ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: تروریسم نیروی ویژه ضد‌تروریسم

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، شمار موارد کشته‌شدن غیرنظامیان افغان به‌دست نیروهای آمریکایی و افغان رو به افزایش است. این نهاد خواهان تحقیق درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی است.

سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده از زمان حمله به افغانستان در ۲۰۰۱ نیروهای ویژه ضدتروریستی افغان را آموزش می‌دهد. اما بر اساس گزارش جدیدی که «دیده‌بان حقوق بشر» منتشر کرده، این نیروها با کشتار غیرنظامیان مرتکب جنایت‌‌های جنگی احتمالی شده اند. نظارتی بر این نیروها وجود ندارد.

ارتش ملی افغانستان - منبع: AFP

مردان سراپا مسلح در نیمه شب به خانه‌ای هجوم آوردند، چهار برادر را با دست‌های بسته کشان کشان به اتاق‌های جداگانه بردند. نیروهای ویژه افغان به سر و قلبشان شلیک کردند. چنانچه واحد نیروهای افغان تعلیم‌یافته توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌گوید، هدف این عملیات شبه نظامیان دولت اسلامی در منطقه دور افتاده‌ای در ولایت ننگرهار بوده است.

در واقعیت اما چنانچه آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد، این حمله در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار صورت گرفته  و در جایی در نزدیکی دفاتر وزارت دادگستری.

این خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که یکی از این برادران کشته شده معلم مدرسه، ویکی دیگر نیز دستیار یکی از نمایندگان مجلس افغانستان بوده است.

برملاشدن این کشتار توسط رسانه‌های بین‌المللی و محلی در نهایت معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان را ناگزیر به استعفا کرد.

اما بر اساس گزارشی که دیده‌بان حقوق بشر روز پنج شنبه منتشر کرده و در آن موارد متعدد قساوت‌های نیروهای ویژه افغان که توسط آمریکا پشتیبانی می شوند، مستند شده است، این استعفا کافی نیست.

بر اساس این گزارش، شمار موارد کشته‌شدن غیرنظامیان به‌دست نیروهای آمریکایی و افغان رو به افزایش است.

این نهاد خواهان تحقیق در این زمینه است که آیا آمریکا در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده است یا خیر.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که در جریان مذاکرات صلح به رهبری آمریکا که با هدف پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در جریان بود، مساله سرنوشت نیروهای ویژه افغان هیچگاه ذکر نشد . این نیروها به عنوان بخشی از عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سی‌آی‌ای- فعالیت می‌کنند.

این گزارش پیشنهاد انحلال یا ادغام آن‌ها را در وزارت دفاع افغانستان داده است.

گزارش می‌افزاید این سربازان که شامل نیروهای ضربتی افغان هستند، مسئول  اعدام‌های فراقضایی، حمله به مراکز درمانی و حملات هوایی که در آن غیر نظامیان هم هدف قرار می‌گیرند و دیگر موارد نقض قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه  و یا قوانین جنگی هستند.

چندین افغان، عضو طالبان و مقام آمریکایی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس به شرط آنکه نامشان ذکر نشود، گفتند که طالبان با کاهش حملاتش پیش از آنکه خشونت طرف آمریکایی و افغان کاهش یابد، موافقت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش مذاکرات با طالبان را به دلیل سطح غیر قابل قبول خشونت از سوی آنها متوقف کرد.

بر اساس چندین گزارش سازمان ملل متحد و نیز گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر، واحد عملیات ویژه افغان در حال حاضر مسئول بخشی از موارد خشونت عیله غیرنظامیان و نیز موارد نقض حقوق بشر است. این واحد ظاهرا مصون از مجازات است.

دیده‌بان حقوق بشر، طی دو سال تحقیق موارد متعددی را در این رابطه مستند کرده است. این موارد شامل حمله‌های شبانه به خانه‌ها و به وحشت انداختن خانواده‌ها، اعدام و ناپدید شدن افراد است.

در این گزارش از جمله به حملاتی در زرمت در شرق ولایت پکتیا اشاره شده است. به گفته شاهدان نیروهای ضربت افغان و آمریکایی در خانه‌ای را منفجر کردند و سپس چهار مرد را درحالیکه خانواده شاهد آن بود به ضرب گلوله کشتند. در خانه دیگری سه مغازه‌دار و یک مهمان که برای تعطیلات در منزل بسر می‌بردند کشته شدند. در حادثه سوم یک معلم علوم دینی و دو کارگر ساختمانی کشته شدند.

ماه مارس در ولایت قندهار نیروهای ضربتی افغان شبانه در پنجاوی دو مرد را با خود بردند. از یکی از این دو مرد دیگر هیچگاه خبری شنیده نشد.

چند هفته بعد در روستایی در همین ولایت یک مدیر مدرسه ۶۰ ساله به ضرب گلوله در خانه‌اش کشته شد. جسد او را در حیاط رها کردند.

این اتفاق تظاهرات مردم محل را به‌دنبال داشت.

دیده‌بان حقوق بشر یافته‌هایش را  در اختیار مقام‌های افغان و آمریکایی نیز قرار داده است. این نهاد خواهان یک تحقیق در این رابطه شده اما مشخص نکرده که چه سازمانی باید چنین تحقیقاتی را صورت دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.