ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید می‌کند

رویترز به‌نقل از منابع آگاه نوشته است که آمریکا می‌خواهد به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه دهد تا به همکاری با تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه دهند.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که آمریکا قصد دارد معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را برای شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی تمدید کند. بدین ترتیب این شرکت‌ها می‌توانند به همکاری‌های خود در برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهند.

آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد
عکس از آرشیو

رویترز پنج‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر به نقل از دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود نوشت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با صدور معافیت همکاری هسته‌ای با ایران از تحریم‌ها، به این شرکت‌ها اجازه دهد به همکاری‌های خود با سازمان انرژی اتمی ایران ادامه دهند.

دولت کنونی آمریکا به‌رغم خروج از برجام حدود ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را در سطح محدود نگاه می‌دارد و آن را ارتقا نمی‌دهد.

آمریکا آخرین بار در ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را ۹۰ روز تمدید کرده بود. پیش از آن نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در اردیبهشت / مه گذشته این معافیت‌ها را برای یک دوره ۹۰ روزه تمدید کرده بود.

این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با کشورهایی که به برجام پایبندند در سایت‌های هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر همکاری کند.

چند سناتور جمهوری‌خواه در ۱۲ تیر / ۳ ژوئیه سال جاری از دونالد ترامپ خواسته بودند تمام معافیت‌های هسته‌ای با ایران را لغو کند.

تد کروز، نماینده ایالت تگزاس و لیندسی گراهام، نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا ۳ آبان / ۲۵ اکتبر پیش‌نویس طرحی را ارائه دادند که براساس آن معافیت همکاری هسته‌ای با ایران لغو می‌شد.

رویترز نوشته است که تمدید معافیت همکاری هسته‌ای با ایران می‌تواند نشان‌دهنده باز گذاشتن درهای دیپلماسی با ایران باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.