ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت اطلاعات: همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا ممنوع است

وزارت اطلاعات می‌گوید شورای فرهنگی بریتانیا قصد «شبکه‌سازی فرهنگی» دارد و همکاری با آن ممنوع است. ارس امیری، فعال فرهنگی که با این شورا کار می‌کرد به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که هرگونه همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا ممنوع است زیرا این شورا دست به «شبکه‌سازی فرهنگی» می‌زند. ارس امیری، فعال فرهنگی به اتهام همکاری با این شورا هم‌اکنون در زندان به‌رس می‌برد.

عکس از آرشیو

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۱۵ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای بر ممنوعیت هرگونه همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا تأکید کرد.

در این اطلاعیه که مردم و «جامعه فرهنگی نخبگان و فرهیختگان کشور» را خطاب قرار داده، آمده است که بریتانیا «قصد اجرای پروژه‌ای با هدف شبکه‌سازی فرهنگی را داشت» و این پروژه با «محوریت و مسئولیت» شورای فرهنگی بریتانیا موسوم به بریتیش کانسیل در حال اجرا بود و «شامل تعدادی از نخبگان و عناصر فعال در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی می‌گردید» که از ابتدا تحت رصد نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفتند و از عملیاتی‌شدن و تحقق اهداف آن «در شبکه‌سازی و نفوذ در حوزه‌های آموزشی» ممانعت به‌عمل آمد.

وزارت اطلاعات تأکید کرده است که «هرگونه همکاری با شورای فرهنگی انگلیس ممنوع بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت».

شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) در زمینه ارائه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل فعالیت دارد. این شورا به‌ عنوان سازمانی خیریه در انگلستان، ولز و اسکاتلند ثبت و در سال ۱۹۳۴ با نام «کمیته بریتانیا برای روابط با دیگر کشورها» تأسیس شد.

وزارت امور خارجه بریتانیا مسئولیت پشتیبانی مالی این شورا را بر عهده دارد اما شورا در تصمیم‌گیری و پیشبرد امور خود مستقل است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران پیش از این گفته بود که شورای فرهنگی بریتانیا در سال‌های دور «در ایران و تهران دفاتری داشت که این دفاتر در پوشش اقدامات فرهنگی تحرکاتی را انجام می‌دادند و سعی در استحاله و نفوذ فرهنگی در بخش‌های مختلف» داشتند اما در سال ۱۳۸۷ به‌دلیل «فعالیت‌های غیرقانونی» تعطیل شدند.

به‌گفته سخنگوی قوه قضائیه شورای فرهنگی بریتانیا «عده‌ای را جذب کرده» و برای آن‌ها «آموزش‌های مختلفی با حمایت سرویس امنیتی انگلیس» تدارک دیده بود.

در همین پیوند، ارس امیری، فعال فرهنگی و دانشجوی دانشگاه کینگستون در بریتانیا به اتهام همکاری با این شورا ابتدا روز ۲۳ اسفند ماه سال ۹۶ از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۶۸ روز، ۳۱ اردیبهشت‌ ۹۷ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. امیری اما ۱۶ شهریور ۹۷ در پی احضار به دادسرای اوین بار دیگر بازداشت و پس از تفهیم اتهام به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او سپس به ۱۰ سال زندان محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر در مردادماه سال جاری این حکم را تأیید کرد.

ارس امیری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که صرفاً به دلیل رد پیشنهاد مأموران وزارت اطلاعات برای همکاری به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

امیری گفته بود مأموران وزارت اطلاعات برای گرفتن اعتراف، او را ۶۹ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگه داشته‌اند.

در مردادماه گذشته جمعی ۲۱ نفره از هنرمندان سرشناس کشورهای مختلف جهان در نامه‌ای به قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستار آزادی ارس امیری شدند اما مسئولان قوه قضائیه به این درخواست توجهی نکرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.