ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه و روسیه برای کنترل شمال سوریه با هم توافق کردند

روسای جمهور ترکیه و روسیه توافق کردند نیروهای نظامی دو کشور در طول بیشتر مرزهای ترکیه و سوریه و در منطقه امن پیشنهادی ترکیه در خاک سوریه مستقر شوند و از مرزها نگهبانی کنند.

روسای جمهور ترکیه و روسیه بر سر نقش دو کشور در شمال سوریه به توافق رسیدند و قرار است نیروهای نظامی دو کشور در طول بیشتر مرزهای ترکیه با سوریه مستقر شوند و نیروهای کرد را ۱۸ مایل/۲۹ کیلومتر دورتر از این مرز نگه دارند - منطقه‌ای که اردوغان آن را "منطقه امن" نامگذاری کرده است.

دیدار اردوغان و پوتین در سوچی - عکس: حساب کاربری ریاست جمهوری روسیه در توییتر

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه روز سه شنبه ۲۲ اکتبر / ۳۰ مهر شش ساعت باهم گفت‌وگو کردند و در نهایت اعلام داشتند که برای همکاری سیاسی و نظامی در شمال سوریه باهم به توافق رسیده‌اند. آنها گفته‌اند توافق روسیه و ترکیه برای کنترل شمال سوریه "تاریخی" است.

بر اساس توافق اردوغان و پوتین، ارتش ترکیه و نیروهای روسیه از ظهر چهارشنبه ۲۳ اکتبر و به مدت ۱۵۰ ساعت وارد خاک سوریه خواهند شد. هدف از این عملیات بیرون راندن نیروهای سوریه دمکراتیک (اس‌دی‌اف) و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) از شعاع ۱۸ مایلی/۲۹ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه است. عملیات مشترک روسیه و ترکیه قرار است هم نیروهای کرد را از این منطقه بیرون براند و هم آنها را خلع سلاح کند.

گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه در شش روز آینده قرار است این منطقه ۱۸ مایلی را رصد کنند و به دنبال نیروهای کرد خواهند گشت. روسیه و ترکیه از نیروهای سوریه دمکراتیک (اس‌دی‌اف) و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و سایر کردهایی که سلاح دارند، خواسته‌اند از این منطقه عملیاتی بیرون بروند. گشت‌ها قرار است بعد از پایان شش روز و از سه‌شنبه هفته آینده همچنان ادامه بیابند.

گشت‌ مرزی مشترک روسیه و ترکیه به این مفهوم است که روسیه نیروهای بیشتری را به منطقه شمال سوریه خواهد فرستاد و آرایش قدرت در منطقه تغییر خواهد کرد.

توافق جدید بین ترکیه و روسیه درست قبل از انقضاء آتش‌بس بین نیروهای سوریه دمکراتیک و ارتش ترکیه که توسط ایالات متحده رایزنی شده بود، حاصل شد و مفاد همان آتش بس را به مدت ۱۵۰ ساعت دیگر تمدید می‌کند.

با وجود اینکه ترکیه نیروهایش را به داخل خاک سوریه فرستاده است و مشغول تغییر نقشه منطقه است، بیان سیاسی اردوغان بیان اشغال خاک سوریه نیست.

اردوغان در گفت‌وگو‌های امروزش با پوتین بر اهمیت تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم در گفت‌و‌گویی تلفنی با ولادمیر پوتین بدون اشاره مستقیم به نیروهای کرد گفته است که:

"این گروه‌ها که اهداف جدایی‌طلبانه دارند دلیل وضعیت امروزی هستند."

او در ادامه گفته است که هرگونه اشغال خاک سوریه توسط نیروهای خارجی را به هر "بهانه‌ای" نخواهد پذیرفت:

"سوریه کماکان با تروریسم و اشغال خاکش با هر وسیله‌ای که لازم باشد مبارزه خواهد کرد."

گفت‌وگو‌های دوجانبه روسیه و ترکیه در خانه ریاست جمهوری روسیه در سوچی انجام شد و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، برات آلبایراک، وزیر امور خزانه‌داری و دارایی و خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور هم در این دیدار حاضر بودند.

داوود چاووش اوغلو، پس از پایان دیدارها گفت که نیروهای کرد باید از شهرهای منبج و تل رفعت هم خارج شوند. مشخص نیست که آیا این خلع سلاح گسترده نیروهای کرد که توسط روسیه و ترکیه اعلام شده شامل کوبانی هم می‌شود یا نه.

واکنش نیروهای سوریه دمکراتیک به توافق روسیه و ترکیه برای انجام عملیات نظامی مشترک در شمال سوریه هنوز مشخص نیست و ژنرال مظلوم کوبانی (مظلوم عبدی) - فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیک هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

اما به گفته دفتر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، مایک پنس، نیروهای سوریه دمکراتیک از "منطقه عملیاتی مربوطه" خارج شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان این دفتر اعلام کرده که مایک پنس امروز یک نامه از ژنرال مظلوم کوبانی دریافت کرده که در آن این ژنرال کرد نوشته است که مفاد توافق آتش‌بس ۱۷ اکتبر را اجرا کرده و تمامی نیروهایش از منطقه‌ای که قرار است در آن عملیات مشترک روسیه و ترکیه انجام شود، خارج کرده است.

