ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازسازی شبکه برق سوریه به ایران واگذار شد

وزیر برق سوریه با اشاره به نقش تهران در جنگ این کشور گفته است که ایران در دوران بازسازی نیز نقشی عمده ایفا خواهد کرد.

تهران و دمشق یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده اند که بر اساس آن ایران در بازسازی شبکه برق سوریه نقش ایفا خواهد کرد. پیش از این مقامات ایران بارها حضور نظامی در سوریه را با وعده منافع اقتصادی ایران در دوران بازسازی پس از جنگ توجیه کرده‌اند.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران (سمت راست) و حمد زهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه / عکس از احمد معینی جم/ منبع ایرنا

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، ایران و سوریه شنبه دوم نوامبر/ ۱۱ آبان یک تفاهم‌نامه همکاری همه‌جانبه امضا کردند که بر اساس آن تهران به بازسازی و توسعه صنعت برق متحد عربی خود یاری خواهد رساند.

این تفاهم‌نامه شامل بخش‌ها مختلف از جمله، احداث نیروگاه، خطوط انتقال، کاهش تلفات در شبکه برق، و امکان اتصال برق دو کشور از طریق عراق خواهد بود.

ایران در گذشته بارها برای سرمایه‌گذاری در سوریه و گسترش روابط تجاری با این کشور ابراز علاقه کرده است. از جمله یحیی رحیم‌صفوی، مشاور رهبر ایران در امور نظامی در بهمن ‌ماه ۱۳۹۶ گفت که ایران هزینه مداخله در سوریه را با قراردادهای طولانی‌مدت بر سر بهره‌برداری از منابع این کشور تأمین خواهد کرد.

برخی دیگر از مقامات ارشد ایران نیز بارها اظهارات مشابهی را برای توجیه حضور ایران در سوریه ابراز کرده اند. نفوذ گسترده نظامی سیاسی و اقتصادی ایران در سوریه، موجب شده که مقامات رژیم سوریه نیز نسبت به توسعه همکاری‌ها با ایران اقبال نشان دهند.

تفاهم‌نامه اخیر همکاری برای بازسازی شبکه برق سوریه به امضا رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران، و محمد زهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه رسید.

درباره ارزش این توافق هنوز اظهار نظر رسمی نشده است.

در جنگ هشت‌ساله سوریه، ایران یکی از حامیان مهم و تاثیرگذار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بود که در اوایل این جنگ بیشتر قلمرو تحت حاکمیت خود را به نیروهای اپوزیسیون این کشور واگذار کرده بود، اما با ادامه جنگ و حمایت ایران و روسیه توانست مخالفان را سرکوب و آنها را وادار به عقب‌نشینی کند.

در حال حاضر رژیم بشار اسد بیشتر قلمروی سوریه را در کنترل خود دارد، اما بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در طول جنگ نابود شده، و نیاز به بازسازی اساسی دارد. وزیر برق سوریه میزان تخریب شبکه برق را ۵۰ درصد تخمین زده است.

ایرنا گزارش داد که خربلوطی با اشاره به نقش تهران در جنگ سوریه گفته است که «ایران در بازسازی سوریه هم کنار ما خواهد بود.»

با توجه به روابط سرد بشار اسد با کشورهای اروپایی و عربی به نظر می‌رسد ایران، روسیه و چین نقش پررنگی در بازسازی ویرانی‌های به جای مانده از جنگ سوریه داشته باشند.

اتحادیه کشورهای عربی نیز در یکسال گذشته تلاش کرده است روابطش را با بشار اسد بهبود ببخشد اما هنوز سطح روابط سوریه و کشورهای عضو اتحادیه عرب به سطح مناسب و برابر با پیش از آغاز جنگ در سوریه نرسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    انکارگاوشیری است که درایران چرا می کند و به مردم ایران شیری که نمی دهد و بلکه لگد و شاخ میزند و آقای پوتین و بشاراسد و شیخ نصرالله و الشعبی ها را بعنوان صاحبش می شناسد و اجازه میدهد که اینها شیرش را بدوشند...این درشرایطی است که دربسیاری از شهرستان ها ودهات بیکاری و فقرو حتی نداشتن پولی برای درمان بیماران و همچنین هزینه های کلان زندگی ونداشتن هزینه تحصیل فرزندان شان دچار کمبود هستند ...اتصال برق ایران به شبکه برق سوریه درحقیقت محض هزینه مصرف برق درسوریه بر مردمان ایران تحمیل خواهد شد...دیگر چینی ها نباید برای فروش کالاهای برقی شان به سوریه نگران باشند ..باید دانست سوریه نه تولدیات صادراتی بین المللی دارد ونه درآمد آنچنانی که بتواند هزینه مصرف برق را بپردازد...بازهم صدها وهزارها احترام به مردمان ازجان گذشته عراق که درصدد بازپس گرفتن کشورشان هستند ...بیش از20میلیاردلار صرف ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شد که با وعده های برق اتمی ارزان کلاهی بس بزرگ برسر مردم ایران گذاشتند و حالا باید پرسید برق اتمی ارزان نصیب چه کشورهای دیگری میشود ..پاکستان ..ترکیه ...عراق ...وحالا هم سوریه ...که هزینه برق مصرفی درایران سربفلک گذاشته است ؟ درآمدهای برق اتمی بوشهر نصیب چه ارگان های خانوادگی رهبری میشود؟ کلاهای اساسی مردم هم روانه عراق وسوریه و لبنان میشود؟ باید پرسید درایران مردمی هم وجوددارند؟ که چنین ها و چنان ها برآنها روا میشود انکار نه انکار...

  • سیاوش

    بله برادر ! تا ثروت مردم فتنه گر ایران در دست خامنه ای و باند حزب الله هست بهره ببرید ! صحن و قبرستان و حوزه علمیه آخوندی و مسجد و ... بسازند. خامنه ای نماینده امثال شما در ایران است ! با برادر پوتین هم هماهنگ باشید.

  • majid r

    بین مخالفان بشار اسد ، جبهه النصره و داعش و... که تکلیفشون معلومه. میمونه نیروهای اپوزیسیون که به آنها ارتش آزاد می گفتن و مورد حمایت ترکیه بودند. که خدا را شکر ماهیت خودشون رو در جنگ علیه کرده ها همراه اردوغان نشان دادند. امان از جهل مدرن.