ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین کشته در تیراندازی به معترضان در بغداد

معترضان قصد داشتند به ساختمان رادیو و تلویزیون نزدیک شوند. در نزدیکی وزارت دادگستری مأموران امنیتی به روز معترضان آتش گشودند.

در درگیری مأموران امنیتی با معترضان در تقاطع وزارت دادگستری در نزدیکی ساختمان رادیو و تلویزیون در بغداد دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان: اعتراضات در بغداد (عکس: توییتر)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از ظهر دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان هزاران نفر از معترضان که در میدان التحریر گرد آمده بودند، تلاش کردند با عبور از پل جمهوری خود را به منطقه سبز بغداد برسانند. در تقاطع وزارت دادگستری نزدیک رادیو و تلویزیون عراق مأموران امنیتی به روی معترضان آتش گشودند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی با خودروهای زرهی و آب‌پاش در صدد مقابله با معترضان برآمدند. ده‌ها نفر در حالی که مجروحان را با خود حمل می‌کردند در خیابان‌های اطراف محل درگیری در حال دویدن بودند.

— الحدث (@AlHadath) November 4, 2019

اعتراضات خیابانی در بغداد و ۱۰ استان جنوبی و جنوب شرقی عراق وارد مرحله دوم و تازه‌ای شده است. معترضان از جمعه گذشته خواهان تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی و خاتمه دادن به مداخله خارجی در کشورشان هستند.

شماری از معترضان عراقی که عده آن‌ها بیش از هزار نفر تخمین شده، شامگاه یکشنبه ۳ نوامبر/ ۱۲ آبان در اطراف کنسولگری ایران در کربلا گرد آمدند. گروهی از معترضان ابتدا دیوار و سپس با پرتاب کوکتل مولوتوف محوطه کنسولگری را به آتش کشیدند. عده‌ای از دیوار بالا رفتند و پرچم عراق را به اهتزاز درآوردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات امنیتی عراق صبح دوشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان اعلام کردند که در درگیری با معترضان در اطراف کنسولگری ایران در کربلا، دست‌کم سه نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند. بر اساس این گزارش دست‌کم ۷ نفر از مأموران امنیتی نیز در درگیری‌های شامگاه گذشته مجروح شده‌اند. میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا از مسافران و زائران خواسته است «تا برقراری امنیت لازم» از سفر به کربلا خودداری کنند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای با شناسایی مطالبات معترضان، خواهان پایان اعتراضات خیابانی و تعطیلی روند زندگی اجتماعی و اقتصادی کشور شد. معترضان خواهان پایان مداخله خارجی از جمله ایران در امور عراق و پایان فساد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی و اصلاح ساختار اداری هستند.

در اعتراضات سراسری اکتبر تا نوامبر دست‌کم ۲۵۰ نفر کشته شده‌اند. مأموران امنیتی و برخی اشخاص نقابدار با گلوله‌های جنگی معترضان را هدف قرار داده‌اند. عبدالمهدی در بیانیه خود از تشکیل یک کمیته تحقیق با حضور نهادهای دولتی و غیر دولتی خبر داد. این کمیته به دستور نخست‌وزیر مکلف شده است درباره حمله نیروهای امنیتی به معترضان با شلیک مستقیم گاز اشک‌آور و استفاده از گلوله‌های جنگی در مقابله با معترضان تحقیق کند.

فرماندار نظامی بصره نیز همزمان با این تحولات به معترضانی که راه‌های منتهی به بندر ام‌القصر را مسدود کرده‌اند هشدار داده است که بر اساس قانون ضد تروریسم با آن‌ها برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.