ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹ اعتصاب و اعتراض کارگری در تنها ۲۴ ساعت

اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگری ادامه دارد؛ آن هم در حالی که ده‌ها کارگر دستگیرشده در اعتصاب‌های اخیر هپکو، آذرآب، هفت‌تپه و شهرداری کوت عبدالله در زندانند.

اعتصاب و اعتراض‌های کارگری در حال افزایش است. روز چهارشنبه اخبار ۹ اعتصاب و اعتراض کارگری در رسانه‌های رسمی و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این در حالی است که ده‌ها کارگر دستگیر شده در اعتصاب‌های اخیر از جمله هپکو، آذرآب، نیشکر هفت‌تپه و شهرداری کوت عبدالله در زندان به سر می‌برند و اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه که اول مهر آغاز شده است تا چهارشنبه یکم آبان ادامه داشت. کارگران این مجتمع اعلام کرده‌اند تا رسیدن به خواست‌های خود به اعتصاب ادامه خواهند داد. در ادامه شرح مختصری از اعتراضات چهارشنبه خواهد آمد.

۳۰ مهر- راهپیمایی کارگران پتروشیمی فارابی در محوطه شرکت

▪️اعتصاب و تجمع کارگران فضای سبز شاهین‌شهر مقابل شورای شهر

ده‌ها تن از کارگران فضای سبز شاهین‌شهر روز چهارشنبه اول آبان در اعتراض به لغو قراردادشان با شهرداری و واگذاری به پیمانکار خصوصی همراه با کاهش حقوق دست به اعتصاب زدند و مقابل شورای شهر شاهین شهر در استان اصفهان تجمع کردند.
خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشته است قرارداد کارگران با شرکت پسماند و بازیافت شاهین‌شهر لغو شده و کارگران به پیمانکار خصوصی واگذار شده‌اند. پیمانکار حقوق کارگران را به میزان یک میلیون تومان کاهش داده است.

▪️اعتصاب کارگران شرکت لبنیات پاژن در اعتراض به هفت ماه تعویق حقوق

کارگران شرکت لبنیات پاژن واقع در نسیم‌شهر (مرکز بخش بوستان شهرستان بهارستان) استان تهران چهارشنبه اول آبان در اعتراض به عدم دریافت هفت ماه حقوق دست از کار کشیدند و مقابل شرکت تجمع کردند.

تعویق مطالبات این کارگران در حالی است که در پی اعتراضات قبلی این کارگران، در اوایل مهر، دادستان بهارستان حکم به ادامه کار کارخانه و پرداخت مطالبات کارگران داد. او گفت «مدیر کارخانه متعهد شده است که حقوق کارگران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کند.»

▪️تجمع پرسنل بیمارستان جلیل یاسوج در اعتراض به اخراج و معوقات مزدی

گروهی از پرسنل بیمارستان جلیل یاسوج در اعتراض به اخراج خود و همکارانشان و تعویق مطالبات مقابل مرکز درمانی تجمع کردند.

روز سه‌شنبه ۳۰ مهر برخی رسانه‌ها از اخراج تعدادی از کارکنان بیمارستان نوساز جلیل یاسوج توسط دانشگاه علوم پزشکی خبر دادند.

ایسنا به نقل از یکی از معترضان نوشته است:

«تمام تجهیزات این بیمارستان نوساز را همین نیروهای که هم اکنون اخراج شدند، انتقال داده‌اند و در صورتی که حق الزحمه روزانه همین نیروها را بدهند به هر کدام باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود. طی این دوسال بیمه نشده‌ایم و دیروز اعلام کردند که اخراج هستید، مسئولان پاسخگوی ما باشند. ما تنها خواستار حل مشکل‌مان هستیم.»

به گفته‌ی یکی از معترضان، اخراج‌شدگان دو دسته‌‌اند: «عده‌ای شرکتی که مسئولان می‌گویند قراردادشان تمام شده و عده‌ای نیز هیچ گونه بیمه‌ای ندارند و در این مدت بدون حقوق و مزایا کار می‌کردند.»

رئیس بیمارستان نیز گفته است در بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت برای ما ارسال کرده، نوشته شده که نیروهای بکار گیری شده در بیمارستان شهید جلیل یاسوج باید از طریق آزمون و رقابتی باشد.

