دولتی است.

همچنین بانک‌ مرکزی لبنان و برخی بانک‌های خصوصی در این کشور ملزم به پرداخت ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به دولت می‌شوند تا سطح کسری منابع مالی بودجه سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

اعتراضات در لبنان از شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر در بیروت آغاز شد و در روزهای گذشته به شهرهای طرابلس، صیدا، صور، النبطیه، بعلبک و غزیر نیز سرایت کرد. این اعتراضات پس از تصمیم دولت برای افزایش مالیات و هزینه خدمات عمومی به منظور جبران کسری بودجه آغاز شد. معترضان برای اعتصاب عمومی فراخوان داده اند.

دولت لبنان به گفته وزیر دارایی این کشور با حدود ۸۶ میلیارد دلار بدهی روبرو است. برنامه‌های ریاضت اقتصادی یک نسخه جهانی دیکته شده برای بازپرداخت وام‌های دولت‌ها به موسسات مالی و اعتباری جهانی محسوب می‌شود.

برنامه‌های ریاضت اقتصادی معمولا با افزایش مالیات، کاهش حقوق بازنشستگی و خدمات دولتی اجرا می‌شوند که فشار مضاعفی بر اقشار کم‌درآمد ایجاد می‌کند. دولت لبنان در برنامه اصلاحات جدید وعده داده که منابعی جایگزین برای کاهش کسری بودجه پیدا کند، و در عوض نظام مالیاتی جدید را از دستور کار خارج کند و کمک ۱۶۰ میلیون دلاری برای تسهیل اعطای وام مسکن ارائه دهد.

تظاهرکنندگان اما این اصلاحات را اندک، و دیرهنگام می‌دانند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، به نقل از ندیم مونلا مشاور ارشد سعد حریری، لبنان با این بسته اصلاحی تلاش دارد که وام‌دهندگان را قانع کند که برای کاهش کسری بودجه مصمم است.

سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان خارجی سال گذشته به لبنان وعده دادند که در صورت اجرای اصلاحات اقتصادی، ۱۱ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در این کشور کمک کنند.

تلاش ارتش برای بازگشایی راه‌ها

یک منبع مطلع امنیتی لبنان به رویترز خبر داد که نیروهای امنیتی در تلاش هستند که معترضان را به روشهای صلح‌آمیز متفاعد کنند که راههای ارتباطی در سرتاسر لبنان را بازگشایی کنند. او گفته است که در صورت امتناع معترضان، خشونتی اعمال نخواهد شد.

او افزود که برخی راهها در جنوب بازگشایی شده اند.

شبکه خبری الجزیره تعداد معترضان امروز در بیروت و طرابلس را کمتر از روزهای گذشته توصیف کرد.

این شبکه همچنین گزارش داد که اقدامات امنیتی در بیروت افزایش یافته است. یکی از معترضان به الجزیره گفت که «نیروهای امنیتی لبنان نیروهایشان را بسیج کرده اند، و مانع سد کردن راهها از سوی معترضان می‌شوند.»

یکی دیگر از موارد «بسته نجات» پیشنهادی دولت لبنان رفع ممنوعیت راهپیمایی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طلیعه صف بندی ها و شرایطی نوین در خاورمیانه

    بخشی از سخن روز: "جنبش انقلابی مردم لبنان، درهم شکستن دیوار تقسیم بندیهای مذهبی و طائفه ای" حزب کمونیست ایران "در کنار این نگرانی آنچه که به اعتراضات روزهای اخیر ویژگی امیدوار کننده ای بخشیده است، دور انداختن پیشینه تقسیم قدرت بر اساس تقسیم بندی مذهبی و طائفه ای از جانب مردم معترض است. از یک سو نیروی مسلح "حزب الله لبنان" و نیروهای شیعه وابسته به "سازمان امل" را می بینیم که در کنار دیگر نهادهای سرکوبگر دولتی فعالانه بر علیه این جنبش انقلابی به میدان آمده اند و در سرکوب مردم معترض مشارکت دارند. و از سوی دیگر دهها هزار نفر از جوانان منتسب به جامعه شیعی مذهب را می بینبم که دوش به دوش مردم هم سرنوشت خود در جامعه سنی مذهب و مسیحی مذهب، فارغ از این تقسیم بندیهای ارتجاعی، بر علیه کل نظام سیاسی حاکم در این کشور به میدان آمده اند. ما ظهور این پدیده نوین را طی هفته های گذشته در کشور عراق شاهد بودیم. در آنجا نیز مردم معترض دیوارهای مذهبی و طائفه ای که بر اساس آن ساختار قدرت در عراق شکل گرفته است را درهم کوبیدند و بر علیه دولت مذهبی به خیابانها ریختند. در آنجا نیز دیدیم که چگونه سرکوبگران حشد شعبی و همتایان پاسدار آنها به کشتار تظاهر کنندگان پرداختند. این گونه رویدداها طلیعه صف بندیها و شرایط نوینی در خاورمیانه را نوید می دهند. آنچه که امروز در عراق، لبنان، مصر و جاهای دیگر خاورمیانه جریان دارد، نشان می دهد که رویدادهای های موسوم به بهار عربی به مثابه آتش زیر خاکستر دوباره در شرف زبانه کشیدن هستند."