ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شش دولت عربی حوزه خلیج فارس تحریم‌هایی علیه ایران وضع کردند

بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی ۲۵ شرکت، بانک و شخصیت مرتبط با حمایت مالی ایران از شبه‌نظامیانی همچون حزب‌الله لبنان را تحریم کردند.

ایالات متحده و شش کشور دیگر نهادها و افراد مرتبط با حمایت ایران از شبه‌نظامیانی همچون حزب‌الله لبنان را تحریم کردند. این کشورها از یاری‌دهندگان مالی به دولت لبنان نیز محسوب می‌شوند که اکنون بر اثر اعتراض‌ها مردمی در معرض سقوط قرار دارد. حزب‌الله لبنان به دخالت در سرکوب این اعتراض‌ها متهم شده است.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌‌داری ایالات متحده در نشستی در ریاض درباره سرمایه‌گذاری بر اقتصاد عربستان ــ عکس: FAYEZ NURELDINE / AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده چهارشنبه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی ۲۵ شرکت، بانک و شخصیت مرتبط با حمایت مالی جمهوری اسلامی از شبکه‌های شبه‌نظامی را تحریم کردند. این کشورها عضو «مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریستی» (TFTC) هستند.

این مرکز در ریاض است و ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس در آن عضویت دارند.

ایالات متحده آمریکا نیز پیش‌تر تمام این ۲۵ نهاد و فرد را تحریم کرده بود.

به گفته خزانه‌داری ایالات متحده، ۲۱ مورد از اهداف تحریم‌شده شبکه‌ای گسترده از کسب‌و‌کارهایی هستند که به تأمین مالی «نیروی مقاوت بسیج» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک می‌کنند.

این تحریم‌ها حاصل سفر استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به خاورمیانه است که در اصل برای نهایی‌کردن جزئیات یک طرح توسعه اقتصادی برای سرزمین‌های فلسطینی، اردن، مصر و لبنان انجام شد.

منوچین در بیانیه‌ای درباره این تحریم‌ها گفت: «اقدامات TFTC با سفر من به خاورمیانه همزمان است. در این سفر با همتایان‌ام از سرتاسر منطقه دیدار می‌کنم تا مبارزه علیه تأمین مالی تروریسم را تقویت کنیم.»

منوچین دوشنبه در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفته بود که ایالات متحده فشار اقتصادی بر ایران را به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش افزایش خواهد داد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش تازه‌ای گفته که ایران برای توازن در بودجه سال آینده خود به نفت ۱۹۵ دلاری نیاز خواهد داشت. به‌گفته این نهاد بین‌المللی ایران امسال و سال آینده با کسری بودجه تا ۵ درصد مواجه خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده مه ۲۰۱۸ با خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دستور بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را داد. این تحریم‌ها باعث کاهش قابل توجه صادرات نفت، کمبود مواد خام برای تولید در کارخانه‌ها و حتی کمبود برخی داروها شده و به بحران اقتصادی و مالی در ایران دامن زده است.

در ماه‌های اخیر، تنش‌ها بین دو کشور افزایش یافت و تا سرحد تقابل نظامی رسید. جمهوری اسلامی برای فشار بر امضاکنندگان اروپایی برجام، در حال کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای خود است.

علیه حزب‌الله در روزهای اعتراضات لبنان

کشورهایی که فرآیند حمایت مالی ایران از حزب‌الله لبنان را تحریم کرده اند، قول حمایت مالی به دولت لبنان داده بودند.

عربستان، قطر و امارات متحده عربی به طور جداگانه ابتدای سال جاری وعده کمک‌های مالی به دولت سعد الحریری دادند. صندوق عربی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی با مشارکت شش کشور تحریم‌کننده جمهوری اسلامی نیز فروردین سال جاری در اجلاس پاریس ۴ (سیدر) وعده یک میلیارد دلار کمک مالی (در صورت عملی شدن اصلاحات در لبنان) داده بودند.

اما اعتراضات اخیر در لبنان که بحران اقتصادی و مالی سرچشمه‌اش بود، الحریری را وادار به کناره‌گیری از نخست‌وزیری کرده است. همزمان برخی گزارش‌ها از دخالت نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌ها خبر داده اند. بنا بر آنها، در روزهای گذشته نیروهای حزب‌الله لبنان و جنبش امل در تلاش بودند که تحصن معترضان در معابر بیروت را به هم بزنند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.