تجمع کارگران اخراجی شرکت حمل و نقل خلیج مقابل فرمانداری اسلامشهر، چهارشنبه اول آبان

▪️تجمع کارگران اخراجی شرکت حمل و نقل خلیج مقابل فرمانداری اسلامشهر

ده‌ها تن از کارگران اخراجی شرکت حمل و نقل خلیج فارس چهارشنبه اول آبان مقابل فرمانداری شهرستان اسلامشهر تجمع کردند. کارگران به دلیل مخالفت با تبدیل قرارداد خود از مستقیم به پیمانکاری اخراج شده‌اند و خواستار بازگشت به کارند.

کارگران در روزهای گذشته نیز مقابل فرمانداری اسلامشهر دست به اعتراض زده‌اند اما مسئولان شهرستان به اعتراض آنان اعتنایی نکرده‌اند.

در مرداد ماه سال جاری کارفرمای جدید این شرکت قراردادهای حدود ۱۰۰ کارگر این شرکت را لغو و از ورورد آن‌ها به شرکت جلوگیری کرده است. این کارگران که پنج تا ۲۳ سال سابقه کار دارند، می‌بایست از این پس تحت پوشش پیمانکاران با قراردادهای سه ماهه تا یک ساله برای شرکت کار کنند. این در حالی است که از زمان مالک قبلی ماه‌ها مزد معوقه دارند.

▪️اعتراض ۸۰۰ کارگر کارخانه کاشی کاژه به توقف تولید کارخانه

کارخانه کاشی کاژه واقع در اسلام آباد غرب از یک هفته پیش تولید را متوقف کرده است. کارگران به رغم توقف تولید هر روز در محل کارخانه حاضر می‌شوند اما کسی پاسخگوی آن‌ها نیست.

مشکل این کارخانه بر خلاف بسیاری دیگر از واحدها، رکود تولید نیست. مشکل حمل و نقل است. کارخانه یکی از صادرکنندگان کاشی و سرامیک به عراق است و تا پیش از توقف تولید، بیش از ۸۰۰ کارگر آن در سه شیفت در کارخانه به کار مشغول بودند. به گفته‌ی قائم مقام مدیر عامل این کارخانه در حال حاضر دپوی تولیدات قبلی کل کارخانه را گرفته و به ناگزیر تولید را متوقف کرده‌اند. او روز ۳۰ مهر به خبرگزاری‌ها گفت:

«مجبور شدیم کارخانه را تعطیل کنیم ابتدا برای ده روز این اطلاعیه را صادر کردیم، تا امروز که ۸ روز از صدور اطلاعیه می‌گذرد و خبری نیست، با این اتفاق ۸۸۰ نفر نیروی مستقیم ما که ۷۹۰ نفر آنان کارکنان مستقیم و ۹۰ نفر رانندگان مینی بوس‌ها و کامیون‌ها بودند بطور کامل از کار بیکار شدند.»

به گفته‌ی قائم مقام مدیریت کارخانه، سازمان راهداری و پایانه‌ها که وظیفه حمل و نقل محصولات این کارخانه برای فروش را به عهده دراد، در یک ماه گذشته با شرکت همکاری نکرده است. ایلنا به نقل از کارگران معترض نوشته است:

«این کارخانه ناچار است هم اکنون برای انتقال محصولات خود به خارج از مرز با باربری‌های محلی و شهرستانی که توانایی و امکانات لازم برای حمل بار در حجم زیاد را ندارند، بهره بگیرد.»

▪️ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا به تعطیلی کارخانه و تعویق مزد

حدود ۱۰۰ کارگر کارخانه قند فسا که ماه‌ها مطالبات معوقه دارند و از ۳۱ تیر نیز با بستن درهای کارخانه به رویشان بیکار شده‌اند، به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

