ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 پارلمان عراق: کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی تشکیل شود

نمایندگان حزب کمونیست در پارلمان عراق استعفا دادند و به معترضان پیوستند. در درگیری‌های میدان التحریر ۱۰۵ نفر مجروح شدند.

پارلمان عراق برای فرونشاندن موج دوم اعتراضات تصویب کرد که کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی برای تأمین خواسته‌های معترضان تشکیل شود. نمایندگان همچنین به لغو تمامی امتیازات ویژه رئیسان قوه مجریه، مقننه و قضائیه، نمایندگان پارلمان، وزیران و مسئولان عالی‌رتبه رأی دادند. در همان حال اعتراضات همچنان ادامه دارد. در درگیری‌های میدان التحریر ۱۰۵ نفر مجروح شدند.

— AlsumariaTV-السومرية (@alsumariatv) 28. Oktober 2019

به گزارش رسانه‌های عراقی، پارلمان این کشور دوشنبه ۲۸ اکتبر/ ۶ آبان برای بررسی پاسخ به درخواست معترضان تشکیل جلسه داد. در این جلسه که بعد از یک بار تعویق با حضور ۲۲۲ نماینده برگزار شد، نمایندگان به تشکیل کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی رأی دادند. این کمیته موظف است که در طی چهار ماه مواردی در قانون اساسی عراق را که نیازمند تغییر است، شناسایی کند و گزارش آن را به پارلمان ارائه دهد.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین تصویب کردند که تمامی امتیازات ویژه رئیسان قوه مجریه، مقننه و قضاییه، نمایندگان پارلمان، وزرا و مسئولان عالی‌رتبه لغو شود.

دومین دور از تظاهرات سراسری عراق در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی از جمعه پیش آغاز شده و موجب استعفای شماری از نمایندگان پارلمان عراق شده است. رائد فهمی و هیفاء الامین تنها نمایندگان حزب کمونیست عراق در پارلمان این کشور دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در کنار معترضان می‌مانند و از عضویت در پارلمان استعفا داده‌اند.

حزب کمونیست عراق در انتخابات پارلمانی این کشور با ائتلاف سائرون به رهبری «مقتدی صدر» هم‌پیمان شده بود.

حسن عاقولی، یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون  و طه الدفاعی از ائتلاف النصر به رهبری حیدر عبادی نیز  استعفا دادند. این نمایندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که احزاب حاکم در کشور به جای آنکه در اندیشه رفاه و آسایش مردم باشند، در حال رقابت برای تقسیم قدرت و غنائم هستند.

۱۰۵ مجروح در درگیری‌های میدان التحریر

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه ۲۸ اکتبر/ ۶ آبان همزمان با این تحولات هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان عراقی دانشگاه‌ها و مدارس این کشور را به تعطیلی کشاندند و به معترضان پیوستند.در میدان التحریر بغداد دانشجویان معترض شعار می‌دادند که نهضت دانشجویی در این کشور نیز آغاز شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس در میدان التحریر مأموران امنیتی و انتظامی در صدد مقابله با معترضان برآمدند. در درگیری‌های بعد از ظهر دوشنبه ۱۰۵ نفر از معترضان مجروح شدند.

از آغاز اعتراضات سراسری در عراق در ماه جاری دست‌کم ۲۱۹ نفر کشته شده‌اند.

معترضان خواهان استعفای دولت شده‌اند اما عادل عبدالمهدی، در یک نطق تلویزیونی از عملکرد خود و دولتش دفاع کرد و باردیگر وعده اصلاحات داد.

اعتراضات اخیر در بغداد و چندین شهر عراق، ۹ مهر / یکم اکتبر در میان خشم عمومی علیه بیکاری، قطع برق و کمبود آب آغاز شد و بیش از ۱۰۰ کشته داشت. معترضان، سیاستمداران و مقامات حکومتی را عامل فساد ساختاری در کشور، و فساد حاکم را مانع بهبود شرایط عراق پس از سال‌ها خشونت فرقه‌ای و جنگ ویرانگر می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.