ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی: به فرانسه اعتماد نداریم

مشاور رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران چهارمین گام در کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام را برمی‌دارد. ولایتی برای مذاکره با عربستان هم شرط تعیین کرد.

علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل که روز گذشته در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت، در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ عربی اعلام کرد که ایران سرانجام گام چهارم در کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برمی‌دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهری اسلامی در کنار علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل قبل از سفر به ارمنستان (عکس: پاد)

همزمان با چهلمین ساگرد اشغال سفارت آمریکا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از از زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای IR-6 در تأسیسات نظنز رونمایی کرد. اتحادیه اروپا بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست در تصمیم خود نسبت به کاهش تعهداتش در برجام تجدید نظر کند.  ولایتی در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت:

«در صورتی که  طرف های دیگر در توافق به خصوص اروپا و آمریکا به تعهداتشان در زمینه‌های صلح‌آمیزی که قرار آن در توافق گذاشته شده عمل نکنند قطعاً تهدیدات ایران در موعد مقرر اجرا می‌شود. مشکل اساسی این است که نه فرانسه و نه اروپایی‌هایی که در توافق هستند به حرف‌ها و تعهدات خود عمل نمی‌کنند. لذا به صحبت‌هایی که  رییس جمهوری فرانسه کرده‌اند ما هیچ اطمینانی نداریم که به آن عمل شود.»

فرانسه طرح توقف در برابر توقف را همراه با یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تجارت با ایران در چارچوب اینستکس پیشنهاد داده بود که به دلیل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با دیدار روحانی با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شکست خورد. سپس قرار شد با مشارکت ژاپن یک خط اعتباری ۱۸ میلیارد دلاری راه‌اندازی شود که آن هم به جایی نرسید. ولایتی در ادامه مصاحبه با فرانس ۲۴ تلویحا اعلام کرد که فرانسه و قدرت‌های غربی اجرای تعهدات خود را موکول به گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران کرده‌اند.

«طلبکار هستند و می‌گویند ایران باید حضور منطقه‌ای خودش را کاهش بدهد و سلاح‌های دفاعی هم نداشته باشد. این توقعی بی‌جا و غیر منطقی است. تا زمانی که یک عمل مثبت جدی از فرانسه نبینیم همچنان بر این عقیده هستیم که فرانسه به قولی که داده پایبند نیست و در حقیقت در حال بازی سیاسی است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شنبه گذشته ( ۱۲ آبان) در سخنانی که به مناسبت سالگرد گروگانگیری در سفارت آمریکا ایراد کرد بر همین معنا تأکید کرده بود.  برایان هوک نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایالات متحده در امور ایران و رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز ایران را به باجگیری هسته‌ای از غرب متهم کرده است. شامگاه گذشته هوک در مصاحبه با الجزیره گفت:

 «ایران از تصمیمات هسته‌ای خود برای ترساندن کشورهای اروپایی استفاده می‌کند و ما به این کار باج‌گیری هسته‌ای می‌گوییم.اقدام ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و پیچیده، گامی در مسیر اشتباه بود.»

شرط‌های ایران برای مذاکره با عربستان

ولایتی در ادامه مصاحبه با فرانس ۲۴ برای مذاکره با عربستان سعودی نیز شرط تعیین کرد: عدم مداخله در امور یمن، سوریه و لبنان به عنوان حوزه نفوذ ایران. عربستان هم به همین ترتیب خواهان عدم مداخله ایران در این کشورها و در عراق است. میانجیگری عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان برای از سرگیری مذاکرات ریاض با تهران نیز به جایی نرسید. ولایتی عربستان را به دورویی سیاسی متهم کرد:

«سعودی‌ها در حرف زدن خودشان را صلح‌طلب نشان می‌دهند اما در عمل جنگ‌طلب و تفرقه‌انداز هستند و نیات اختلال در منطقه و دخالت در امور کشورهای مسلمان را به ناحق، حق خودشان می‌دانند. سعودی باید حد خودش را بداند.»

ولایتی در پایان این گفت‌وگو ادعا کرد که ایران در امور داخلی عراق و لبنان دخالت نمی‌کند، بلکه عربستان سعودی و آمریکا هستند که این کشورها را به آشوب کشیده‌اند. از اکتبر سال جاری تاکنون اعتراضات سراسری در بغداد و لبنان ادامه دارد. معترضان خواهان پایان مداخله خارجی از جمله ایران در امور عراق و پایان فساد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی و اصلاح ساختار اداری هستند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری که دوشنبه ۱۳ آبان برگزار شد گفت رییس‌جمهوری اسلامی نامه‌‌‌هایی برای ملک سلمان، پادشاه عربستان ارسال کرده است. ربیعی گفت: «بله. رییس جمهوری محترم نامه‌هایی (برای پادشاه عربستان) ارسال کرده‌اند. اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است. ما معتقدیم دو جانبه‌های متعددی می تواند در منطقه شکل گیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود.

همزمان با راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در تأسیسات هسته‌ای نظنز، سخنگوی دولت اعلام کرد رئیس جمهوری در همان روزی که گام چهارم به اجرا دربیاید، آن را اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    بلاخره چه کسی در رابطه با مذاکره با عربستان نامه مینویسه و تصمیم میگیره ؟ روحانی٫ خامنه ای یا ولایتی ؟ یک بغال یا یک نانوا دکانش و بهتر از شما اداره میکنه. یک پیشنهاد یکی از این جزیره ها رو بدین به ولایتی بره اونجا برای خودش یک کشور بپا کنه ومذاکره کنه. ادم و بیاد موگابه میندازه چون همیشه میخواهد یک کاره ای باشه.