کارفرمای قند فسا که قرار بود روز ۳۱ تیر دستمزد عقب‌افتاده کارگران را بپردازد، به جای پرداخت مزد کارگران، کارخانه را به بهانه تعمیرات «تا اطلاع ثانوی» تعطیل کرد. کارگران کارخانه قند فسا از فروردین تاکنون مزد نگرفته‌اند. آن‌ها بارها برای دریافت مزد معوقه و تضمین امینت شغلی اعتصاب و تجمع کردند تا سرانجام روز ۲۴ تیر کارفرما یک ماه از حقوق معوقه آنان را پرداخت کرد و وعده کرد مابقی مطالبات کارگران را روز ۳۱ تیر بپردازد. اما ۳۱ تیر طی نامه‌ای به اداره صنعت و معدن شهرستان فسا اعلام کرد کارخانه از ۳۱ تیر به علت تعمیرات تعطیل است. به گفته کارگران، آنان هر یک ۱۳ تا ۲۰ میلیون از کارخانه طلبکارند.

کارگران به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند در هشت ماه گذشته حدود ۳۰ مورد تجمع و اعتصاب داشته‌اند اما هنوز مطالبات معوقه آن‌ها پرداخت نشده است. کارگران گفته‌اند هم‌اکنون سه ماه مزد معوقه دارند و در هفت ماه گذشته کارفرما حق بیمه کارگرانی را که در آستانه بازنشستگی قرار دارند به سازمان تامین اجتماعی نپرداخته است.

دادستانی تکلیف کرده است که کارفرما درآمد حاصل از فروش اولین محصول شرکت را صرف پرداخت مطالبات کارگران کند. اما کارگران می‌گویند:

«مشکل اینجاست که مشخص نیست چه زمانی نقدینگی لازم برای فعالیت‌های صنعتی فراهم می‌شود. از این رو همه بلاتکلیف هستیم».

▪️کارگران کارخانه آب معدنی داماش اعتراض به تعویق مطالبات را از سر گرفتند

کارگران کارخانه آب معدنی داماش واقع در استان گیلان که سه ماه است مزد نگرفته‌اند و حق بیمه آن‌ها نیز پرداخت نشده است، به نوشته ایلنا، در روزهای اخیر بارها به «نهادهای مسئول» مراجعه کرده و خواستار دریافت مطالبات خود شده‌اند. در پی اعتصاب چند روزه کارگران در مرداد ماه مدیران کارخانه وعده کرده بوند حقوق کارگران را به روز کنند.

تعداد کارگران کارخانه آب معدنی داماش در سال‌های اخیر از ۱۴۰ به ۳۰ تن کاهش یافته است. کارگرانِ موجود در دوشیفت کار می‌کنند.

▪️اعتصاب رانندگان استیجاری رشت در اعتراض به تعویق مطالبات

روز چهارشنبه اول آبان رانندگان استیجاری شهرداری رشت که چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند، دست از کار کشیدند و مقابل شهرداری در خیابان گیل تجمع کردند.

رانندگان گفته‌اند که حتی در صورت پرداخت مطالبات با مشکلات معیشتی روبرویند و اکنون با تعویق مطالبات، توان تمدید بیمه خوردروی خود را نیز ندارند.

در پی تجمع رانندگان، شهردار رشت وعده کرده است طی روزهای آتی یک ماه حقوق معوقه رانندگان پرداخت شود.

▪️اعتصاب و راهپیمایی کارگران پتروشیمی فارابی

کارگران پتروشیمی فارابی ماهشهر دور تازه اعتصاب و اعتراض نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، قطع امکانات رفاهی و اخراج تعدادی از همکاران خود را آغاز کرده‌اند. کارگران روز ۳۰ مهر در محوطه شرکت راهپیایی کردند و روز بعد نیز به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند. کارگران گفته‌اتد در صورتی که به خواست‌هایشان توجه نشود، اعتراض خود را به مقابل فرمانداری خواهند کشاند.

طرح طبقه‌بندی مشاغل در اکثر شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرا می‌شود اما مدیران شرکت فارابی گفته‌اند بودجه لازم برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را ندارند. اسماعیل طرفی، مدیر روابط عمومی پتروشیمی فارابی شهریور امسال گفته بود شرکت در پی تأمین مواد خام اولیه است و پس از آن نقدینگی لازم برای اجرای طرح طبقه‌بندی را خواهد داشت.

پتروشیمی فارابی حدود ۳۰۰ کارگر دارد. این شرکت زیرمجموعه هولدینگ تایپکو است و زیر نظر شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی فعالیت می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.