ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن دست‌کم یک نفر در ام‌قصر، انتشار برنامه معترضان عراق

نیروهای امنیتی عراق سعی در بازگشایی بندر ام‌قصر دارند. سه روز است که معترضان آن را بسته‌اند. در بغداد معترضان خواستار استعفای فوری دولت و تشکیل دولت انتقالی موقت با شخصیت‌های مستقل شدند.

به‌دنبال درگیری‌های خونین بغداد، بندر ام‌قصر نیز شاهد ناآرامی‌هایی بود که منجر به کشته شدن دست‌کم یک نفر از معترضان شد. در بغداد مخالفان دولت با انتشار جزوه‌ای خواسته‌های خود را مطرح کردند. از جمله استعفای فوری دولت و تشکیل دولت انتقالی موقت با شخصیت‌هایی که سابقه کار دولتی ندارند و مستقل هستند.

اعتراضات در عراق ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مقامات عراقی سه‌شنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر اعلام کردند که در درگیری‌های بندر ام‌قصر، واقع در در جنوب غربی عراق، دست‌کم یک نفر از معترضان کشته شد.

نیروهای امنیتی عراق سعی در بازگشایی این بندر مهم دارند که به آب‌های خلیج فارس راه دارد. ام‌قصر سه روز است که توسط تظاهرکنندگان ضددولتی بسته شده است.

مقامات امنیتی و پزشکان گزارش داده‌اند که روز سه‌شنبه هشت معترض دیگر نیز در درگیری‌ها زخمی شدند. به‌گفته مقامات پزشکی، نیروهای امنیتی به‌ سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده و از گاز اشک‌آور استفاده کردند و معترضان نیز یک خودروی زرهی را مصادره کردند.

ام‌قصر بندری است که برای صادرات نفت و واردات کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعتراضات خیابانی در بغداد و ۱۰ استان جنوبی و جنوب شرقی عراق وارد مرحله دوم و تازه‌ای شده است. معترضان از جمعه گذشته خواهان تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی و خاتمه دادن به مداخله خارجی در کشورشان هستند.

روز گذشته، دوشنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر نیز ناآرامی‌هایی در بغداد رخ داد که به‌گزارش رویترز، دست‌کم ۵ نفر در آن بر اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند. خبرگزاری افه اسپانیا از کشته شدن ۷ نفر خبر داد. شب گذشته در کربلا نیز تجمع اعتراضی برگزار شد.

همچنین، از بامداد امروز (سه‌شنبه) اینترنت در بغداد، کربلا و بصره قطع شد. ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۳۷ میلیونی عراق از اینترنت استفاده می‌کنند و ۴۰ درصد از کاربران هم در شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند. در یک ماهی که از اعتراضات سراسری در عراق می‌گذرد، از طریق شبکه‌های اجتماعی خبرهای اعتراضات و به‌ویژه سطح درگیری مأموران امنینی با معترضان بدون سانسور منتشر می‌شد.

روز گذشته وب‌سایت بغداد الیوم گزارش داد که معترضان در میدان التحریر بغداد، جزوه‌ای چهار صفحه‌ای منتشر کردند که در آن برنامه و خواسته‌های مخالفان دولت در ۱۰ بند آمده بود.

معترضان از جمله این خواسته‌ها را مطرح کرده‌اند: استعفای فوری دولت؛ تشکیل دولت انتقالی موقت به‌مدت سه ماه متشکل از شخصیت‌های مستقل و بدون سابقه کار سیاسی در احزاب و دولت‌ها یا پارلمان‌های سابق؛ اصلاح قانون انتخابات؛ تشکیل کمیته مستقل و جدید انتخابات با همان شروط اعضای دولت انتقالی؛ برگزاری انتخابات جدید تحت نظارت سازمان ملل؛ اصلاح قانون اساسی توسط پارلمان جدید در مدت سه ماه؛ شناسایی منابع تأمین مالی احزاب و جلوگیری از وجود سلاح در دست احزاب؛ پیگرد قانونی عاملان کشتار مردم معترض و پیگیری درآمدهای مالی مسئولان کشوری کنونی و سابق.

معترضان در جزوه خود اجرای این برنامه را موجب نجات کشور از فساد طبقه سیاسی حاکم دانسته و از مردم خواسته‌اند که در اعتراضات خود از آن دفاع کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.