ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد داوری، فعال مدنی اهل یاسوج به دلایل نامعلوم بازداشت شده است

محمد داوری، فعال مدنی اهل یاسوج، دهم مهر ماه توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده و تاکنون بدون تفهیم اتهام در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز به سر می‌برد.

در طول ماه‌­های گذشته، بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی در ایران بازداشت و با صدور احکام سنگین به اشد مجازات محکوم شده­‌اند. فرآیند سرکوب فعالان مدنی، سیاسی و کارگری در جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف به عوامل متعددی وابسته بوده است. برخی تحلیلگران بر این باورند هر گاه حکومت ایران در سیاست خارجی خود دچار تنش و مشکل می‌شود، در داخل فشار را بر جامعه مدنی، علی‌الخصوص فعالان مدنی و سیاسی افزایش می‌دهد.

محمد داوری - فعال مدنی اهل یاسوج

در ماه‌های اخیر فعالان مدنی و سیاسی در چهار گوشه ایران تهدید، سرکوب و بازداشت شده‌اند. سرکوبی فراگیر با هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه و خفه کردن هر گونه صدای اعتراض و انتقاد.

از جمله فعالانی که برای چندمین بار طی دو سال گذشته در این موج سنگین سرکوب و بازداشت هدف قرار گرفته، محمد داوری، فعال مدنی اهل یاسوج است.

محمد داوری، چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸ در حالی که در راه بازگشت به منزل شخصی خود در شیراز بود، توسط ماموران اداره اطلاعات استان فارس بازداشت و از آن زمان تاکنون بدون این که مشخص شود اتهامش چیست، در بازداشتگاه امنیتی پلاک ۱۰۰ شیراز به سر می‌برد.

محمد داوری، فعال مدنی و از فعالان حامی کارگران، متولد سال ۱۳۷۳ در شهر دهدشت واقع در استان کهکیلویه و بویراحمد است. او در حال حاضر دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی در دانشگاه یاسوج است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در باره بازداشت محمد داوری به زمانه می‌گوید:

«آخرین پیامی که از ایشان دریافت کردیم متعلق به روز نهم مهر ماه است. از آن به بعد تلفنش کلا در دسترس نبود، جواب نمی‌داد و پیامی نیامد و دیگر هیچ خبری از ایشان نشد. ما ابتدا فکر کردیم طبق معمول رفته جایی، چون بعضی وقت‌ها به جایی که می‌رفت جواب نمی‌داد. اما یکی از بستگان رفت به خانه او در شیراز و متوجه شد کسی آنجا نیست. چند روز بعد مجددا رجوع کردند، اما باز هیچ کس در خانه نبود. از دوستانش سراغش را گرفتیم، اما هیچ کس از او اطلاعی نداشت تا اینکه بالاخره بعد از چند روز خودش با مادرش تماس گرفت. به مادرش گفت که در اطلاعات شیراز است و را در جاده اصفهان به شیراز بازداشت کرده‌اند. تماس بسیار کوتاه بوده؛ چیزی در حدود ۱۰ ثانیه.»

این منبع آگاه در ادامه می‌گوید که او از آن زمان به بعد چندین بار دیگر با خانواده تماس گرفته است و همچنان در اداره اطلاعات شیراز به سر می‌برد.

او درباره اتهام محمد داوری به زمانه می‌گوید:

«هنوز محمد را تفهیم اتهام نکرده‌اند و معلوم نیست چرا او را گرفته‌اند. خانواده مراجعه کردند و خواستند که برای او وکیل بگیرند، اما مخالفت شد. در جواب اعتراض خانواده به بازداشت بدون اتهام محمد گفتند که دستور کشوری است و باید یک ماه بماند و بعد از یک ماه تحویل مراجع قضایی داده می‌شود و بعد می‌توانید وکیل بگیرید. اتهامش را هم بعد از این یک ماه می‌گوییم.»

طبق گفته این منبع، اداره اطلاعات شیراز خودروی محمد داوری را نیز توقیف کرده و از تحویل آن به خانواده او ممانعت کرده است.

همچنین یک روز پس از این که محمد داوری با خانواده‌اش تماس ‌گرفته و از بازداشتش خبر داده، ماموران اداره اطلاعات به منزل شخصی او در شیراز و منزل پدرش در یاسوج یورش برده و بسیاری از وسایل شخصی محمد داوری را با خود ‌برده‌اند.

منبع آگاه گفت‌و‌گو کننده با زمانه در این زمینه می‌گوید:

«همزمان هم به خانه محمد در شیراز ریختند و هم خانه پدرش در یاسوج. قفل در خانه‌اش در شیراز را شکسته بودند و همه کتاب‌ها، دست نوشته‌ها، جزوه‌ها و حتی قاب عکس‌هایی که داشت را با خودشان بردند. حتی کتاب‌های خمینی را هم از خانه‌شان بردند. وقتی اعتراض کرده بودند که کتاب‌های خمینی را چرا می‌برید، گفته بودند باید ببینیم آیا داخل آن چیزی نوشته شده یا نه».

محمد داوری

به گفته این منبع آگاه خانواده محمد داوری با وجود چندین مرتبه تلاش، تاکنون موفق نشده‌اند با او ملاقات حضوری داشته باشند و اداره اطلاعات به آنها گفته بدون دستور قضایی امکان ملاقات حضوری به آنها داده نمی‌شود.

این منبع می‌گوید در چند تماس تلفنی محدود که محمد با خانواده‌اش داشته، مدام صدای افرادی شنیده می‌شده که به او می‌گفته‌اند کافی است دیگر و تلفن را قطع کن!

محمد داوری تاکنون بیش از پنج مرتبه توسط نهادهای امنیتی احضار، بازجویی و بازداشت شده است.

او اسفند ماه سال ۹۶ به دلیل انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش در مورد سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج، بازداشت و در دادگاه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان عمومی» محکوم و به زندان یاسوج منتقل شد.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان، یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد. در این حادثه ۶۳ سرنشنین هواپیما که در میان آنها گروهی از متخصصان منابع طبیعی که برای دفاع از فعالان بازداشتی محیط ‌زیست به تهران رفته بودند، جان خود را از دست دادند. محمد داوری در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش نوشته بود، سپاه پاسداران را به دست داشتن در سقوط این هواپیما متهم کرده بود و به همین علت بازداشت شد. او همچنین مسئولان استان را زیر سوال برده بود که از هواپیماهای فرسوده که سیستم راداری آنها کار نمی‌کند و ارتفاع‌سنج ندارند، استفاده می‌کنند که منجر به بروز چنین حوادثی می‌شود.

محمد داوری، فرزند فریدون داوری از چهره شناخته شده فرهنگی در استان کهکیلویه و بویراحمد است.

فریدون داوری شاعر و رئیس پیشین دفتر ارتباطات مردمی نماینده کهگیلویه بزرگ در یاسوج است. او همچنین در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، مسئول معاونت امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کهکیلویه و بویراحمد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.