ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن

با امضای توافق‌نامه میان دولت یمن و جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات در جنوب این کشور، اختلافات بر سر قدرت در عدن پایان می‌یابد و نیروهای سعودی می‌توانند کنترل این بندر را در دست بگیرند.

دولت یمن مورد حمایت عربستان سعودی توافق‌نامه‌ای با جدایی‌طلبان موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» که امارات از آن‌ها پشتیبانی می‌کند امضا کرد. این توافق‌نامه با هدف پایان دادن به درگیری جنگ داخلی امضا شد و تقسیم قدرت در جنوب یمن را ملزم  و شماری از وزارتخانه‌ها را به «شورای انتقالی» واگذار می‌کند.

سربازان یمنی ـ عکس از آرشیو

محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی سه‌شنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر از توافق دولت یمن و جدایی‌طلبان جنوب این کشور در ریاض، با هدف پایان دادن به جنگ بر سر قدرت در جنوب این کشور خبر داد.

عربستان سعودی از دولت عبد ربه منصور هادی در یمن حمایت می‌کند و جدایی‌طلبانِ «شورای انتقالی جنوب یمن» (STC) از سوی امارات متحده عربی پشتیبانی می‌شوند.

ولیعهد سعودی «توافق‌نامه ریاض» را گامی اساسی در جهت راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ خونین چهار ساله یمن توصیف کرد.

محمد بن سلمان در مراسم امضای توافق‌نامه در ریاض که از تلویزیون دولتی سعودی پخش می‌شد، گفت: «این توافق دوره جدیدی از ثبات را در یمن ایجاد خواهد کرد. این روز، روز خوبی برای عربستان سعودی است که دو طرف با یکدیگر دیدار کردند.»

در هفته‌های اخیر دولت یمن و جدایی‌طلبان «شورای انتقالی» گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را با میانجی‌گری عربستان سعودی در شهر جده سعودی برگزار کردند. در پی این دیدارها منابعی از دو طرف اعلام کردند که به توافقی برای تقسیم قدرت دست یافته‌اند.

شبکه الخبریه سعودی نیز گزارش داد که دولتی متشکل از ۲۴ وزارتخانه تشکیل می‌شود که «به‌طور مساوی بین استان‌های جنوبی و شمالی یمن تقسیم خواهند شد».

با این حال در گزارش روز سه‌شنبه تلویزیون دولتی سعودی جزئیاتی از این توافق‌نامه ارائه نشد اما یک منبع آگاه به شبکه الجزیره گفت افزون بر تقسیم قدرت نیروهای مسلح جدایی‌طلبان نیز تحت کنترل دولت قرار خواهند گرفت.

«شورای انتقالی» بخشی از ائتلاف نیروهای سنی عرب به رهبری عربستان سعودی است که از مارس ۲۰۱۵ میلادی جنگ با شیعیان حوثی‌ در یمن را آغاز کرد. این جدایی‌طلبان که به کمک امارات متحده عربی مسلح شده‌اند و آموزش می‌بینند، در ماه اوت سال جاری با هدف دستیابی به خودمختاری در جنوب یمن، به دولت عبد ربه منصور هادی پشت کردند و با نیروهای وفادار به او وارد نبرد شدند.

هفته‌ها نبرد خونین میان دو طرف، جبهه ضدحوثی‌ها در یمن را تضعیف و راه حل مذاکره برای پایان جنگ داخلی را نیز کم‌فروغ کرد.

مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از توافق دو طرف استقبال کرد و در بیانیه‌ای گفت: «امضای این توافق‌نامه گام مهمی برای تلاش‌های جمعی ما به‌منظور پیشبرد راه حلی مسالمت‌آمیز برای جنگ در یمن است.»

كاترین شكدام ، مشاور سابق شورای امنیت سازمان ملل در امور یمن توافق نامه روز سه‌شنبه را «بسیار مهم» توصیف کرد و گفت: «این توافق سنگ بنایی برای برقراری صلح در یمن خواهد بود.»

حل اختلافات میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان جنوب یمن در حالی انجام شد که شیعیان حوثی‌ مستقر در شمال این کشور نیز که از حمایت ایران برخوردارند، یک بار پس از حمله موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در بقیق و خریص، به ریاض پیشنهاد آتش‌بس دادند و ریاض نیز از آن استقبال کرد اما در عمل اقدامی صورت نگرفت.

در هفته‌های اخیر عربستان سعودی حضور نظامی خود را در جنوب یمن تقویت کرد و تجهیزات نظامی بیشتر به آن منطقه فرستاد و پس از آن‌که امارات متحده عربی برخی از نیروهای خود را خارج کرد، توانست کنترل بندر عدن را در دست گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.