نیروهای کرد در شمال سوریه بیشتر نیروهای سوریه دمکراتیک و یگان‌های مدافع خلق هستند که ترکیه هردو آنها را تهدیدی در مرزهای خود می‌داند. توافق اخیر بین روسیه و ترکیه کنترل نظامی منطقه‌ای را که ترکیه آن را "منطقه امن" نامگذاری کرده از دست نیروهای کرد می‌گیرد و منطقه را بین روسیه و ترکیه تقسیم می‌کند. این تغییر آرایش به خاطر خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه ممکن شده است.

خروج نیروهای آمریکایی برای روسیه مهم است و اکنون مقام‌های نظامی روسیه ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکا از منطقه شمال سوریه را به آمریکا یادآوری کرده‌اند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که روسیه پس از توافق با ترکیه برای ایجاد گشت‌های مشترک مرزی نیاز دارد که نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر به سوریه اعزام کند:

"واقعیت این است که که تجهیزات اضافی برای نگهبانی مرزی لازم است. این مرز طولانی است، و گشت‌ها باید جدی و دقیق باشند."

شویگو همچنین به آمریکا یادآوری کرده است که با توجه به توافق آتش‌بس که در هفته گذشته بین معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان حاصل شد، آمریکایی‌ها باید تمام نیروهای و تجهیزات نظامی خود را از سوریه خارج کنند.

ارتش ترکیه با وجود مخالفت‌های جهانی چهارشنبه ۹ اکتبر عملیات نظامی «چشمه صلح» را با هدف ایجاد منطقه امن و عقب راندن نیروهای سوریه دموکراتیک آغاز کرد.

در جنگی که ترکیه برای ایجاد «منطقه امن» آغاز کرده است، تا‌کنون بیش از ۲۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

بعد از گذشت بیش از یک هفته از این حمله و افزایش انتقادها و هشدارها نسبت به تبعات آن، ترکیه پنج‌شنبه گذشته پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس پنج روزه را پذیرفت. شرط آنکارا برای این آتش‌بس عقب‌نشینی کامل نیروهای کرد از منطقه امن پیشنهادی ترکیه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • متن کامل توافقنامه 10 ماده ای مسکو

    متن کامل توافقنامه 10 ماده ای مسکو – آنکارا با موضوع سوریه به شرح ذیل است: ▪️۱ــ هر دو کشور بر پایبندی خود به اتحاد سیاسی سوریه، محافظت از تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ملی ترکیه تأیید می کنند. ▪️۲ــ دو کشور به اراده خود برای مبارزه با هرگونه تروریسم و اقدامات تروریستی در سوریه و بی اثر کردن اقدامات برای جدایی طلبی در سرزمین های این کشور، تأکید می کنند. ▪️۳ــ در این چارچوب محدوده سرکانی – گری سپی که در عمق 32 کیلومتری به عنوان حوزه عملیاتی چشمه صلح مطرح شده است به عنوان وضعیت موجود مورد محافظت قرار خواهد گرفت. ▪️۳ــ هر دو کشور بر اهمیت توافقنامه آدانا تأکید کرده و فدراسیون روسیه در شرایط موجود اقدامات لازم برای تسهیل در اجرای توافقنامه آدانا را انجام خواهد داد. ▪️۴ــ از آغاز ساعت 12:00 {به وقت محلی ترکیه} تاریخ 23 اکتبر 2019 میلادی نیروهای پلیس و ارتش روسیه به همراه نیروهای سوریه به منظور خارج کردن نیروهای YPG و سلاح های این گروه به عمق 30 کیلومتری از مرزهای ترکیه از مناطق بیرونی حوزه عملیات چشمه صلح اقدام خواهند کرد. ▪️۵ــ این اقدامات در 150 ساعت به اتمام خواهد رسید. ▪️۶ــ همزمان با این روند نیروهای ترکیه و سوریه در عمق 10 کیلومتری از شرق و غرب محدوده عملیات چشمه صلح اقدام به گشت زنی های نظامی مشترک خواهند کرد. ▪️۶ــ تمامی نیروهای YPG به همراه سلاح های خود از منبج و تل رفعت خارج خواهند شد. ▪️۷ــ هر دو کشور برای جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد. ▪️٨ــ به منظور تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان سوری به سرزمین های خود اقدامات لازم انجام خواهد شد. ▪️۹ــ برای نظارت و هماهنگی به منظور اجرای دقیق این توافقات به دست آمده یک مکانیزم نظارت و ارزیابی مشترک تاسیس خواهد شد. ▪️۱۰ــ دو کشور به تلاش های خود در چارچوب مذاکرات آستانه برای ایجاد یک راه حل سیاسی ماندگار اختلافات سوریه ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه حمایت خواهند کرد. ◾️انقلاب روژآوا