ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها کشته و زخمی در ناآرامی‌های کربلا

تظاهرات ضددولتی در کربلا خونین شد. نیروهای امنیتی با گشودن آتش به روی معترضان دست‌کم ۱۴ نفر را کشته و نزدیک به ۹۰۰ نفر را زخمی کردند.

در تظاهرات ضددولتی کربلا نیروهای امنیتی عراق با شلیک گلوله‌های واقعی برای پراکنده کردن معترضان، دست‌کم ۱۴ نفر را کشته و صدها نفر را زخمی کردند.

ناآرامی‌های کربلا ـ عکس از فیلم‌های منتشرشده در توئیتر

ناآرامی‌های کربلا صبح سه‌شنبه ۷ آبان / ۲۹ اکتبر رخ داد. مقام‌های امنیتی و بیمارستانی عراق شمار زخمی‌شدگان اعتراضات کربلا را ۸۶۵ نفر اعلام کردند. آن‌ها گفته‌اند حمله به معترضان در میدان «تربیت» کربلا، جایی که مخالفان چادر زده و تحصن کرده بودند صورت گرفته است.

یک شاهد عینی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود به الجزیره گفت، وقتی که از سمت یک خودروی در حال عبور گلوله‌های واقعی شلیک شد معترضان در چادرهای خود بودند. سپس مردان سیاه‌پوش با لباس‌های شخصی و چهره‌های پوشانده‌شده رسیدند و به روی معترضان آتش گشودند. چادرهای معترضان نیز به آتش کشیده شدند.

دور جدید اعتراضات در عراق از شامگاه پنج‌شنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر، چند هفته پس از دور نخست تظاهرات و گردهمایی‌های ضددولتی در شهرهای عراق آغاز شد. فساد مقام‌های بلندپایه عراقی، بیکاری گسترده و خدمات ناکافی عمومی، قطع برق و آب، از جمله عوامل نارضایتی‌ها در بین مردم عراق و به‌ویژه نسل جوان است. بیش از ۲۵۰ نفر در اعتراضات یک ماه اخیر در بغداد و شهرهای جنوب عراق کشته شده‌اند.

یک منبع امنیتی عراق به الجزیره گفته است شمار کشته‌شدگان روز سه‌شنبه در بغداد ۲۰ نفر است و یک مسئول عراقی نیز به آسوشیتدپرس گفته است ۱۸ نفر در بغداد کشته شده‌اند.

همچنین گزارش شده است که در شهر ناصریه، واقع در جنوب عراق نیز سه نفر از معترضان که در تظاهرات قبلی زخمی شده بودند جان خود را از دست دادند.

روز گذشته (دوشنبه) پارلمان عراق مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی برای تحقق خواسته‌های معترضان را تصویب کرد: تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی در طی چهار ماه، انحلال شوراهای استانی و شهری و نواحی، لغو امتیازات آوارگان رفحاء، لغو امتیاز رئیسان سه‌گانه (رییس جمهوری، نخست‌وزیر و رییس پارلمان) نمایندگان پارلمان، مدیران بلندپایه و لغو قانون دریافت حقوق از چند منبع.

اینفوگرافی ــ بیکاری جوانان، فساد سیاستمداران: زنجیر اتصال اعتراض‌ها در عراق،‌ لبنان، اکوادور، هائیتی و شیلی ــ برای بزرگ‌تر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

مقتدا صدر رهبر جریان صدر اما بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اصلاحات پارلمان صوری است و مردم باید به اعتراضات خود تا برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل متحد ادامه دهند. صدر در این بیانیه تأکید کرد که در انتخابات آتی هیچکدام از احزاب کنونی نباید شرکت کنند، مگر حزبی که مردم بخواهند.

در بغداد، تظاهرکنندگان ضدحکومتی از نیمه شب تا ساعت ۶ صبح سه‌شنبه به وقت محلی، دست به اعتراض زدند. شماری از معترضان میدان مرکزی تحریر را اشغال کردند و دیگران تلاش کردند از روی یک پل منتهی به منطقه سبز بغداد، جایی که دفاتر دولتی و سفارت آمریکا قرار دارند و تحت کنترل شدید قرار دارد، عبور کنند.

ادامه اعتراضات در حالی رخ می‌دهد که دولت در بغداد حکومت نظامی اعلام کرده بود. شامگاه دوشنبه شهر نجف نیز متشنج شد و جمعی از طلاب حوزه علمیه نجف نیز به معترضان پیوستند.

همزمان با ناآرامی‌های نجف سه خمپاره نیز به نزدیکی پایگاه التاجی در شمال بغداد، محل استقرار نیروهای آمریکایی اصابت کرد. این پایگاه در ۲۷ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.

کمیته تحقیقات دولتی ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر گزارشی در مورد خشونت‌های اخیر منتشر کرد. این گزارش سیاستمداران را متقاعد نکرد و خشم معترضان را برانگیخت.

کمیته تحقیقات، نیروهای امنیتی را به «استفاده بیش از حد از زور» متهم کرد اما مسئله «تک‌تیراندازهای ناشناس» را روشن نکرد. براساس این گزارش ، ۷۰ درصد از کشته‌شدگان از ناحیه سر یا نیم‌تنه بالا مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

پیش از این، دو مقام امنیتی عراقی به رویترز گفته‌ بودند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در جریان اعتراضات ضددولتی عراق، تک‌تیراندازها را در پشت بام‌های بغداد مستقر کرده بودند و آن‌ها بودند که به سوی مردم شلیک می‌کردند. حشد الشعبی بعد این گزارش را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سختگیرانه‌ترین محاکمه در دادگاه #جنایات_جنگی برای حاکمان عراق

    کشتار درعراق، خطر قتل عام در ایران ▪️پلیس کربلا و فرمانده ستاد ‌عملیات فرات ‌مرکزی، خبر کشته‌شدن شماری از معترضان در درگیری‌های دیشب کربلا را #دروغ خوانده‌ و گفته‌ #فقط_یک‌‌نفر، آن هم دور از اعتراض‌ها، در شرق کربلا، در یک در #درگیری_شخصی، کشته شده است. ▪️کنشگر نام آشنا و فعال سابق دانشجویی، عابد توانچه با ذکر این خبر و طرح این پرسش که « این حرفها و آمارها برای شما آشنا و تکراری نیست؟» به رابطه کشتار در عراق و قتل عام در ایران در توئیتر اشاره کرده و نوشته: ▪️«دیشب فقط در #کربلا ۱۳نفر کشته و ۸۶۵نفر زخمی شدند. دولت علیه مردم #عراق و معترضان به فساد حکومت دست به قتل عام زده است. لازم است سختگیرانه‌ترین محاکمه در دادگاه #جنایات_جنگی برای حاکمان عراق تشکیل شود وگرنه دیر یا زود قتل عام شدیدتری در #ایران و سایر کشورهای خاورمیانه تکرار میشود.» ▪️پ.ن از اردوی کار: در روزهای اخیر گزارش های متعددی از مشارکت نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در کشتار معترضان در عراق در شبکه های اجتماعی انتشار یافته است @ordoyekar

  • سیاوش

    این ها برای پشتیبانی از مقام معظم رهبر فرزانه و ولی امر مسلمین جهان و نظام مقدس است. اگر دشمن بگذارد همه مردم جهان انقلاب میکنند تا ایشان رهبرشان باشد و این همه نعمت تنها برای ملت فتنه گر ایران نباشد که قدرش را نمیدانند !