ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات عراق: شمار کشته‌شدگان به ۴۲ تن رسید

دولت در هفت استان مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. پارلمان در یک نشست فوق‌العاده مطالبات معترضان را بررسی می‌کند.

در عراق دست‌کم ۴۲ تن در جریان اعتراضات روز جمعه کشته شدند. دولت عراق در برخی مناطق این کشور مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ با کسانی که در اعتراضات دست به خشونت می‌زنند براساس قوانین مبارزه با تروریسم رفتار خواهد شد. پارلمان در یک جلسه فوق‌العاده قرار است مطالبات معترضان را بررسی کند. معترضان در بغداد باردیگر به خیابان آمدند.

پلیس به معترضان گلوله وگاز اشک آور شلیک کرد- بغداد۲۵ اکتبر ۲۰۱۹

یک مقام ارشد دولت عراق کشته شدن ۱۲ تن از معترضان در شهر دیوانیه را تایید کرد. او که نامش فاش نشد، به خبرگزاری «اسوشیتدپرس» گفت که اجساد این ۱۲ تن از ساختمان متعلق به گروهی از شبه‌نظامیان وابسته به حشد‌شعبی بیرون کشیده شده است.

صبح امروز – شنبه ۲۶ اکتبر- منابع خبری از کشته شدن ۱۲ تن در دیوانیه خبر داده بودند اما هی مقام دولتی حاضر به تائید این خبر نشد. با تائید کشته شدن شدن ۱۲ تن دیگر، شمار کشته شدگان اعتراضات روز جمعه ۲۵ اکتبر در عراق به ۴۲ تن رسید.

پارلمان عراق قرار است امروز در یک جلسه فوق‌العاده به اعتراضات اخیر رسیدگی کند. شبکه خبری الجزیره گزارش کرد؛ همزمان با جلسه پارلمان و با وجود حضور پرشمار ماموران پلیس، صدها معترض در میدان تحریر بغداد تجمع کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، با وجود خشونت پلیس، معترضان در بغداد روز شنبه بار دیگر در میدان مرکزی تحریر گرد آمدند.خبرگزاری فرانس ۲۴ هم از شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس به سمت معترضان خبر داد.

معترضان خواستار استعفای دولت و تغییر قانون اساسی هستند. دولت عراق از شامگاه دیروز در هفت استان مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. پارلمان عراق قرار است امروز در یک جلسه فوق‌العاده در باره اعتراضات و خواست‌های معترضان بحث کند.

جمعه خونین عراق

اعتراضات جمعه ۲۵ اکتبر در عراق حداقل سی کشته و دو هزار و ۳۰۰ مجروح به جای گذاشت. معترضان حداقل ۵۰ دفتر حزب‌های سیاسی را به آتش کشیدند. در چند شهر دفتر حزب اصحاب‌الحق، نزدیک به ایران، بدر و حتی حشد شعبی به آتش کشیده شد.

کمیسیون حقوق بشر عراق شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ در جریان اعتراضات حداقل هشت تن در بغداد، ۹ تن در مسیان، ۹ تن در زیقار، سه تن در بصره و یک تن در مثنا کشته شدند.

این کمیسیون شمار مجروحان اعتراضات این روز که به کربلا و نجف نیز رسید را بیش از دو هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سومریه»، معترضان در ناصریه و دیوانیه دو ساختمان دولتی و ۱۵ مرکز احزاب سیاسی را به آتش کشیدند. در دیوانیه ۱۲ تن از معترضان در درون یکی از ساختمان‌هایی متعلق به سازمان بد که به آتش کشیده شد، محاصره شدند و همانجا جان باختند.

مقام‌های دولتی تا به حال کشته شدن این ۱۲ تن را تائید نکرده‌اند اما سخنگوی پلیس عراق تائید کرده است که در جریان اعتراضات دست‌کم ۶۸ تن از ماموران پلیس مجروح شدند. برخی منابع خبری هم از کشته شدن حداقل یک تن از نیروهای امنیتی عراق در عماره خبر دادند.

در ناصریه نیز معترضان ساختمان استانداری را آتش زدند. همچنین در استان جنوبی مثنی که برخی منابع از کشته شدن حداقل دو تن در شهر سماوه خبر می‌دهند، معترضان به دفتر «جریان حکمت» و «عصائب اهل حق» حمله کردند و این دفاتر را به آتش کشیدند. براساس گزارش شبکه تلویزیونی سومریه، حداقل یک تن از اعضای گروه عصائب اهل حق هم در شهر عماره در جنوب شرق عراق کشته شد.

شامگاه روز گذشته پس از افزایش خشونت در اعتراضات، مرکز عملیات مشترک عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ با کسانی که از اعتراضات سوء استفاده می‌کنند و به مکان‌های دولتی آسیب می‌زنند، براساس قوانین مبارزه با تروریسم برخورد خواهد شد.

در این اطلاعیه همچنین از افرادی که به معترضان شلیک می‌کنند، به عنوان «قاتلین معترضین» نام برده شده و گفته شده است که با آنها برخورد خواهد شد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق شامگاه دیروز به نمایندگان دولت در استان‌ها اجازه داد تا در صورت نیاز مقررات منع آمد و شد اعلام کنند. در همین راستا حداقل در استان‌های بصره، ذی قار، المثنی،‌ واسط، بابل،‌ کربلا،‌ دیوانیه از شامگاه دیروز منع آمد و شد اعلام شد.

پارلمان عراق قرار است که امروز شنبه در یک نشست فوق‌العاده برای بررسی مطالبات معترضان برگزار کند.

اعتراضات در عراق پنجشنبه ۲۴ اکتبر پس از نزدیک به سه هفته سکوت بار دیگر از سر گرفته شد.

معترضان در عراق خواستار استعفای دولت شده‌اند اما عادل عبدالمهدی، در یک نطق تلویزیونی از عملکرد خود و دولتش دفاع کرد و باردیگر وعده اصلاحات را داد.

اعتراضات اخیر در بغداد و چندین شهر عراق، ۹ مهر / یکم اکتبر در میان خشم عمومی علیه بیکاری، قطع برق و کمبود آب آغاز شد و بیش از ۱۰۰ کشته داشت. معترضان، سیاستمداران و مقامات حکومتی را عامل فساد ساختاری در کشور، و فساد حاکم را مانع بهبود شرایط عراق پس از سال‌ها خشونت فرقه‌ای و جنگ ویرانگر می‌دانند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.