ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعد الحریری استعفا داد

حزب‌الله و طرفداران امل برای مقابله با معترضان به خیابان‌های بیروت ریختند. برای نخست‌وزیر که خواهان تغییر کابینه است، راهی جز کناره‌گیری باقی نماند.

سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در پی بالا گرفتن اختلافات در کابینه و در واکنش به تحرکات طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در مقابله با معترضان استعفا داد.

— سكاي نيوز عربية (@skynewsarabia) October 29, 2019

سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان سه‌شنبه ۲۹ اکتبر/ ۷ آبان  در یک نطق تلویزیونی گفت:

«من به کاخ ریاست جمهوری در بعبدا می‌روم که استعفای خود را به اطلاع پرزیدنت عون برسانم. هیچ مقامی بالاتر از کشور نیست. ما به بن‌بست رسیده‌ایم و برای خروج از بحران به یک شوک نیاز داریم. من استعفایم را اعلام می‌کنم. این استعفا واکنشی است به درخواست هزاران نفر از شهروندان لبنانی برای اصلاحات.»

الحریری در بخش دیگری از سخنانش به کنایه گفت:

«مقام [منصب] می‌آید و می‌رود. کرامت و امنیت کشور اما مهم‌تر است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده بود که الحریری استعفا می‌دهد. دفتر نخست‌وزیر لبنان اما درباره احتمال استعفای او سکوت کرده بود. علاوه بر رویترز، الجزیره هم گزارش داد که اگر مخالفان نخست‌وزیر با قصد او برای تغییر کابینه همراه نشوند، الحریری استعفا می‌‌دهد. نبیه بری، رهبر جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان در تلاش بود که مانع از استعفای نخست‌وزیر شود اما این تلاش‌ها ظاهراً به ثمر نرسید.

 همزمان با بالا گرفتن اعتراضات خیابانی در لبنان، سعد الحریری دوشنبه هفته گذشته با عنوان «سند نجات» اصلاحاتی را به تصویب رساند اما اعتراضات همچنان با درخواست کناره‌گیری دولت ادامه یافت.

روز گذشته معترضان معابر، خیابان‌ها و حتی بزرگراه‌های بیروت را مسدود کردند. در روز سه‌شنبه تلاش معترضان برای مسدود کردن خیابان‌ها ادامه یافت، اما طرفداران حزب‌الله و جنبش امل برای مقابله با معترضان به خیابان‌ها ریختند. مأموران انتظامی و یگان‌های ویژه مانع از درگیری نیروهای شیعه با معترضان شدند. تصاویری از تحرکات نیروهای حزب الله برای پاکسازی معابر بیروت از معترضان:

الحریری برای تأمین خواسته‌های معترضان خواهان تغییر کابینه بود، اما میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و از نزدیکان حزب‌الله با این تغییرات مخالفت کرد.

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که در دو روز گذشته اختلافات بین الحریری و اعضای کابینه‌اش بالا گرفته است. مخالفان نخست‌وزیر مستعفی او را به جانبداری از معترضان متهم کردند و گفتند الحریری مانع از برخورد قاطع مأموران با معترضان شده  با این قصد که از اعتراضات به عنوان اهرم فشار برای تغییر کابینه استفاده کند.

بر اساس گزارش اس اند پی – شاخص بازار سهام –  در این فاصله بحران مالی لبنان هم رو به وخامت گذاشته است. ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان روز گذشته هشدار داد که برای جلوگیری از سقوط اقتصادی و برقراری مجدد اعتماد در کشور می‌بایست در طی چند روز آینده بحران کنونی حل شود.

شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله روز سه‌شنبه، قبل از سخنرانی الحریری تصاویری از تحرکات طرفداران حزب‌الله و جنبش امل را پخش کرد. المنار همراه با پخش این تصاویر چنین وانمود کرد که مبارزه بزرگی بین «شهروندان لبنانی» و اختلاگران بر سر معابر پایتخت درگرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اسلامیون درهرکشوری که تغییر کابری داداه اند واز مسجد نشینی و مفاتیح وقران و روضه خوانی به سیاست و حکومت کردن وچپاول کردن وله کردن حق وحقوق مردم و همچون لنگری مانع از پیشرفت مردمان و اقتصاد و آزادی آنها شده اند همچنین فاجعه آنهم بطور علنی درعراق و لبنبان سبب شده اند - نگاهی به کشورنیجریه بیندازید که بدون هیچ تحریمی نفت و منابع نیجریه را صادر می کند و نگاهی هم به اوضاع واخوال مردمان اسلامی کشور نیجریه بیندازید ...درسودان اسلامی مردم به چه دلیل راهی خیابانها شدند و سرنگونی حکومت البشیر را خواهان شدند...درایران هم اگر حکومت اخوندی با هزاران مزدورو مواجب بگیرداخلی ئ عجم مسلح وبشر کشش به جان و ناموس مردم حمله نمی کردند میلیونها درخیابانها سربه فغان برداشته بودند ..اسلامیون تغییر کاربری داداه وسیاست مدار شده همچون آفت درختی هستند خوشحالانه درخت میوه ای که اقتصاد و ثروت کشوری باشد را تصاحب کرده و علاوه بردخول درمیوه ها و همزمان به بافت های تنه درخت و شاخه ها و ریشه های آن هم دخول کرده وازدورن بافت ها را می جوند و درحقیقت موجب مرگ درخت میشوند..

  • کیوان

    فقط لمپنیسم صادراتی ندیده بودیم که به مدد حضرت آغا و نوکرانش در لبنان توفیق دیدار یافتیم .