ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرجع شیعیان عراق خواهان اصلاح قانون اساسی شد

آیت‌الله علی سیستانی اعلام کرد که از یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معترضان برای تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در عراق حمایت می‌کند.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در پیامی که نماینده او در نماز جمعه کربلا قرائت کرد اعلام کرد که از اصلاح نظام سیاسی عراق حمایت می‌کند. سیستانی خواهان پایان دادن به خونریزی‌ها شد.

دو رقیب: علی خامنه‌ای و علی سیستانی

احمد الصافی، نماینده مرجع شیعیان عراق جمعه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان پیام آیت‌الله علی سیستانی را در نماز جمعه کربلا قرائت کرد:

باید در تعیین نظام سیاسی و اداری، با برگزاری همه‌پرسی درباره قانون اساسی و برگزاری منظم انتخابات پارلمانی به اراده مردم عراق احترام گذاشت. انتخابات، اصلی است که مرجعیت بدان پایبند است.»

اعتراضات اخیر در بغداد و چندین شهر عراق، ۹ مهر / یکم اکتبر در میان خشم عمومی علیه بیکاری، قطع برق و کمبود آب آغاز شد. با خونین شدن اعتراضات، معترضان خواهان تغییر نظام سیاسی در این کشور شدند. بسیاری از معترضان می‌گویند نظام پارلمانی ناکارآمد است و می‌بایست نظام ریاستی را جایگرین آن کرد. تغییر نظام پارلمانی به ریاستی، از نفوذ هادی عامری، رهبر ائتلاف پارلمانی فتح و جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر می‌کاهد و در مجموع نفوذ ایران در سیاست داخلی عراق را کاهش می‌دهد. آیت‌الله علی سیستانی در ادامه پیام خود در نماز جمعه کربلا گفت:

«هیچ شخص، گروه یا طرفی یا کشور منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌تواند اراده مردم عراق را مصادره کرده و تصمیم خود را بر آنان تحمیل کند.»

سیستانی از همه طرف‌ها خواست به آینده عراق بیندیشند:

«ما همه طرف‌ها را دعوت می‌کنیم به وضعیت کنونی و آینده عراق فکر کنند. نباید احساسات گذرا یا منافع شخصی، مانع از اتخاذ تصمیمات درستی شود که رفاه و توسعه در کشور را تضمین می‌کند.»

نظام پارلمانی در عراق بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ ایجاد شده است. قبل از آن در سال ۱۹۵۸ نظام ریاستی جایگزین نظام سلطنتی شد.

پارلمان عراق دوشنبه ۲۸ اکتبر/ ۶ آبان برای بررسی پاسخ به درخواست معترضان تشکیل جلسه داد. در این جلسه که بعد از یک بار تعویق با حضور ۲۲۲ نماینده برگزار شد، نمایندگان به تشکیل کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی رأی دادند. این کمیته موظف است که در طی چهار ماه مواردی در قانون اساسی عراق را که نیازمند تغییر است، شناسایی کند و گزارش آن را به پارلمان ارائه دهد.

سازمان ملل اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات اکتبر در عراق دست‌کم ۲۵۷ نفر کشته و ۱۰ هزار نفر مجروح شده‌اند. چهارشنبه گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار در واکنش به این اعتراضات، ضمن شناسایی مطالبات مردم، در اصالت اعتراضات تردید کرد. سپس در همان روز قاسم سلیمانی در یک سفر محرمانه به بغداد مانع از ائتلاف هادی عامری (رهبر ائتلاف فتح و رئیس سازمان نظامی – سیاسی بدر) با مقتدی صدر (رهبر جریان سائرون) شد.

همزمان با این تحولات، عده‌ای هم با لباس شخصی در میدان التحریر در جمع معترضان حاضر شده‌اند و با سر دادن شعارهای «کلا کلا آمریکا»  (هرگز هرگز آمریکا) و «کلا کلا اسرائیل» (هرگز هرگز اسرائیل) سعی در مصادره اعتراضات دارند. این تحرکات در دو روز گذشته بعد از سخنرانی خامنه‌ای اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    درحقیقت محض و بدون هیچ تعارف و تکلمی درهرکشوریکه اسلامیون عبابردوش و مریدانشان ازمسجدها و روضه خوانی ها و تاترهای اسلامی به سیاست و حکم رانی برمردمان رو آورده اند چنین سرنوشتی که ضمیمه آن هم چپاوپلگری های هیولائی چه مالی واقتصادی و استبداد وخفقان توام با نابودی اقتصاد ورفاه وپیشرفت مردمان وحصر وزندانی کردن مردم دردرون حصارهای اسلامی بوده است ...قابل توجه است تازمانیکه مردمان عراق ازآنچه برآنها روا شده ومیشود سکوت کرده بودند وبرای انتقاد و تظاهرات راهی خیابان ها نشده بودند نه ازمقتذی صدر و نه سیستانی و نه ازعلی خامنه ای برای خواباندن تظاهرات مردم خبری بود و انکار که قانون هرچه بود و چنین و چنان میکرد و چپاولگران ثروت مردمی عراق که اززمره همان عبابردوشان و مذهبیان باشند به اعمالشان ادامه میدانند..باید دانست خدا اگر هم خدای اسلام باشد هیچ بنده ای را با عبا و عمامه خلق نکرده است بلکه دزدها بوده وهستند که برای گول زدن و چپاول مردم اقدام برظاهرسازی آنچنانی با عبا وعمامه کرده اند...مذهبیان و اسلامیون بدرستی واقفند که دوران تزریق کردن مهملات خرافات و چادوگرانه بهشت وجهنم به مغز انسان های قرن بیست ویکم که شاهد پیشرفت علم ودانش و تکنیک هستند و نتایج آنهم را درکشورهای پیشرفته جهان هستند دیگر با روضه ها و عوام فریبی ها پسنده نخواهند کرد و برای اینکه اسلا میون همچنان به حکمرانی و چپاولگرشان ادامه دهند لاعلاجانه باید برروی مردم اتش بگشایند ..اگرمقتدی صدر و سیستانی واقعا" خواهان پیشرفت عراق و بهبود اقتصاد مردم هستند باید بگویند اسلام باید جدا ازحکومت باشد و اسلامیون نیابد هیچگونه دخالتی درامور سیاسی و کشوری داشته باشند و باید به مجسدها برگردند .البته باید دانست که امپریالیست ها که منافعشان ازنبود حکومت مردم برمردم درعراق وایران وازاسلامیون تامین میشود بدون شک چهره منفورشان برای درهم کوبیدن حکومت مردمی پیدا خواهد شد..

  • reza

    دروغ چرا؟! رهبر شیعان عراق داره همون نمایش و پدرسوخته بازی رو دنبال میکنه؛ که خمینی کرد..امان از آن روزی که قدرت برسه!